Nekromanti Tips på bra, kort introäventyr

Hunk

Hero
Tjenare!

Jag skall spelleda ett delvis nytt spelgäng om en knapp månad. Vi kommer att köra antingen Labyrinth Lord eller Basic Fantasy + husregler. Jag äger en massa level 1-äventyr, men kruxet är att en hel del av dem redan har spelats av folk i spelgruppen. Jag behöver därför tips på en bra, kort level 1-äventyr att använda. Skriv gärna en kort motiviering varför äventyret är bra också. Jag kan anpassa mig till de flesta D&D:iga system, t.ex. Holmes/BX/BECM/Cyclopedia, AD&D, OD&D, S&W, LL, Basic Fantasy och OSRIC, men inte till 3E, 4E, C&C eller DCC RPG. Äventyr från Fight On!, Knockspell, Pegasus och Dungeoneer/Dungeoneer's Journal får också gärna föreslås (har de flesta numren).

Äventyr som inte är aktuella (på grund av att spelare redan har spelat/spellett eller läst dem, vissa är dessutom för långa för att egentligen vara aktuella):
Keep of the Bordelands
The Lost City
Palace of the Silver Princess
Tower of the Stargazer (som annars hade varit optimalt)
The Grinding Gear
Death Frost Doom
Barrowmaze

Äventyr som är aktuella, men som jag vill ha alternativ till:
Tomb of the Iron God (kanske lite för långt, men högst aktuellt)
Sinister Secret of Saltmarsh (vill nog vänta med den tills karaktärerna är minst level 2, så att man lättare kan binda ihop den med fortsättningsäventyren)
Splinters of Faith: It Started with a Chicken (vill inte påbörja en Adventure Path)
Anomalous Subsurface Environment (vill inte påbörja den än)

RasmusL

Champion
Blev tipsad om Below the City av Eksem och för oss (min spelgrupp och jag) har det än så länge varit en kul introduktion till genren :gremsmile:

Motivering: Gratis, öppet, lovordat.

Hunk

Hero
Elmrig said:
Blev tipsad om Below the City av Eksem och för oss (min spelgrupp och jag) har det än så länge varit en kul introduktion till genren :gremsmile:

Motivering: Gratis, öppet, lovordat.
Tack, men jag väljer bort det p.g.a. fel regelsystem (jag äger en enorm mängd 3E-äventyr, men orkar inte konvertera). Hade annars varit ett hett alternativ, eftersom jag kommer att använda mig av JG Campaign Map 1: City State som bas.

Eksem

Champion
Jag spelade den med LabLord utan att konvertera nåt annat än att konvertera AC on the fly, man slåss ändå knappt i den. The House of Rogat Demazien av samme konstruktör är fin den med, och är skriven för C&C. Den körde jag också med LabLord utan att konvertera i förväg.

Hammers of the God av Raggi är svinbra och kort (jag körde bara ena "branchen", då klarade vi av den på en kort kväll), Charnel Crypt of the Sightless Serpent är också kort och funkar relativt låg level i alla fall. Av dina egna förslag tror jag mest på Tomb of the Iron God.

Hunk

Hero
Tack!

Jag skall titta en extra gång på Melans grejer. Det mesta han har skrivit finns på min hårddisk hemma sedan flera år tillbaka.

Hammers of the God av Raggi skulle ha varit med på listan över äventyr som "spelats/ägs" av andra spelare i gruppen (men det är listat som ett 3-5-levelsäventyr, så därför fick det inte vara med.

Charnel Crypt of the Sightless Serpent är väl med i ett Knockspellnummer, så jag får kolla igenom tidskriftsamlaren ikväll.

Tomb of the Iron God gillar jag skarpt, men det känns tyvärr lite för stort för ett endagsscenario. Tower of the Stargazer hade varit perfekt och är en källa till ånger att jag som tidigare spelbutiksägare valde att sälja det till folk som jag kunde tänkas spela med i framtiden. Så billigt som det var känns det extra surt :gremfrown:.

Hunk

Hero
Rob said:
Kanske B5 Horror on the hill den är rätt kul tycker jag.

Det är ganska långt men samtidigt är det till stor del väldigt fritt (kanske för fritt för vissa).
Tack! Bra förslag och ett äventyr som jag faktiskt äger den svenska versionen av. Tyvärr tror jag att så också är fallet för andra i spelgruppen :gremfrown:.

Eksem

Champion
Beneath the Ruins av Alex Fotinakes är fin också!

http://psychedelicfantasies.blogspot.ca/

Liten, men ändå rätt många rum att se, flera fraktioner, flera branches och passar level 1 och är inte så dödligt, men massa grejjer att pilla med och personer att interagera med. Jag har dock inte DMat den, förhoppningsvis får jag köra den på torsdag.

Hunk

Hero
Eksem said:
Beneath the Ruins av Alex Fotinakes är fin också!

http://psychedelicfantasies.blogspot.ca/

Liten, men ändå rätt många rum att se, flera fraktioner, flera branches och passar level 1 och är inte så dödligt, men massa grejjer att pilla med och personer att interagera med. Jag har dock inte DMat den, förhoppningsvis får jag köra den på torsdag.
Beställd! Enda nackdelen är att den är del 1 av en megadungeon, som man kanske kan vilja spelleda i sin helhet någon gång i framtiden. Men $7 är ju inga pengar att tala om.

Rob_UBBT

Warrior
Hunk said:
Tack! Bra förslag och ett äventyr som jag faktiskt äger den svenska versionen av. Tyvärr tror jag att så också är fallet för andra i spelgruppen :gremfrown:.
Jag har också den svenska modulen, Trogor ftw!

Hunk

Hero
Rob said:
Hunk said:
Jag har också den svenska modulen, Trogor ftw!
Jag har faktiskt inte läst det. Det och Xanaton (eller hur det stavas) var det två svenska D&D-äventyr som jag inte ägde när det begav sig och när jag skaffade det på en konventsauktion för ca fem år sedan hamnade det bara i högen av äventyr för framtida bruk.

Rob_UBBT

Warrior
Det var det första D&D äventyr jag någonsin spelade och det kändes verkligen helt väsensskilt ifrån de Äventyrsspels produkter vi hade använt fram till dess... vi greppade inte ens att man skulle gå tillbaka och lvl:a och sedan fortsätta ^_^.

Hunk

Hero
Efter en snabb genombläddring av Tomb of the Iron God igår kväll lutar det att det är där vi börjar. Men jag tar ändå gärna emot förslag på andra bra level 1-äventyr som inte är megadungeons eller sammanlänkade i större kampanjer. Att rälsa in spelarna mot en dungeon är OK vid ett introduktionsäventyr, men sedan vill jag ge dem valfrihet över vart de vill bege sig och då är det bra att ha en mängd äventyrsplatser att sprida rykten om.