Nekromanti Tips för karaktärs skapande

Bassejr

Hero
Hej!
Varje gång vi ska påbörja en ny kampanj är det alltid samma visa. Efter åtta timmars arbete har vi ändå inte kommit på hur vi vill att vi ska bygga våra karaktärer. Vissa av oss envisas vid att hålls oss till en ärketyp, medans vissa tänker aldeles för mycket på speldata, och inte bygger någon bra personlighet.

Hur gör ni, spelare och spelledare, för att få flyt på karaktärskapandet?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
I vår Svavelvinter-kampanj är de allra flesta karaktärerna skapade av mig i förväg med bakgrundsstory för att passa in i intriger och relationer. Jag vill helt enkelt inte att det spretar för mycket och att spelarna gör helt opassande val för kampanjmiljön och krystade kopplingar till varandra och SLP´s. Av den anledningen känner jag mer och mer att det enklaste är att spelarna istället får välja att spela ett antal SLP´s som rollpersoner då dessa redan har en insyltad roll i kampanjen. De flesta hos oss vill nämligen komma igång och spela så fort som möjligt när vi väl får tid för att spela och då fungerar sånt här bäst.

En annan variant jag läste om var Watsons Ulvrikeskampanj (http://www.frialigan.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=271&start=10#p2209) där han ställer ett antal förskrivna frågor gällande vem som har en koppling till olika saker i spelet.