jag tycker ändå Kalil är inne på rätt spår här. När du släpper lös spelarna för att hitta personen, lyssna på vilka idéer de har och spinn vidare på dem. Tycker du att en idé är allt för uppenbar och borde ha följts upp redan, låt den mynna ut i ingenting. Men troligtvis kommer spelarna på ett par idéer som är värdiga att låta leda vidare. Viktigt här tycker jag är att inte berätta för spelarna att det är de ska hitta på idéerna. Låt dem tro att det finns en "lösning", men bygg den lösningen på vad de hittar på.
Men, själv vill jag ju så klart alltid ha några saker i bakfickan som jag kan plocka fram om saker går snett. Gamla vanor har jag förstått är ett realt problem i sånna här situationer. Folk är helt enkelt inte beredda att helt ge upp sitt gamla liv utan fortsätter gå till samma typ av restauranger, de har kvar sina gamla hobbies och intressen.
Så låt det vara uppenbart från början att personen verkligen ÄLSKAR en viss typ av mat, och åt denna mat på restauranger fem dagar i veckan. Eller kanske något ännu mer specifikt, personen älskar en specifik typ av delikates (korv, kanske) från en viss specifik tillverkare. Personen har naturligvis inte givit upp denna kärlek utan beställer fortfarande korven, via ett par bulvaner och falska namn. Insikten om denna matkärlek är förstås något som kommer från en källa som nyligen blivit tillgänglig.
En annan källa är som ovan ett fotografi, men ett gammal sådant som visar på en plats som tidigare inte figurerat i undersökningar. Kanske en gammal jaktstuga eller något som det inte finns några köpepapper på. Men när man väl börjar fråga runt specifikt efter en jaktstuga kommer det fram att en god vän till familjen som är död sedan länge hade en gammal jaktstuga uppe i bergen. Emedan den här stugan alltså inte är någon hemlighet så det inte funnits någon egentlig koppling till den här personen tills man har fotot i sin ägo.
Varifrån kommer då detta foto, eller kunskap om matvanor? Om den varit okänd fram till nu så måste det alltså ha skett något som ändrat läget. Min tanke här är att någon har dött. En släkting eller god vän till den försvunne som under hela sitt liv vägrat lämna ut någon information om den saknade till någon. I kvarlåtenskapen finns det ett fotoalbum eller en dagbok eller liknande, kanske hemvideofilmer, som presenterar lite ledtrådar.
Antingen får rollpersonerna själva reda på att personen dött och får gå dit och rota, eller så är det någon tredje part som hjälper rollpersonerna som dyker upp och berättar att hon fick reda på dödsfallet och lyckades roffa åt sig lite godsaker som kanske kan erbjuda någon ledtråd. Det beror lite på exakt under vilka omständigheter rollpersonerna är på jakt efter denna; eget val, uppdrag åt någon annan, etc...