Nekromanti Tips om upplägg för en försvunen person efterfrågas

Bifur

Veteran
Sitter och äventyrskonstruerar och har kört fast på en person RP:na ska leta upp. Tips på olika möjliga upplägg mottages tacksamt.
Setting: Vår värld, Europa under mellankrigstiden
Bakgrund: Personen ifråga gömmer sig sedan många år från sina farliga fiender. Han bör vara noggrann med att inte kunna spåras enkelt, via till exempel offentliga register eller liknande (annars hade fienderna hittat honom), åtminstone inte i närtid.
Reservation: Jag vill helst inte använda lösningen att på olika vis låta RP:na nätverka sig fram till personen utan söker en mer ledtrådsbaserad lösning, alternativt en kombination.

Trevlig söndag på er

Rollpersonerna kanske vet om någon som kände honom förut, vilken kan ge dem en gäng med olika alias? Eller bara har ett nytt foto hemma där man kan se den eftersökte så att rollpersonerna fattar att de träffas fortfarande, så att RP sätter span på den den eftersöktes bekant, eller så finns det något i kortet som kan leda dem till rätt plats (typ en vägskylt med ortnamn på).

Sen får man leta efter folk som heter som aliasen som liknar den eftersökte i register.

Snabbspånat, återkommer med mer sen

Bifur

Veteran
Tack, det där med fotografi och kanske en skylt är en bra tanke som nog skulle kunna funka. Ska fundera på ett sådant upplägg

Kalil

Swordsman
Jag föreslår att du nöjer dig med att beskriva hur personen rört sig, vilka han har haft kontakt med osv. Lämna åt spelarna att komma på ett smart sätt att hitta honom. Det är lite läskigt i början men gör det både enklare och roligare att köra investigations både för dig och dina spelare.

Bifur

Veteran
Jo, så det det ju och det är väl det normala tillvägagångsättet även för mig, haken är väl att klargöra varför inte personens fiender hittat honom i så fall? Min grundtanke är lite i stil med att han ingått i ett (egeninitierat) vittnesskyddsprogram á la FBI och därmed aktivt skyddar sin vistelseort genom att inte ha så mycket sociala kontakter. RP:na behöver få chansen att hitta unika ledtrådar som det är rimligt att fienderna faktiskt missat.

Jocke

Man med skägg
Nått med number stations! Det är för coolt med number stations!
Typ att spelarna kommer på att personen lyssnar efter meddelanden på en särskild station och på nått sätt stör ut den och sänder ett aktiveringsmeddelande.

JJoghans

Regelknackare
Jag tror att du kanske får det lättare att lossna om du sätter dig in i din "försvunna persons" sits. Om du vore honom, vad skulle du bli tvungen att göra för att fullständigt kunna gå under jorden?

Jag kan t.ex. föreställa mig att han skulle bli tvungen att förfalska identitetspapper, eller fejka sin egen död, eller stjäla en befintlig persons identitet. I det senare fallet, vem var det, och vad hände med vederbörande? Flyter det omkring ett lik någonstans med avskuret huvud och händer?

Om han blev tvungen att ta hjälp av utomstående, hur kan han vara säker på att de inte röjer honom? Agerade han under falsk identitet redan under den tidigare fasen? Eller mördade han de som visste för mycket?

Han skulle t.o.m. ha skapat ett flertal falska identiteter som han alternerat mellan för att göra spåren så vaga som möjligt, innan han slog sig ned med den identitet som han ämnar leva under tills vidare. Han har säkert också flera identiteter på lager - om saker skulle gå snett och han blir tvungen att försvinna på nytt. En av utmaningarna för spelargruppen blir här att inse att de mystiska personerna A, B och C som lämnat spår i form av vittnesmål på olika platser i själva verket var eftersökte person X.

Var skulle han gömma sig? Skulle han slå sig ner i ett ödsligt hus långt ute på landet, eller gömma sig bland folkmassorna i en storstad? Om jag personligen vore en jagad man på 20- eller 30-talet så skulle jag nog bege mig till New York, men det beror ju givetvis på vilka andra parametrar du har i äventyret. :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
jag tycker ändå Kalil är inne på rätt spår här. När du släpper lös spelarna för att hitta personen, lyssna på vilka idéer de har och spinn vidare på dem. Tycker du att en idé är allt för uppenbar och borde ha följts upp redan, låt den mynna ut i ingenting. Men troligtvis kommer spelarna på ett par idéer som är värdiga att låta leda vidare. Viktigt här tycker jag är att inte berätta för spelarna att det är de ska hitta på idéerna. Låt dem tro att det finns en "lösning", men bygg den lösningen på vad de hittar på.

Men, själv vill jag ju så klart alltid ha några saker i bakfickan som jag kan plocka fram om saker går snett. Gamla vanor har jag förstått är ett realt problem i sånna här situationer. Folk är helt enkelt inte beredda att helt ge upp sitt gamla liv utan fortsätter gå till samma typ av restauranger, de har kvar sina gamla hobbies och intressen.

Så låt det vara uppenbart från början att personen verkligen ÄLSKAR en viss typ av mat, och åt denna mat på restauranger fem dagar i veckan. Eller kanske något ännu mer specifikt, personen älskar en specifik typ av delikates (korv, kanske) från en viss specifik tillverkare. Personen har naturligvis inte givit upp denna kärlek utan beställer fortfarande korven, via ett par bulvaner och falska namn. Insikten om denna matkärlek är förstås något som kommer från en källa som nyligen blivit tillgänglig.

En annan källa är som ovan ett fotografi, men ett gammal sådant som visar på en plats som tidigare inte figurerat i undersökningar. Kanske en gammal jaktstuga eller något som det inte finns några köpepapper på. Men när man väl börjar fråga runt specifikt efter en jaktstuga kommer det fram att en god vän till familjen som är död sedan länge hade en gammal jaktstuga uppe i bergen. Emedan den här stugan alltså inte är någon hemlighet så det inte funnits någon egentlig koppling till den här personen tills man har fotot i sin ägo.

Varifrån kommer då detta foto, eller kunskap om matvanor? Om den varit okänd fram till nu så måste det alltså ha skett något som ändrat läget. Min tanke här är att någon har dött. En släkting eller god vän till den försvunne som under hela sitt liv vägrat lämna ut någon information om den saknade till någon. I kvarlåtenskapen finns det ett fotoalbum eller en dagbok eller liknande, kanske hemvideofilmer, som presenterar lite ledtrådar.

Antingen får rollpersonerna själva reda på att personen dött och får gå dit och rota, eller så är det någon tredje part som hjälper rollpersonerna som dyker upp och berättar att hon fick reda på dödsfallet och lyckades roffa åt sig lite godsaker som kanske kan erbjuda någon ledtråd. Det beror lite på exakt under vilka omständigheter rollpersonerna är på jakt efter denna; eget val, uppdrag åt någon annan, etc...

Bifur

Veteran
Har landat i foto-idén. Planterar ett fotografi på personen som ung och ett annat som äldre (genom att använda en verklig människas ansikte). På så vis kan spelarna få fundera över eventeulla likheter, detaljer kring fotografierna gör att, om de kommer fram till att det är samma person, kan ringa in en intressant plats.

Number stations är annars en superbra idé, den ska jag sno till ett annat tillfälle.

Tack för tipsen, måste börja bolla saker här oftare.

Bifur

Veteran
Bra tanke med flera ID för övrigt också, gled automatisk in på den tanken när jag skapade omständigheter under vilken personen kunde figurera med fotografi fast under olika namn då och därtill betydligt varierande ålder. Lagom utmaning att dels samla in kunskapen om de olika identiteterna och därfter sluta sig till att det är samma person trots att denne är 30 på det ena fotot och 55 på det andra.

Luftslottet

Warrior
En tanke jag fick var att fienden hade hittat information men inte kunnat avkoda den eftersom man varit tvungen att känna till något specifikt om personen som fungerade som "nyckel"
Det skulle eventuellt lösa problemet med att fienden inte fått reda på vart den gömde är.