Nekromanti Tips inför avslutandet av ett äventyr...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vi har för lite trådar där man ber om tips till konkret rollspelande här, tycker jag. På söndag ska jag köra den sista och avslutande delen i det senaste äventyret i min superhjältekampanj... Och jag tänkte dra vad som är planerat, och se om nån tycker något.

(Jag har nog skrivit en tråd om det här förut, men det skiter jag i)

Vad som hänt hittills, mycket kortfattat: 1967 kom det en våg superhjätar. De blev oftast hippies. De var inte så många. De blev desillusionerade. 1987 utspelar sig kampanjen. Inga nya superhjältar eller skurkar sen första vändan.

Rymdstationen Galatea sprängs i omloppsbana, en stor bit ramlar ner på Chicago, och bildar "Chicagozonen", en postapokalyptisk ruinstad med mur runt som patrulleras av regeringssoldater, som under den mystiska Diamanda Hellstrom (supertålighet) håller på med nåtslags utgrävningar.

Våra hjältar är Chicago Trinity, skoltidspolare som vaknade efter krashen med superkrafter. På sitone har människor utan förvarning förvandlats till robotmonster. Man har kommit på att det är tack vare nanorobotar som kommer från zonen. Robotmonstren konstateras ha fått nån radiosignal därinifrån också.

(och så har det hänt en massa annat, men inget relevant för äventyret)

Nu: en spoiler.

Detta är sluttampen på äventyret. Jag har tre delar:

Först Ska de hitta en väg in. Jag tänker priomärt tunnelbana, men om de hittar på nåt annat smart sätt att ta sig förbi vakterna och så så får det funka.

Sedan ska de gå runt, gärna i tunnlar, och höra mystiska ljud. Ljud av tunnelbanetåg långt borta. Mystiska klickanden. De ser konstiga saker, typ rötter fast sladdar och annat. Det är som ett mekaniskt ekosystem som håller på och breder ut sig... Ovan jord kan de se stora värmeledartorn som skjuter upp genom ruinerna och skrotet, underliga flygande varelser långt borta, och så vidare. Under den här delen träffar de också på en av rollpersonernas gamle mentor, som de trott varit död sedan kraschen. Han är inte död, men väl delvis robotifierad. Det försöker han dölja. Han är utsvulten och mentalt instabil, tanken är att rollpersonerna ska vilja ta med honom men måste hålla koll på honom. Sedan ska de triangulera, och då hitta höga platser och ta sig upp på dem. Tre stycken, och de är tre. Hur gör man nu med den gamle mentorn?

Och så slutligen mötet med Engine. I en nedsänkt krater/dalgång finns en kupol, som en mekanisk cancersvulst med taggar och torn och rötter och kanoner. Ser nästan organisk ut. Därinne finns varelsen Engine, som tillverkar robotar och varelser och sånt. Den är en stor insektoid varelse/fabrik i kupolens centrum. I dess "hjärna" huserar dels den människa den en gång var, dels det maskinmedvetande som tagit över. I bålen finns resterna av originalmänniskan, med en skärva av Galatea i bröstet. Människan är förvirrad, verkar inte veta vart den befinner sig, "allt är så märkt, så kallt...". Maskinmedvetandet är nyfiket på anomalierna och vill studera dem. Kommer att vilja koppla in sig via en sinnesläsartentakel (och via denna också plantera grejer jag kan använda till senare äventyr). Kanske kan man diskutera med de två. I bakgrunden finns också ett tredje medvetande, men det tycks sova... Maskinmedvetandet talar om Den Stora Maskinen, och tänker på sig självt som Engine.

(Gruppen har för övrigt lovat att ge orsaken till alltihop till Dr. Theresa Powers, en Ayn Rand-ig rovkapitalist som lånat dem trianguleringsutrustningen - ett senare dilemma)

Antagligen blir det väl strid.

Jag funderar på om jag ska låta någon tredje grupp, kanske Diamanda Hellstrom, komma med i slutgrejset också.

Åh, och det finns en nedräkning som jag ska försöka stressa spelarna med. Tyvärr har jag varit alldeles för generös från början, med 72 timmar... men jag ska nog kunna sega ner dem.

Nå - någon som tänker eller tycker något? Hur beskriver man ett krossat Chicago så att det verkligen känns postapokalyps? Kan man tänka sig något speciellt miljömässigt att se eller så?

Nån som har idéer på hur man kan gestalta Engine?

Jag förväntar mig inga mirakel. jag vill bara ha lite idéer och inspiration, för att se om jag kan göra det här ännu mer awesome än det redan är...

morkbollen_UBBT

Warrior
Håller med att det skulle vara trevligt med mer allmänt prat om rollspel, så jag ska följa ditt exempel senare.

Jag vet inte vad dina spelare vet, men jag som läsare började direkt ställa mig en massa frågor.
Var kommer Engine från? Från rymden och krokade med stationen? Ett expriment i rymdstationen? Eller fanns Engine i Chicago innan och det hela triggades av att rymdstationen föll ner på honom? Om inte detta är känt tycker jag du borde utforska det mer. Hjältarna kanske kan hitta små ledtrådar medan dom rör sig genom Chicago.

Om du tycker tiden är för lång kan du ju enkelt klippa den genom att någon meddelar dom att planen är framskjuten. Detta skulle kunna ske efter en långsam start där dom tror dom har all tid i världen. Skulle även kunna enbart ge en hint om att tiden tickar snabbare, inte exakt hur länge dom har kvar.

Till miljön vore det ballt med lite halv förstörda saker. Nu känner jag inte till hur Chicago ser eller såg ut, men om dom hade en tunnelbana eller liknande skulle denna kunna mynna ut i kratern, som annars är svårtillgänglig. Föresten staden kanske inte utplånades, den kanske bara blev öde p.g.a. alla robotmonster? I sådant fall ta med lite ruiner av platser som passar in i äventyrets tema. Om den är patriotisk ta en regeringsbyggnad eller staty. Är det om människor, ta de tomma gatorna och/eller rester av människor.

Den mystiska Diamanda gjorde utgrävningar. Efter vad då? Kanske kan man hitta en sådan och dra lite kopplingar eller bygga vidare till senare. Känns som om hon letat efter orsaken skulle hon tittat lite i den gigantiska kratern. Hon kanske kan komma med på slutet, men det skulle vara snyggt om man inte visste varför hon gjorde det hela eller om hon hade andra motiv. Kanske ligger hon bakom experimentet?

Ett alternativ till Engine vore att han var en mer humanoid onding. Med eller utan människa i sig. Han skulle kunna vara en robot eller bara en standard onding som kan manipulera maskiner. Men å andra sidan har jag aldrig varit så mycket för insektsrobotar.

Du har säkert en hel del egna tankar om hur det ska gå, men här fick du något mer att förklara/tänka på.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag struntar i spoilern framöver - mina spelare vet bättre än att rota i de här trådarna =)

morkbollen said:
Jag vet inte vad dina spelare vet, men jag som läsare började direkt ställa mig en massa frågor.
Var kommer Engine från? Från rymden och krokade med stationen? Ett expriment i rymdstationen? Eller fanns Engine i Chicago innan och det hela triggades av att rymdstationen föll ner på honom? Om inte detta är känt tycker jag du borde utforska det mer. Hjältarna kanske kan hitta små ledtrådar medan dom rör sig genom Chicago.
I spelvärlden är alla supervarelser Gestalter. De har ett och samma ursprung - vi har inga hemliga dinosauriedalar, inga utomjordiska experiment, inga radioaktiva spindlar. Man är alltid Gestalt av något. Man kanske är Gestalt av Elektricitet, eller av Hjältemod, eller av Järn, eller av Stormar. Man har krafter som relaterar till ens Gestalt.

Vad en Gestalt i själva verket är[ är en sån där grej som kommer att avslöjas långt fram. Det är en av grejerna med kampanjen =)

Men; I korthet så är Engine en kvinnlig mekaniker som hette Amanda (eller kanske Josephine, har inte bestämt mig) och nåt i efternamn, som när Galatea brakade ner fick en skärva hyperladdad metall i bröstet. Ombord på Galatea fanns dels Doktor Null, Gestalt av Teknologi, och... låt oss säga "kanske något annat". I samband med att Galatea kraschade så kom den andra "vågen" av hjältar. Samband? Tja... =)

Amanda (eller Josephine) fick en ganska grotesk Gestalt, alldeles för stark för henne, som helt sonika bröt sig ut ur hennes kropp och började bygga saker omkring henne.

Jag har funderat på att låta dem komma i kontakt med Amandas (eller Josephines) förflutna; kanske hitta hennes bilverkstad eller whatever.

morkbollen said:
Om du tycker tiden är för lång kan du ju enkelt klippa den genom att någon meddelar dom att planen är framskjuten. Detta skulle kunna ske efter en långsam start där dom tror dom har all tid i världen.
Kanske... Hm...

morkbollen said:
Till miljön vore det ballt med lite halv förstörda saker. Nu känner jag inte till hur Chicago ser eller såg ut, men om dom hade en tunnelbana eller liknande skulle denna kunna mynna ut i kratern, som annars är svårtillgänglig. Föresten staden kanske inte utplånades, den kanske bara blev öde p.g.a. alla robotmonster? I sådant fall ta med lite ruiner av platser som passar in i äventyrets tema. Om den är patriotisk ta en regeringsbyggnad eller staty. Är det om människor, ta de tomma gatorna och/eller rester av människor.
Tja, en gigantisk rymdstationsdel ramlade ner... Det blev en enorm krater, nästan allt förstört. Det är som jag antytt inte bara robotmonster i faggorna, det är bara den nuvarande delplotten =)

morkbollen said:
Den mystiska Diamanda gjorde utgrävningar. Efter vad då? Kanske kan man hitta en sådan och dra lite kopplingar eller bygga vidare till senare. Känns som om hon letat efter orsaken skulle hon tittat lite i den gigantiska kratern. Hon kanske kan komma med på slutet, men det skulle vara snyggt om man inte visste varför hon gjorde det hela eller om hon hade andra motiv. Kanske ligger hon bakom experimentet?
Hon letar efter skärvor av Doktor Nulls medvetande, som hon tror överlevde återinträdet i atmosfären. Plus att hon hört rykten om att han ska ha haft ett av sina hemliga labb under Chicago.

morkbollen said:
Du har säkert en hel del egna tankar om hur det ska gå, men här fick du något mer att förklara/tänka på.
Absolut! Respons är alltid bra! =)