Nekromanti Tips laserskrivare

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Min bläckstråleskrivare har lagt av efter lång och trogen tjänst. Jag överväger nu att skaffa en laserskrivare i litet format (typ fotavtryck < 40 x 40 cm). Jag behöver inga frills, eftersom den används för att skriva ut manussidor och skolscheman. Inte ens fyrfärg behövs. Budget max 2000 kr. (BTW, jag kör en gammal PC med Windows XP.)

Några förslag?

Krille

Super Moderator
Jag skaffade en HP laserjet pro cp1025nw för precis över 2000 kronor för något år sedan, då min gamla Samsung-skrivare fick gikt och bruten lårbenshals. Modellen har sedermera försvunnit från marknaden, men HPs P2035 ser ut att vara ungefär samma rent finessmässigt och storleksmässigt. Den är aningen högre, men ser ut att passa i samma fotavtryck.

En grej att kolla är tonerekonomin - hur mycket kostar tonerkassetterna och hur många sidor räcker de för, pris per sida helt enkelt. P2035 ligger på ca 0,31 per sida svartvitt och ca 1,40 färg, medan den jag har ligger på 0,37 per sida svartvitt och 1,65 färg. Vanligen skeppas skrivare med budgetkassetter på ca 500-1000 sidor, varefter man är tvungen att köpa nya rätt fort.

Min gamla Samsung var helt otrolig - jag köpte den för 4000 och fick med kassetter för 7000 sidor färg och 5000 sidor svartvitt, och de räckte i skrivarens livslängd. Och den hade dubbelsidig utskrift och nätverk. Superporrig, helt enkelt! Och när tonerkassetterna väl tog slut, way beyond de 7000 sidor som prognosen sa, så skulle nya tonerkassetterna kosta 4400 - men då var skrivaren i stort sett utsliten ändå. Ekonomin låg på 0,16 per sida svartvitt och 0,88 färg. Nya motsvarande skrivare hade mycket sämre ekonomi.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Arfert said:
OKI b401 är en bra billig svartvit brukskrivare för text. Oki har bra teknik, driftsäkra.
Nu har jag fixat en sådan. Den funkar bra och passar precis på sin "ruta" på skrivbordet. Tack för tipset.