Nekromanti Tips på bra (ickeeuropeisk) historia

Vimes

Sillkung
Yo! Jag insåg igår att Kinas historia mellan 1912 och 1949 måste vara jätteintressant, men att min kunskap om den nog kan skrivas ner på baksidan av ett visitkort. Lika så om en massa andra icke-europeiska historier. Europa (+ Ryssland) har jag koll på, och fråga mig om den socialpolitiska debatten i Sverige under 1800-talets andra hälft så har jag massor med svar. Men stora delar av övriga världen är i jämförelse skissartad. Snart är det sommar och jag kommer ha tid att läsa. Berätta för mig vilka böcker jag borde titta närmare på! Jag vill ha sammanhang, böcker, resonemang som fångar "grejen" med vad det nu är (exempelvis Kina innan 1949). Skildra och diskutera. Det bör handla om verk med akademisk relevans. Men inget för långa! Helst inte mer än 300 sidor. Och som sagt: inte Europa, men typ Ottomanska imperiet fungerar.

obak

Hero
Francis Fukuyama, Origin of the absolute state.
Black mans burden
Lyssna på TTCs föreläsningar om civilisationer och idehistoria.
obak said:
Korståget enligt arsberna av Amin Maalouf.
Och läs för fan Europa, bra böcker om Europa.
Vimes said:
Ja, alltså, jag har inget emot att läsa om europeisk historia. Jag skulle nog till och med säga att jag är väldigt förtjust i europeisk historia, och jag är helt övertygad om att det finns massvis med superintressanta böcker om europeisk historia som jag ännu inte läst. Just i den här tråden efterfrågades dock icke-europeiska historier, på grund av en insikt (mer en plötslig tumme ur kanske) att det finns en massa intressant som jag missat. Det var inget form av statement.

Origin of the absolute state har jag inte hört talas om. Fukuyama är jag väl kanske inte jätteimponerad av, men det innebär inte att det är ointressant. Vad handlar det om för bok? Har du någon länk?

Maaloufs bok verkar intressant!
obak said:
Skrev fel, boken heter Origin of Political order. Blandade ihop den med Perry Andersons lineage of the absolute state.
http://www.amazon.com/Origins-Polit...r=1-1-spell&keywords=oriin+of+political+order
obak said:
Kan även rekomendera The Next 100 years av George Friedman, inte historia men väl läsvärt för alla som vill skriva cyberpunk.
http://www.amazon.com/The-Next-100-Years-Forecast/dp/0767923057

Kärlekscraft

Swordsman
Krieg!! Mongolernas härjningar samt alla deras hjorder och statsskick som bildades efter Djings Khan. Timuriderna i centralasien! Alla statskicken och dynastier i den muslimska världen från 600-talet och framåt, var också något stort imperium i dagens Nigeria(namn?), där härskaren var en av världens rikaste personer någonsin, snöa dig in på aztekterna, mayafolket och Inkafolket före invasionerna. Läs om Tang-dynastin, Song-dynastin på 1200-talet som hamnade i en förindustriell period(innan mongolerna), och Kinas förste Kejsare(samt gärna den siste! och hans gärningar i det nya riket Manchuko) - Kina förstås. Sedan INDIEN - mogulriket & massor av andra. Indusdalen etc.
Kärlekscraft said:
Glöm heller inte bort Perserna & Partherna! Tillägg: När Mongolerna förintade Baghdad år 1258 och vilken förlust det var.

Som ett supplement: den iranske/persiske historiebeskrivningen av Alexander den Store, stort hatobjekt till skillnad från Väst där han dyrkas - intressant perspektiv, han kallas där för Iskander.
Kärlekscraft said:
Sedan ska du läsa dig in på Byzans[Östromerska riket], om du inte vet nåt. Tillsammans med den ortodoxa sfären - vilket kopplas till Östeuropa som innntteee riktigt anses vara en del av vad vi kallar för västvärlden - samt givetvis Rysslands förunderliga historia; Peter den Store, stora oredan, fast i medeltiden lång tid, samt processen som plötsligt gjorde landet till en supermakt: Sovjet.
Kärlekscraft said:
Nåt annat som jag själv vill veta mer om är den senromerska perioden, folken som kom direkt efter dess fall som visigoterna, folkvandringsfolken som hunnerna, "The Dark Ages" i Europa mellan 476 till år 1000, allt som kan tänkas - kläder, kultur, institutioner, militär etc.
Vimes said:
Tack. Har du några tips på bra böcker i dessa ämnen, eller var det mer saker att slå upp i Wikipedia?
Kärlekscraft said:
Nog mest internetartiklar, väldigt snålt med böcker på svenska, såvida du inte vill läsa dem på engelska - där finns det mycket.

Den här är intressant: http://www.bokus.com/bok/9789187347...om-hur-jesus-fran-nasaret-blev-jesus-kristus/
Vimes said:
Ja, engelska är förstås inget problem.

Reza Aslans bok har jag funderat på förut, efter jag läst någon artikel om den.

Ymir

Liten kantbaron
Om du verkligen är ute efter akademiska böcker är John King Fairbanks "A New History of China" en slags standardverk, den är fruktansvärt gedigen och rekommenderas varmt; jag skulle säga att ungefär halva boken handlar om 1800-talet och senare. På svenska finns "Kinas historia" av Hans Hägerdal som definitivt är bra, men inte jätteakademisk (inga fotnoter etc). Extremt underhållande, men mycket föråldrad och knappast tillförlitlig, och kommer ställa till förvirring då den pga sin ålder använder wade-giles-romaniseringen, är Alf Henrikssons 'Kinesisk historia'. Den rekommenderas likfullt då Henriksson kunde göra historia underhållande som nästan ingen annan. Är du specifikt intresserad av krigsherreeran i Kina finns även ett intressant, extremt berömt och tämligen kontroversiellt verk i form av Edgar Snows 'Röd stjärna över Kina', som är en reportagebok om livet med kommunistgerillan under dess exil i Yan'an.

Vad gäller arabvärlden och Iran sedan finns ett creddigt och akademiskt men ändå lättläst och fängslande verk i form av Vernon O. Eggers "A History of the Muslim World to 1405: The Making of a Civilisation. Vill du fortsätta efter det finns andra delar i samma serie som tar upp senare epoker. Också läsvärd är antologin "Women in the Medieval Islamic World: Power, Patronage, and Piety" då den liksom visar upp exempel på en grupp som verkligen ofta glöms bort.

VIll du lära dig om stäppfolken rekommendar jag Erik Hildingers "Warriors of the Steppe" som utgångspunkt, men observera att fokuset där ligger på militärhistoria. Allt som Michal Biran samt Jack Weatherford skrivit om stäppfolken är generellt läsvärt.

För Afrika rekommenderar jag faktiskt "A Very Short Introduction to African History", del av Cambridge-serien "A very short introdcution to...". Det är en bokserie med små, tunna volymer som tjänar som akademisk introduktion till en mångfald olika ämnen. Just i fallet Afrika är det en särskilt bra start eftersom afrikanska civilisationer är så mångfacetterade. Samma serie kan nog vara en bra utgångspunkt för att lära sig om amerikanska för-columbiska civilisationer, annars finns tex "The Aztecs" av Richard Townsend som är sjukt gedigen.

Jag är även intresserad av oceaniens historia men har faktiskt inget bra verk att rekommendera där...

Jag tycker mycket om historia kring vardagsliv och samhällsliv i olika historiska kulturer. Här finns mycket bra skrivet som jag skulle vilja rekommendera, tex Mikael Nordbergs "Profetens folk" (om samhället i ottomanska riket), Amira Bennisons "The Great Caliphs" (om samhällslivet i Abbasid-kalifatet), "Daily Life in Traditional China: The Tang Dynasty" och den superklassiska "Daily life in China on the Eve of the Mongol Invasion".
Tell said:
hear hear re fairbank
Vimes said:
Tack Ymir, verkar vara bra tips!

Fairbanks ska jag kolla in. "Röd stjärna över Kina" tror jag finns i mina föräldrars bibliotek, så den kan jag bläddra i vid tillfälle. "Creddigt och akademiskt" låter som exakt vad jag letar efter för övrigt. "A Very Short Introduction To..."-serien har jag hört blandad kritik om, men det kan definitivt vara något, Afrika innan det sena 1800t-aelts europeiska kolonialism är något av ett svart hål för mig.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Kör den här http://sv.wikipedia.org/wiki/Republiken_Kina_(1912–1949) inte allt för mastigt och vill man fördjupa sig går det att klicka på de blå länkarna.
Vimes said:
Nämenvafan?!? :D Det här med Wikipedia verkar ju vara värsta grejen! Finns ju massorme dinformation om olika saker. Asschysst ju. Sjukt att hjag inte hittat den här hemsidan tidigare"
Konrad Konvalj said:
Jo rätt fränt med Wikipedia. Värsta grejen faktiskt. Jag känner en snubbe som är rätt hajj på internetz och det var han som vägledde mig.
Vimes said:
men fkag har hört att man kan skriva själv o så på Wikipedia.. Då kan det väl stå typ vadsomhelts där?? behöver ju inte vara Rätt
obak said:
Hört talas om peer review? Eller skall du skriva uppsats och behöver källhänvisning?
Vimes said:
Har d3et å göra me päron eller?

Tell

Hero
Korståget enligt arsberna av Amin Maalouf är verkligen jättebra, håller med ovanstående talare.

Annars är min lista på förslag följande:
http://www.amazon.co.uk/gp/product/0719564476/ref=oh_details_o03_s00_i01?ie=UTF8&psc=1 - hopkirk om underrättelsekriget i centralasien under 1800-talet. Både underhållande och informativ. Tangerar det du är intresserad av.

http://www.amazon.co.uk/gp/product/0719564484/ref=oh_details_o03_s00_i00?ie=UTF8&psc=1 - hopkirk om varför det var rätt att plundra centralasiens konstskatter. Utmärkt att slänga i ansiktet på talibankramare och liknande individer.

http://www.amazon.co.uk/gp/product/0330418793/ref=oh_details_o05_s00_i00?ie=UTF8&psc=1 - originalkälla. En av historiens stora äventyrares självbiografi. Karln börjar lite halvsegt, med besök hos egyptens lärde, men när han kommer till turkiet och indien blir det desto mer underhållande.

http://www.amazon.co.uk/gp/product/0144001497/ref=oh_details_o07_s00_i01?ie=UTF8&psc=1 - originalkälla. En av historiens största regenter, vars dagbok skrevs under det att han erövrade centralasien och indien.

http://www.amazon.co.uk/gp/product/0300082533/ref=oh_details_o09_s00_i00?ie=UTF8&psc=1 - bok om dualism som i huvudsak är fokuserad på kaukasus och persien. Lite utanför ditt område, men tillräckligt bra för att kompensera för den lätta OT-varningen.

http://www.amazon.co.uk/gp/product/0719561124/ref=oh_details_o00_s00_i00?ie=UTF8&psc=1 - jag skulle klassa Ottomanska riket som europa, men jag vet att jag är i minoritet. Således. Boken är inte jättebra, men det ger än tillräckligt bra översikt och undviker många överdrifter, inklusive tendensen att demonisera de tidiga kejsarna.

http://www.amazon.co.uk/gp/product/1402170335/ref=oh_details_o01_s00_i00?ie=UTF8&psc=1 - halvseriös reselitteratur. Bra för hängmattan, men rätt tendensiös. Hanterar Kazan, i nuvarande ryssland, under dess mongoliska era.

http://www.amazon.co.uk/gp/product/0006387845/ref=oh_details_o03_s00_i00?ie=UTF8&psc=1 - en av mina favoritverk kring indiens historia. 5/5. Strålande bok, men ibland svårgenomtränglig. Fantastiskt bra stycken om det vediska styrelseskicket.

http://www.amazon.co.uk/gp/product/0750932708/ref=oh_details_o05_s00_i00?ie=UTF8&psc=1 - annan bra hängmattebok, om de japanska piraterna som störde mingriket, denna gång.
Vimes said:
Tack för tipsen, Tell! Jag räknar också Ottomanska riket till Europa (varför jag skrev "inte Europa, men typ Ottomanska imperiet fungerar" i startinlägget), och det är definitivt något jag skulle vilja titta närmare på (även om jag inte riktigt släpper Europa-sargen).
obak said:
Vad är en taliban-kramare?
Tell said:
Allmänt derogorativt begrepp om individer som inte kan skilja på sympati för grupper som missgynnats (i.e. talibanerna, som faktiskt behandlades rätt illa under mitten av 1900-talet) och stöd till dem. Individer som således menar att talibanerna (och liknande grupper, tex. tibetanerna, eller khmer guerillan sedan Thailands ockupation) som varande förtryckta eller exförtryckta, måste ha rätt. Attityden är onekligen lämplig när man arbetar för/med dem mot något större ont, men att inte kunna klä av sig de politiskideologiska skygglapparna annars blir rätt jobbigt för alla inblandade (och ja, jag talar av egen erfarenhet).

Vimes

Sillkung
Förtydligande och utveckling:

det får förstås vara på engelska.
jag är inte i första hand ute efter originalkällor.
jag gillar böcker som driver en tes, då det, för mig i varje fall, är ett mycket bättre sätt att komma in i ett akademiskt område än genom en mer "platt" översikt.
det behöver inte nödvändigtvis vara "gediget" på så sätt att det täcker in "allt", hellre fånga och diskutera "grejen" med det som skildras än långa detaljerade redogörelser.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Jag rekommenderar podcasten Hardcore History, som är hyfsat researchad och väldigt rolig. Den har en hel del olika områden och epoker, däribland Mongolernas härjningar (som är uppe gratis nu). http://www.dancarlin.com//disp.php/hharchive är addressen. Det finns avsnitt om apache, korstågen och makedonien också.
Vimes said:
Tack. HH är säkert bra, jag har dock inte blivit speciellt förtjust i det jag lyssnat på. Men det kan ha att göra med att jag har svårt för podcast-formatet.
Vimes said:
Men man ska förstås prova. Det blir till nästa långa ensambilresa
obak said:
Show 48, prophets of doom är intressant som uppslag för ett äventyr.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Varför krångla till det? Robert B Marks bok "Den moderna världens ursprung" sammanfattar mycket komprimerat världens historia och de globala nätverkens framväxt, ungefär från medeltiden och framåt, om jag inte minns fel. Boken är kurslitteratur på ett flertal universitetskurser runtom i landet, men fungerar även som fritidsläsning. Har aldrig läst en så bra sammanfattning av världens historia. Mycket fokus på världen utanför Europa, inte minst Kina och Sydamerika.
Vimes said:
Det är en mycket bra bok (och rätt TYP av bok också) som jag dock redan läst!

Ymir

Liten kantbaron
Det verkar inte som att någon i tråden hittils nämnt "Guns, Germs and Steel". Den är mer (en slags) världshistoria än en bok om icke-europeisk historia, men då det är den bästa bok om världshistorien som någonsin skrivits (och väldigt creddig och extremt inflytelserik i akademiska sammanhang, jag har haft lärare som refererat till den inom så vitt skilda områden som historia, sociologi, area studies och ekonomisk historia) är den obligatorisk läsning som jag inte bara måste rekommendera, utan insistera på. Och det bästa är - orkar man inte skaffa den och läsa den finns den som utmärkt dokumentär på youtube!

(del ett av tre, de andra heter "Conquest of the Americas" och "Into the Tropics").
Vimes said:
Det här är också ett bra tips som jag redan läst! (men den borde vara more or less obligatorisk i gymnasiets historieundervisning).