Nekromanti Tips på (att/hur man) skapar nya Rollspels System.

Siffner_UBBT

Veteran
Jag håller just nu på med ett Mid - Fantasy Rollspel som baserar sig på ett hemgjort T10 system ( det finns säkert system som liknar det men isåfall har det ju inte varit medvetet )

Jag har lagt ner en tid på det och snart dags för första testen av systemet. ( Kommer nog få skriva om en del osv, men thats beside the point!~)

Hursomhelst har jag redan ett nytt Rollspel som ligger och gnager. Jag skulle helst inte vilja använda samma system som mitt nuvarande Rollspel har.

Efter som jag är rädd att det nya Systemet ska likna det jag användet till mitt nuvarande rollspel undrar jag lite om hur man skapar nya system och hur man ska tänka samt tips och tricks ;P

tack på förhand M.V.H Pure

Genesis

Ni dés ni maître
Såhär gillar jag att göra:

Steg ett: Besluta ett designmål. Vad vill du att systemet skall göra? Om designmålet är detsamma som ditt andra spel så finns det ingen anledning att använda ett annat system. Om designmålet är annorlunda så kommer systemet naturligtvis att bli annorlunda.

Steg två: Äh, steg två beror på vad ditt designmål är, så berätta om ditt designmål så kan jag rekommendera ett steg två.

Siffner_UBBT

Veteran
Vad exakt är ett "Designmål" ( Är relativt ny på detta )
Är det ungefär vad jag vill att systemet ska kretsa kring, typ Snabb Action eller High Fantasy DnD-Style?

PS. Märkte att mitt nuvarande system för att räkna ut om man lyckades med en handling var ovanligt likt något rollspel som heter Saga:1T10+(Attribut + Färdighet)) < SvårighetsGrad

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Haha, välkommen till den kalla verkligheten i spelskapande: Någon annan har förmodligen redan använt din kluriga regelmekanism i sitt eget spel.

Inget att göra åt, och inget konstigt i det. Gillar du regeln så kör på den.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Regelstöld

Haha sant, blev inte besviken på att Saga hadde det var mer rädd att folk trodde jag snott Regel Systemet från Saga.
Det ska du inte behöva vara rädd för. liknande tärningssystem förekommer i många olika spel. Och bara du beskriver regelsystemet med egna ord så får du sno hur mycket du vill från andra spelskapare. Jag skulle till och med rekommendera att du snor, för det är omöjligt att komma på alla bra idéer själv.

/tobias

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Tips på (att/hur man) skapar nya Rollspels Sys

PureSnowX said:
Vad exakt är ett "Designmål" ( Är relativt ny på detta )
Är det ungefär vad jag vill att systemet ska kretsa kring, typ Snabb Action eller High Fantasy DnD-Style?
Typ så. Här är några exempel på hur designmål kan se ut:

"Jag vill att systemet skall få folk att bråka med varandra för att sedan sluta fred när yttre omständigheter kräver att de samarbetar."

"Jag vill att spelarna skall göra taktiska avvägningar i strider så att huruvida man vinner eller inte beror lika mycket på spelaren som på rollpersonen."

"Jag vill ha högtflygande action där spelarna uppmuntras till att göra coola beskrivningar av volter och manövrar utan att de blir bestraffade för det."

"Jag vill ha ett system som realistiskt simulerar verkligheten utan att det blir alltför tungrott för vare sig spelare eller spelledare."

"Jag vill ha ett spel som gör att små handlingar, ett ögonkast här, en oförsiktig kommentar där, får konsekvenser på globala nivåer."

"Jag vill ha ett spel där människors plikt och moral kommer i konflikt med varandra, och där resultatet av den konflikten har avgörande konsekvenser för deras nära och kära."

"Jag vill ha ett mysterielösarspel, där rollpersonerna löser brott och spelarna engageras genom att de måste lägga ihop ledtrådarna deras rollpersoner samlat på sig."

(Du kan naturligtvis ha flera mål som ser ut som de ovanstående.)

---

Designmål är väldigt viktiga. Har du inget sådant, utan mest vill ha ett system som beslutar vad som händer när två personer försöker att slå varandra på käften, så finns det ingen som helst anledning att bygga ett eget system, förutom för sitt eget höga nöjes skull. Då kan man lika gärna ta ett existerande system.

Enligt min åsikt är det alldeles för många rollspelsskapande som börjar med frågor som "Skall jag lägga ihop attribut plus färdigheter?" eller "Är tärningspölar för långsamma?" istället för att börja med den fundamentala frågan "Vad vill jag åstadkomma, egentligen?". Alla frågor du ställer dig senare i utvecklingsarbetet bör besvaras i ljuset av svaret på den fundamentala frågan.

Det kan också vara värt att fundera på "The Big Three":
* What's your game about?
* What does the characters do?
* What do the players (including the GM if there is one) do?

Siffner_UBBT

Veteran

Nu är det ju inte riktigt så jag har frågat utan visst mitt nuvarande system har nog ett "Designmål" utan att jag vetat om det. Då jag kommit en bra bit på vägen.

Mitt designmål är:
"En smutsig och mörk verklighet där rollspelarna finner sig att lösa mystiska ( onaturliga ) jobb och gåtor", Snabb action med moderna vapen och (skräck aktig)spänning

Kanske lite dåligt formulerat men det är lite kneppigt för mig :gremtongue:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Coolt!

En del av ditt designmål kanske kan ses som spelvärld istället. Men ändå. Du har en plan för vad du vill uppnå.

Titta på dina regler, passar de med ditt designmål. Är de snabba när det kommer till action? Funkar de med moderna vapen? Passar de för spänning/skräck? Är det spelarna eller rollpersonerna som skall lösa gåtorna, hur hanterar du dem i spelet?

Siffner_UBBT

Veteran

Jag har inga regler än för det är just det jag håller på att utveckla till detta rollspel :gremsmile:

Jag ville ha tips och tänk på hur jag skulle kunna utveckla ett till regel system.

Genesis

Ni dés ni maître

PureSnowX said:
"En smutsig och mörk verklighet där rollspelarna finner sig att lösa mystiska ( onaturliga ) jobb och gåtor", Snabb action med moderna vapen och (skräck aktig)spänning

Kanske lite dåligt formulerat men det är lite kneppigt för mig :gremtongue:
Jag tycker att det låter jättebra! En fråga för att klargöra: Det är alltså spelarna som skall lösa mysterierna? Alltså rollpersonerna samlar in ledtrådar med hjälp av sina förmågor, men rollpersonerna löser inte mysteriet (med hjälp av intelligensslag eller liknande) utan spelarna måste själva klura ut lösningen, ja?

Gällande actiondelen: Är du intresserad av action mest i form av strid eller vill du även ha biljakter, stunt och liknande? Du kan ju ha ett system som hanterar all form av action eller ett speciellt subsystem som bara hanterar strid. Också: hur mycket vill du att utgången av de här konflikterna skall bero på spelarna och hur mycket skall bero på rollpersonernas skicklighet? Jämför klassiska DoD där spelarna inte gör mycket annat än att säga vem de anfaller, och rollpersonernas skicklighet i förhållande till motståndarna är mest avgörande, med D&D, där nästan alla strider sker med jämbördiga motståndare och det är spelarnas skicklighet i taktik som fäller avgörandet.

Om du besvarar de två frågorna så tycker jag att du har ett bra, utförligt designmål. Reglerna bör alltid designas med spelarna i åtanke, inte rollpersonerna, om det inte är just realism som eftersträvas. Här får jag känslan av att det du strävar mot är en speciell upplevelse för spelarna, så det bör du tänka på, tycker jag.

Just den här typen av system är inte riktigt mitt expertisområde, så om du behöver tips och inspiration så finns det nog andra som kan hjälpa dig bättre än jag kan (Rising, till exempel. Han är kung på sådant här). Jag tror att du kanske kan vilja kolla på Gumshoe-systemet (finns i spel som Trail of Chthulhu, Mutant City Blues och Esoterrorists). Det har en del intressanta lösningar för mysterielösande som har inspirerat många här på forumet.

---

Gällande din originalfråga: Vill du se till att systemet blir originellt så bör du ha ett originellt designmål och hela tiden ha det i åtanke när du designar reglerna. Varje regel måste kunna motiveras med hänsyn till designmålet. Ta inga saker för givna. Det finns massor med saker som folk tror att ett rollspel "måste" ha, till exempel:

* Grundegenskaper
* Färdigheter
* Tärningar
* Spelledare
* Rollpersonsägandeskap
* Stridssystem
* Skadesystem

Jag har spelat spel som inte har någon av dessa och de är jätteroliga. Naturligtvis finns det bra anledningar till att ha med dem, men undersök alla dina antaganden om spelet och se om de tjänar designmålet. Så får du ett bra spel, vilket på många sätt är viktigare än ett originellt spel. Har du ett originellt designmål får du också ett originellt spel.

Siffner_UBBT

Veteran

Jag tycker att det låter jättebra! En fråga för att klargöra: Det är alltså spelarna som skall lösa mysterierna? Alltså rollpersonerna samlar in ledtrådar med hjälp av sina förmågor, men rollpersonerna löser inte mysteriet (med hjälp av intelligensslag eller liknande) utan spelarna måste själva klura ut lösningen, ja?
Ja meningen är att Spelarna skall lösa mysteriet med hjälp av deras Rollspersoner som samlar informationen.

Gällande actiondelen: Är du intresserad av action mest i form av strid eller vill du även ha biljakter, stunt och liknande?
Mer intresserad av ett strids system som kan hantera attackerna med moderna vapen.

Rollspels personerna kommer stöta på Varulvar, Vampyrer samt andra intressanta onaturliga fenomen. Som självklart kommer ha en trevlig skräck regel att om karaktärerna stöter på förmycket "overkliga" på samma gång och inte hinner smälta det så finns det en chans att de blir galna.

krank

Går ondskans ärenden

PureSnowX said:
Som självklart kommer ha en trevlig skräck regel att om karaktärerna stöter på förmycket "overkliga" på samma gång och inte hinner smälta det så finns det en chans att de blir galna.
Nu vill inte jag vara gnällig utan mer försöka vara... kreativt kritisk; men vad vill du uppnå med denna skräckregel?

Alltså, till exempel: Vill du skrämma rollpersonerna - eller spelarna? Om du vill skapa skräckkänsla hos spelarna, hur påverkas denna känsla av att deras rollpersoners skräck/vansinne drivs av regler?

Jag säger inte att skräckregler är fel; men jag har sett dem stoppas in i spel utan att spelskaparna verkar ha funderat så mycket kring vilken praktisk effekt sådana regler får kring spelbordet.

(undertecknad, till exempel, tycker att få saker är så oskrämmande som att slå tärningar och kolla tabeller)

Däremot, givetvis: ser man rollpersonerna och spelarna som separat och inte alls vill skrämma spelarna utan bara skapa en trovärdighet i världen genom att tvinga spelare som annars hellre skulle dö än spela sin rollperson so skrämd, så är det en annan sak. Då bör man iofs kanske diskutera meriterna i just att tvinga spelare till saker, och huruvida det verkligen är rätt spelgrupp för den typen av spel...

Kort sagt, som andra påpekat: Det är lätt att börja i fel ände och komma på vilka regler man vill ha, det är bättre att börja fundera på vilken effekt man vill ha i praktiskt spel, och därifrån fundera sig fram till vilka regler som borde ge det önskade resultatet.

Siffner_UBBT

Veteran

Mjoo som sagt det slog mig nu.
Reglen skulle nog bara vara mest till för att påvisa ( tvinga ) spelarna att inse att det inte bara "Accepterar" det onaturliga.

Det skulle det nog inte ha någon bra effekt i rollspelet men det tål att tänkas på :gremsmile:

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
PureSnowX said:
Efter som jag är rädd att det nya Systemet ska likna det jag användet till mitt nuvarande rollspel undrar jag lite om hur man skapar nya system och hur man ska tänka samt tips och tricks ;P
Skrev det här (https://www.rollspel.nu/threads/46133) i en tidigare tråd. Vet inte om det var det du var ute efter, men Marco kallade mig för "vis man" så det kanske ligger nåt i det.

Lycka till!
//EvilSpook

Zebulon

Swordsman

Damn, Gen!
Du skriver och resonerar som en gud!
Jag har inte alls tänkt på de här grejerna till mina spelidéer. Det kommer hjälpa mig som fasen.

Nu gav du mig både inspiration och energi!

/Zeb - Tackar och bockar

Siffner_UBBT

Veteran
EvilSpook said:
PureSnowX said:
Skrev det här (https://www.rollspel.nu/threads/46133) i en tidigare tråd. Vet inte om det var det du var ute efter, men Marco kallade mig för "vis man" så det kanske ligger nåt i det.

Lycka till!
//EvilSpook
Något i den stilen...
Någon som vet om man ska börja lägga upp en tanke karta eller något i den stilen?

Fler råd hade varit underbart, att lyckas med sitt första rollspel och tillochmed andra ( Jobbar ensam ) är nog något svårt, men man lär sig av sina mistag som dem säger.

Alla råd hjälper, det gör så jag kan få en duglig produkt snabbare.

Rickard

Urverk speldesign

Jag rekommenderar att du skapar en regelgrund och sedan speltestar det genom att skapa scenarion som fokuserar på vissa delar av regelsystemet. Gå tillbaka och ändra på sådant du inte tyckte fungerade under spelmötet. Var inte rädd för att stryka stora delar av det du kommit på. Snegla på designmålen för att se om du har fått rätt fokus eller ändra på designmålen om de inte alls är vad du vill uppnå. Sådant kan hända. Skriv dock inte reglerna först och sedan speltesta. Jag har gjort det och för att få 100 sidors färdig text krävdes det för mig 300 sidor råtext.

När du väl sätter dig och ska skriva ner reglerna (helst under eller efter speltest) så börja med att staka ut alla rubriker som du ska ha med. Jag gjorde det till Matiné. Det jag då upptäckte var att det var viktigt att skriva en kort synopsis till varje rubrik så att man kommer ihåg vad den skulle handla om när man kommer dit. Jag fick stryka vissa rubriker då jag inte visste vad de skulle handla om.

När du skriver ned reglerna så är ett tips att du skaffar dig en hemsida och försöker uppdatera den sidan minst en gång i månaden med något spelmaterial. Det gör att du kan hänvisa till hemsidan för intresserade och det skapar ett buzz. Fast det viktigaste är att du hela tiden sporras till att skriva. Det var det som gjorde att jag slutligen gjort klart mitt rollspel. Under tre års tid missade jag fyra uppdateringar.

/Han som tycker att för att skapa nya system bör man läsa gamla, diskutera med andra personer och spela i flera spelgrupper, men att skapa ett nytt system enbart för att det ska vara unikt är inte ett vettigt självändamål

Siffner_UBBT

Veteran

Mycket bra ord... ska definitivt ta detta med mig.
( Alla andra råd var även bra det med ock skall även ta dem med mig )

Jag vet inte riktigt om ni missuppfattade mig men jag siktar inte på att skapa ett unikt eller originelt system bara något lite mer eget som inte känns helt rippat.

Jag har spelat en del rollspel och skrivit ett system innan som blev skrotat då jag kände att känslan inte fanns kvar. Det märks att jag tog erfarenheten med mig när jag skapade mitt nya System som faktiskt snart är klart för speltest ( imorgon sker första speltesten. sen blire massa ändringar och annat roligt :gremtongue: )

Och har spelat med ett par olika grupper innan.
Kort och Gott: Siktar inte på ett unikt och originellt mera ett system som har en liten krydda av eget :gremsmile: