Ninjamupp said:
Men hursom! Jag tror det viktigaste är att ha ett mål som kan sluta på olika sätt. Sedan skriva ner några stycken stora ledtrådar som leder däråt. Personligen brukar jag ha dem lite vaga, för då är det enklare att få in dem i den verklighet som har byggts upp under spelets gång. Det blir också mindre "nej, ni måste dit!"
Improvisation tycker jag är nästan ett måste i undersökande spel för annars blir det oerhört lätt järnvägar.
Visst, jag kan se den där poängen, samtidigt som jag som spelare ofta har blivit besviken över frånvaron av "Ett Hemligt Mönster" att försöka lista ut. För mig är det lite det som är hela grejen med mysterierollspel.
Istället kan det lätt bli så att både spelare och spelledare sitter och improviserar fram en lösning som känns "rimlig nog". Det kan kännas lite bläh tycker jag, just bara för att
kraven anpassar sig efter spelarnas förmåga snarare än att
äventyret stimulerar spelarna att förstå hur det ligger till.
Så jag skulle föreslå motsatsen till Ninjamupps förslag: att du som spelledare tänker ut
1) exakt hur det ligger till och
2) vad spelarna måste göra för att "se mönstret".
Det är förstås assvårt, men det går om man är noggrann.
Till ett äventyr jag kallade "Metalopol" gjorde jag så att jag skapade en lök av olika mysterier, men inifrån ut: dvs jag började med det största mysteriet och byggde sedan på med mindre delar. Det tyckte jag var en bra metod för att skapa deduktiva (dvs äventyr där det finns en given lösning som spelarna måste hitta) äventyr.
Så här typ:
((Hela den här äventyrsidén hittade jag på medan jag skrev, ta den för vad den är. Äventyret utspelar sig i en 1950-talsmiljö i södra USA, kanske en liten stad i Texas, New Mexico eller Louisiana?)
5) Aliens håller på att kolonisera jorden. Deras mål är att sprida ut sig över jordytan och att skapa en fyr för att signalera att "jorden är redo för invasion".
4) Det finns aliens på olika platser på jorden, trots att de tidigare ledtrådarna tydde på att aliens:arna var koncentrerade till Nevadaöknen.
3) Aliens håller till i Nevadaöknen, i ett gammalt numera nedlagt provsprängningsområde för atombomber.
2) Det är inte en seriemördare som ligger bakom mordet och kidnappandet av Mr Brown. I en stuga han hyrde i hemlighet hittar rp märkliga berättelser om utomjordingar och "domedagsfyren".
1) Mr Brown har försvunnit. Rp ska undersöka saken. Polisen tror att en gäckande seriemördare ligger bakom eftersom olika offer hittats i hela delstaten. Polisen har kört fast och nu ber Mr Browns släktingar rp om hjälp.
---
Därefter brukar jag formulera det som frågetecken-utropstecken-frågetecken. De första två ounkterna skulle kunna bli något sånt här:
Frågetecken: Var är Mr Brown?
Rp blir av några bekanta ombedda att hjälpa till att leta efter en kär släkting som försvunnit. Polisen har precis meddelat att de fter en tids letande inte "längre har resurser för ärendet om inget nytt kommer fram". Kan rp tänka sig att åka till släktingen och titat runt lite för att se om polisen kanske har missat något?
Utropstecken: När rp undersöker Mr Browns släktingar, lägenhet och kamrater kommer de hitta olika ledtrådar som pekar på att han hade en affär med en älskarinna.
Deborah Sisselmayr är förvisso inte hans älskarinna, utan snarare en like som precis som Mr Brown tror på utomjordingar. De har mötts genom deras förenade rädsla för utomjordingar och delar intresset för forskning om UFOs mm.
Den senaste tiden var Mr Brown både uppjagad av sina resultat som tydde på nya bevis i jakten på utomjordingar och orolig och klagade över att han kände sig övervakad. Han insisterade på att hon inte fick avslöja deras relation för någon. Mr Brown menade också bestämt att om utomjordingarna var här skulle de säkert iklä sig rollen av polis/FBI/CIA för att hitta honom. Därför skulle Deborah vara särskilt uppmärksam på om poliser kom och frågade henne om något.
Hon kan bekräfta att Mr Brown hyrde en stuga av en änka. Deborah vet bara att Mr Brown sa "sanningen finns mellan två träd" som en ledtråd till hans resultat av forskningen av utomjordingarna. [du kan förstås byta ut den där gåtan mot något bättre, men jag gillar när äventyret är så där glasklart i designen också av hur spelarna ska hitta ledtrådar]
Stugan ligger i ett skogsparti och det verkar hopplöst att försöka hitta ledtråden, men i stugan så kan du som SL göra följande beskrivning:
"
Ni stiger in i en välskött jaktstuga från tidigt 1900-tal. På väggarna hänger horn, uppstoppade fåglar, tavlor och andra prydnader som skvallrar om ägarens stora naturintresse. På bordet ligger flera tidningar som handlar om jakt, viltvård och djur. På golvet ligger en björnpläd framför en rustikt utformad öppen eldstad. I ett vapenskåp hänger flera grov- och finkalibriga vapen. Det luktar malkulor. En drömfångare svänger sakta i ett fönster med utsikt över landsbygden. någonstans utanför stugan stiger en fågel till väders undr hesa kraxanden."
Tanken med den där beskrivningen är att spelarna ska undersöka (och ibland kan man behöva tala om det för spelarna ungefär som Möller sa tidigare) stugan. Om spelarna frågar efter motiven på tavlorna får de lösningen: två av tavlorna föreställer träd ('one tree hill') och mellan de finns ett hemligt fack.
När spelarna sedan undersöker det som ligger i facket förstår de att Mr Brown var något på spåren och att de ledde till en övergiven fabrik. Väl där hittar de i källaren Mr Browns döda kropp och tecken som tyder på tortyr. När polisen får reda på detta (vilket de får oavsett vad rp gör) så kommer de misstänka rp i ett inledningsskede men därefter förklara att Mr Brown är offer för en seriemördare som härjar. Rp ev förklaringar om inblandning av utomjordingar viftas bort som excentriska idéer av en gammal mans virriga hjärna...om det ens går att envisa att de ledtrådar rp hittade i stugan hör ihop med Mr Brown. Hursomhelst läggs utredningen ner.
Frågetecken: vart leder spåren efter utomjordingarna?
Varpå vi har hamnat på nästa punkt i listan ovan. Det fiifag med att tänka så där är att man snabbt får en rätt juste ramstruktur för "mysteriet" som gör att rälsningen känns motiverande. För visst, Ninjamupp har helt rätt i att mysteriespel ofta blir rälsade, även om jag inte kan se vad det är för dåligt med det. Givetvis måste rälsen vara så snyggt utlagd att spelarna hela tiden vill följa den. Eller rättare sagt: man har som äventyrsförfattare nått målet när spelarna tar rollen som "lok" vilket skyndar fram över rälsen för att komma till nästa station.
---
Idén är alltså att hela tiden formulera sig i termer av utropstecken och frågetecken och sedan försöka göra detta till spelbart äventyr så elegant som möjligt. Det jag gillar med den typen av äventyrsdesign är att man kan förbereda sig otroligt noggrannt och då verkligen bjuda spelarna på spännande överraskningar och upplevelser. Jag kan tex tänka mig att introducera flera olika poliser för spelarna som gör att de tidigt i spelet får ett positivt intryck av dessa. När rp hamnar i knipa så blir de oväntat hjälpta av polisen vilket för med sig att rp blir goda vänner med den lokala poliskåren.
Sedan, sakta men säkert börjar jag ge spelarna ledtrådar som tyder på att poliserna (eller en del av dem) inte alls är männsikor, utan är utomjordingar in disguise. Då kommer det kännas creepy när den där godmodige sheriffen oväntat (och objudet) kommer förbi för att "bjuda på kaffe och se lite vad [rp] pysslar med...".
En annan detalj som kan vara rolig att försöka få till är uppbygnaden av den första undersökningen (vilken ska leda till att rp träffar Deborah Sisselmayr) som gärna kan verka ospännande och vardaglig till en början, men också innehålla en del märkligheter. Möjligen kanske Deborah Sisselmayr smyger på rp när de undersöker Mr Browns lägenhet/hus? Här kan du som SL introducera ne mängd oliak SLPs som ger äventyret karaktär samtidigt som du bygger upp en mräkare stämning av att något inte är som det borde vara...
En annan kittlande idé är att i takt med att rp undersöker saken blir de mer och mer indragna. Till slut kanske de måste fortsätta undersökningen bara för att överleva själva? Vad händer när utomjordingarna börjar förstå att rp är de på spåren?
Kan det vara något?