Konrad Konvalj
Myrmidon
Ost-Lorden Konrad Konvalj har lite problem att sätta ihop en bra setting till sina spelare, och ber nu om hjälp.
Jag har läst en hel del bra trådar här som jag har snott åt mig lite tips & trix i från. Detta för att försöka mig på att skapa en setting som passar det mina spelare söker just nu. Jag själv har aldrig satt samman något sådant så min noobilitet lyser igenom. Jag vet inte riktigt hur jag skall tänka eller göra.
Börjar med att slänga fram det jag fått ihop med hjälp av er andra forum-rävar. Jag har stulit lite saker här och där, och använder mig också av liknande namn/termer på saker och ting. Nämner det nu utifall någon funderar på vad jag håller på med. Efter det försöker jag förklara vad jag, och min spelgrupp vill uppnå..
Attribut
Styrka (Lyfta, flytta, bära, bända, vräka)
Fysik ( Uthållighet, kroppsbyggnad, tålighet, motstånd mot gift )
Rörlighet ( Smyga, klättra, hoppa, springa, akrobatik )
Mental styrka ( Psyke, intelligens, vilja, sjätte sinne, motstånd mot magi )
Karisma ( Social, prata, ljuga, etikett, övertala, köpslå )
Närstrid ( Närstridsvapen, slagsmål, brottas, tillhyggen )
Avstånd ( Skuta båge/armbors, slunga, kasta )
Attributen är 7 till antalet och spelarna tilldelas 20 pluttar att fördela mellan dessa attribut. Man måste ha minst 1 och kan max ha 6 från start.
Nästa steg är att välja 5 stycken Förmågor som man får från start, och alla dessa har värde 1. Förmågorna eller skillsen är baserade på vilken yrkesinriktning man valt att spela.
Vi tar en Tjuv som exempel: Fingerfärdighet, Låsdyrkning, Skicklig med dolken, Akrobatisk, Att fly
Fnuck. Hur skall jag kunna förklara vad jag vill uppnå..
Har snott lite av Attributen, och övriga ideér gällande detta från bland annat Kranks Null State, och Arferts Fantasy!
Nu ska vi se. När en spelare vill utföra en handling skall man slå mot en svårighetsgrad (1-7).
Vi tar återigen Tjuven som exempel: Tjuven vill hoppa från ett hustak till ett annat, och SL vill att han slår mot 3 i SG. Tjuven har Rörlighet 3, och har valt Akrobatisk som en av sina förmågor med ett värde av 1.
3+1=4 vilket betyder att 4T6 skall slås, och 3 av dessa skall vara lyckade. För att lyckas krävs det att man slår 4-6 på T6an där alla 6:or även ger ett extra slag. Tjuven slår 2+3+5+6(+5)= 3 vilket betyder att han lyckas hoppa över till nästa tak.
Inget konstigt med detta vad jag kan förstå?
I strid däremot är det lite tillkrånglat, och det är här jag inte riktigt får ihop det. Vet inte om jag lyckats fått ihop det övriga heller för den delen, men det är just stridsbiten jag behöver lite hjälp med.
Tanken är att man kör ungefärt (eller lika) som i Fantasy!
För att få fram hur många Stridstärningar man får använda sig av gör man så här: Man tar sitt värde i Rörlighet + eventuella förmågor så som skicklig med dolken, fäktning, stridsvana, långa vapen unt so weiter. Man kan lägga på två förmågor om det passar. Efter det kollar man av vilket vapen man har. Lätta och små vapen så som dolkar ger +1 tärning, och tyngre vapen så som slagsvärd ger +2 tärningar.
Nu har vi en pöl eller vad det nu heter, och plockar fram Tjuven igen.
Närstrid 3 + Skicklig med dolken 1 + Dolk 1 = 5 Stridstärningar.
Dessa skall nu fördelas mellan anfall & försvar efter tycke och smak. 1 tärning måste läggas på försvar, och i försvaret får man även tillräkna sig eventuellt skydd och sköld. Tanken är att det funkar som Fantasy! har inte satt några nivåer på det hela ännu, men ni förstår säkerligen.
I en strid kör man inte mot SG utan mot sin motståndare. Det gäller att övervinna motståndarens försvars tärningar med sina anfallstärningar. Unt so weiter.
Om man får in en träff på sin motståndare kör man inte enligt Fantasy! utan det är nu klurigheterna börjar. Mina spelare vill tillfoga en massa skada eller ha möjlighet att göra det i alla fall.
* Dom vill slå många tärningar.
* Dom vill skrika ut 36 i skada!
* Dom vill se lemmar kapas, huvuden flyga, och tarmar välla ut.
* Dom vill helt enkelt köra lite hederlig boffer.
Min tanke är att köra på Eon´s vapentabeller, och sno åt mig lite skador från vapen och liknande därifrån. Kanske även använda mig av Eon´s rustningar + nån form skadeverkan/skadegrad i strid?
Jag vill att mina spelare skall få slå en massa T6or för att lyckas med sina handlingar. Det har jag fått ihop rätt bra med hjälp av andra system. Nu får ni gärna ge mig lite tips & trix för att få ihop resten.
* Spelarna skall få slå en massa T6:or i skada.
* Hur reglerar jag skadorna för att få till det att lemmar flyger, blodet sprutar, tarmar hänger ut.
* Spelarna vill kunna Expa på nått vis. ( Kan ju sno Fantasy!´s Erfarenhetstärningar på nått vis här )
* Livsmålsbonusar eller liknande?
* Drivkraftsbonusar kanske?
* Verbal strid kanske?
Är det för rörigt och för svårt att förstå vad jag vill uppnå är det bara att fråga. Fritt att kritisera också för den delen.
Jag har läst en hel del bra trådar här som jag har snott åt mig lite tips & trix i från. Detta för att försöka mig på att skapa en setting som passar det mina spelare söker just nu. Jag själv har aldrig satt samman något sådant så min noobilitet lyser igenom. Jag vet inte riktigt hur jag skall tänka eller göra.
Börjar med att slänga fram det jag fått ihop med hjälp av er andra forum-rävar. Jag har stulit lite saker här och där, och använder mig också av liknande namn/termer på saker och ting. Nämner det nu utifall någon funderar på vad jag håller på med. Efter det försöker jag förklara vad jag, och min spelgrupp vill uppnå..
Attribut
Styrka (Lyfta, flytta, bära, bända, vräka)
Fysik ( Uthållighet, kroppsbyggnad, tålighet, motstånd mot gift )
Rörlighet ( Smyga, klättra, hoppa, springa, akrobatik )
Mental styrka ( Psyke, intelligens, vilja, sjätte sinne, motstånd mot magi )
Karisma ( Social, prata, ljuga, etikett, övertala, köpslå )
Närstrid ( Närstridsvapen, slagsmål, brottas, tillhyggen )
Avstånd ( Skuta båge/armbors, slunga, kasta )
Attributen är 7 till antalet och spelarna tilldelas 20 pluttar att fördela mellan dessa attribut. Man måste ha minst 1 och kan max ha 6 från start.
Nästa steg är att välja 5 stycken Förmågor som man får från start, och alla dessa har värde 1. Förmågorna eller skillsen är baserade på vilken yrkesinriktning man valt att spela.
Vi tar en Tjuv som exempel: Fingerfärdighet, Låsdyrkning, Skicklig med dolken, Akrobatisk, Att fly
Fnuck. Hur skall jag kunna förklara vad jag vill uppnå..
Har snott lite av Attributen, och övriga ideér gällande detta från bland annat Kranks Null State, och Arferts Fantasy!
Nu ska vi se. När en spelare vill utföra en handling skall man slå mot en svårighetsgrad (1-7).
Vi tar återigen Tjuven som exempel: Tjuven vill hoppa från ett hustak till ett annat, och SL vill att han slår mot 3 i SG. Tjuven har Rörlighet 3, och har valt Akrobatisk som en av sina förmågor med ett värde av 1.
3+1=4 vilket betyder att 4T6 skall slås, och 3 av dessa skall vara lyckade. För att lyckas krävs det att man slår 4-6 på T6an där alla 6:or även ger ett extra slag. Tjuven slår 2+3+5+6(+5)= 3 vilket betyder att han lyckas hoppa över till nästa tak.
Inget konstigt med detta vad jag kan förstå?
I strid däremot är det lite tillkrånglat, och det är här jag inte riktigt får ihop det. Vet inte om jag lyckats fått ihop det övriga heller för den delen, men det är just stridsbiten jag behöver lite hjälp med.
Tanken är att man kör ungefärt (eller lika) som i Fantasy!
För att få fram hur många Stridstärningar man får använda sig av gör man så här: Man tar sitt värde i Rörlighet + eventuella förmågor så som skicklig med dolken, fäktning, stridsvana, långa vapen unt so weiter. Man kan lägga på två förmågor om det passar. Efter det kollar man av vilket vapen man har. Lätta och små vapen så som dolkar ger +1 tärning, och tyngre vapen så som slagsvärd ger +2 tärningar.
Nu har vi en pöl eller vad det nu heter, och plockar fram Tjuven igen.
Närstrid 3 + Skicklig med dolken 1 + Dolk 1 = 5 Stridstärningar.
Dessa skall nu fördelas mellan anfall & försvar efter tycke och smak. 1 tärning måste läggas på försvar, och i försvaret får man även tillräkna sig eventuellt skydd och sköld. Tanken är att det funkar som Fantasy! har inte satt några nivåer på det hela ännu, men ni förstår säkerligen.
I en strid kör man inte mot SG utan mot sin motståndare. Det gäller att övervinna motståndarens försvars tärningar med sina anfallstärningar. Unt so weiter.
Om man får in en träff på sin motståndare kör man inte enligt Fantasy! utan det är nu klurigheterna börjar. Mina spelare vill tillfoga en massa skada eller ha möjlighet att göra det i alla fall.
* Dom vill slå många tärningar.
* Dom vill skrika ut 36 i skada!
* Dom vill se lemmar kapas, huvuden flyga, och tarmar välla ut.
* Dom vill helt enkelt köra lite hederlig boffer.
Min tanke är att köra på Eon´s vapentabeller, och sno åt mig lite skador från vapen och liknande därifrån. Kanske även använda mig av Eon´s rustningar + nån form skadeverkan/skadegrad i strid?
Jag vill att mina spelare skall få slå en massa T6or för att lyckas med sina handlingar. Det har jag fått ihop rätt bra med hjälp av andra system. Nu får ni gärna ge mig lite tips & trix för att få ihop resten.
* Spelarna skall få slå en massa T6:or i skada.
* Hur reglerar jag skadorna för att få till det att lemmar flyger, blodet sprutar, tarmar hänger ut.
* Spelarna vill kunna Expa på nått vis. ( Kan ju sno Fantasy!´s Erfarenhetstärningar på nått vis här )
* Livsmålsbonusar eller liknande?
* Drivkraftsbonusar kanske?
* Verbal strid kanske?
Är det för rörigt och för svårt att förstå vad jag vill uppnå är det bara att fråga. Fritt att kritisera också för den delen.