Nu utgår jag från Hellboy-känslan och actionfilmskänsla.
Coolt
Planera miljön. Spelleder du improviserat behöver du förbereda ett par platser. Annars kan du planera saker som skrkarna kommer att använda sig av, som att riva ned pelare, kasta rollpersonerna ut genom fönster, slänga in någon i ett akvarium med mera. 4-5 saker per plats brukar duga för att få till den spektakulära känslan. Fordon är alltid bra att slänga in.
Tänk större. Det är inte lika ballt att riva ned en pelare som att riva ned ett tak. Man kastar inte rollpersonerna ut genom fönstret utan genom väggen. Man tömmer någon inte i akvariumet utan man är i ett undervattensakvarium och skjuter hål på fönstret så att hajar kommer in i spelet med mera.
Systemmässigt ska det vara ett fritt system där mekaniken säger åt spelarna när de får full berättarmakt att bolla med motståndet.
Kort
Få skurkar som lyder under mooks-regler, alltså en träff är en sänkt.
Regler för att lätt kunna anfalla flera personer. Det här hör ihop lite med coolt, minionsregler samt berättarmakt.
Stridsregler som maximalt kräver ett slag utan matematik per handling, typ Höstdimma.
Planera striden så att den maximalt tar 5 handlingar per person. Om striden blir längre än så ska något hända, typ motståndarna flyr (hoppar över en mur), det kommer en tredje fraktion och hjälper till, golvet rasar, en explosion sker, tåget kommer när de är i tunnelbanan med mera.
Undvik matcha motståndet, då det tar tid och gärna blir repetitivt. Ha enbart mooks och låt de istället ge plus till bossen, som en specialförmåga som bossar har.
/Han som tycker att planera miljön och striden är viktigast