Nekromanti Tips för korta strider

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,692
Location
Umeå, Västerbotten
Jag ska börja spelleda en högoctaning Hellboy/Constantine/arkic x/SCP kampanj snart och jag vill hålla striderna korta och coola. Sytennässigt blir det ORE (Nemisis)

Vad är era tips för att lyckas med det.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,317
Location
Helsingborg
Nu utgår jag från Hellboy-känslan och actionfilmskänsla.

Coolt
Planera miljön. Spelleder du improviserat behöver du förbereda ett par platser. Annars kan du planera saker som skrkarna kommer att använda sig av, som att riva ned pelare, kasta rollpersonerna ut genom fönster, slänga in någon i ett akvarium med mera. 4-5 saker per plats brukar duga för att få till den spektakulära känslan. Fordon är alltid bra att slänga in.

Tänk större. Det är inte lika ballt att riva ned en pelare som att riva ned ett tak. Man kastar inte rollpersonerna ut genom fönstret utan genom väggen. Man tömmer någon inte i akvariumet utan man är i ett undervattensakvarium och skjuter hål på fönstret så att hajar kommer in i spelet med mera.

Systemmässigt ska det vara ett fritt system där mekaniken säger åt spelarna när de får full berättarmakt att bolla med motståndet.

Kort
Få skurkar som lyder under mooks-regler, alltså en träff är en sänkt.

Regler för att lätt kunna anfalla flera personer. Det här hör ihop lite med coolt, minionsregler samt berättarmakt.

Stridsregler som maximalt kräver ett slag utan matematik per handling, typ Höstdimma.

Planera striden så att den maximalt tar 5 handlingar per person. Om striden blir längre än så ska något hända, typ motståndarna flyr (hoppar över en mur), det kommer en tredje fraktion och hjälper till, golvet rasar, en explosion sker, tåget kommer när de är i tunnelbanan med mera.

Undvik matcha motståndet, då det tar tid och gärna blir repetitivt. Ha enbart mooks och låt de istället ge plus till bossen, som en specialförmåga som bossar har.

/Han som tycker att planera miljön och striden är viktigast
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
w176 said:
Jag ska börja spelleda en högoctaning Hellboy/Constantine/arkic x/SCP kampanj snart och jag vill hålla striderna korta och coola.

Vad är era tips för att lyckas med det.
Läs Evolutionens barn. Sno det du känner för. De striderna är coola, och kan vara oerhört snabba om man vill det.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
När vågskålen är tippad och dödsspiralen har börjat (typ om RP dödat hälften av skurkarna, då är ju deras skadeoutput halverat och om alla RP står på benen är de rökta) så bör skurkarna fly eller be för sina liv. Om det blir standard blir det också ballare när fanatiska skurkar slåss till döden, och har du tur kanske RP lär sig att det är värt att ge sig ibland.
 
Top