DoD Tips om kampanj för att använda Gigant reglerna

Undertund

Veteran
Joined
22 Jul 2024
Messages
1
Hej! Jag har nyligen blivit involverad inom DoD och har helt fallit för det. En av gruppmedlemmarna jag spelar med pratade om de gamla reglerna inom expert och gigant som tillät slott och ägo bygge men även att individuella kroppsdelar har eget kp. Detta var något som jag och några av mina egna vänner tyckte lät roligt så vi börja prata om en egen kampanj. Men då ingen av oss har byggt egna världar eller kampanjer innan så tänkte jag fråga här om det fanns någon officiellt släppt äventyr/kampanj som använde sig av dessa unika regler. Expert reglerna verkar det som går att koppla in lite var stans men just gigants basbygge verkar lite svårare. Tack på förhand :)
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,257
Vad kul! Det fanns inte vad jag vet några äventyr som använde Gigants regler i någon större utsträckning. Det enda jag kan komma på är ett av äventyren i gamla Ereb Altor boxen som utspelar sig i Hynsolge har ett fältslag i slutet där man kan använda fältslagsreglerna från Gigant. Men jag kan inte minnas några andra moduler som involverar Gigant.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,770
Jag och mina kompisar hade väldigt roligt med Gigant när det begav sig. Minns att vi spelade en kampanj som styrande över en liten stadsstat som handlade och krigade med grannstäderna. Tror att mycket i kampanjen byggde på slumphändelser, typ missväxt och rövare, enligt tabeller i boken. Separat KP för kroppsdelar minns jag också att vi använde, men såhär i backspegeln känns det bara onödigt bökigt.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,035
Äventyret "Ärans Väg, del 4: vad hände sedan?" i Sinkadus nr 16 (inte så svårt att hitta online) var skrivet både som en epilog till just Ärans Väg och för att kunna fungera som introduktionsäventyr till Gigant (edit: det involverade bl a ett fältslag, lite länsskötande och öht att RPna som högstatushjältar fick problem på högre nivå att lösa). Men det är det enda jag kommer på på rak arm.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,216
Location
Marjura
Hej! Jag har nyligen blivit involverad inom DoD och har helt fallit för det. En av gruppmedlemmarna jag spelar med pratade om de gamla reglerna inom expert och gigant som tillät slott och ägo bygge men även att individuella kroppsdelar har eget kp. Detta var något som jag och några av mina egna vänner tyckte lät roligt så vi börja prata om en egen kampanj. Men då ingen av oss har byggt egna världar eller kampanjer innan så tänkte jag fråga här om det fanns någon officiellt släppt äventyr/kampanj som använde sig av dessa unika regler. Expert reglerna verkar det som går att koppla in lite var stans men just gigants basbygge verkar lite svårare. Tack på förhand :)
Kanske kan ni hitta lite "moderna" tankegångar/regler att låna i Svärdets Sång, och om ni orkar vänta så ryktas det om att det ni efterfrågar kommer i "Expert" till DoD23, men då snackar vi nog 2025/2026.

Det fanns fältslagsregler i Den Femte Konfluxen, men om de hade sitt ursprung i Gigant minns jag inte.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,113
Location
Omfalos
Reglerna för kroppsdelar skulle jag bara köra om det känns viktigt att rollfigurer blir av med armar och ben under kampanjens gång. Gillar man inte lyteskomik så bör man strunta i dem.

När det gäller Gigant, så körde jag en kampanj i det som handlade om maktkamp i Berendien. Minns inte så mycket mer än att det var kul. Tänker att Gigant funkar bäst om man riggar upp ett gäng län, varav spelarna kontrollerar ett (eller varsitt), och så bygger man in lite konflikter. Sedan: play to find out.

Tror en utbyggd tabell med slumphändelse är bra prepp också. Saker som kan röra runt i grytan. Galen profet skapar väckelserörelse, orkhär på korståg, en guldfyndighet på gränsen mellan två län, en rik arvtagar/-erska som blir giftasmogen, etc.
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,190
Handen på hjärtat är de reglerna inte särskilt bra. Tycker man om slag och borgar är Pendragon det ultimata spelet, och har dessutom en av rollspelshistoriens bästa kampanjer. Vill man inte ha just Arthur finns det spinoffs, som Paladin (Karl den Store-spelet).
 
Last edited:
Top