Nekromanti Tips på "dialog-filmer"?

Ond bråd död

Swashbuckler
Med dialog-filmer menar jag typ Breakfast club, Before sunset och Before sunrise. Dvs filmer som egentligen bara består av en enda lång dialog mer eller mindre.

Antagligen kallas den här typen av filmer nåt annat egentligen.

Ymir

Liten kantbaron
Jag tror "kammarspel" är termen du söker. Tips på några riktigt, riktigt bra filmer som mer eller mindre tillhör genren är:

Kurosawas "Natthärbärget".

"The Disappearance of Alice Creed"

"The Man from Earth" (bästa textbook-exemplet)

"Last life in the universe" (men den är asiatisk så snarare typ anti-dialog)

"The devil's business"

Det är nog bara en tidsfråga tills det fantastiska kammarspelet "Utrensning" blir film, också...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Kanske kan Coffee and Cigarettes vara nåt. Det är inte en enda lång dialog utan flera korta. Vad snackar Iggy Pop och Tom Waits om över en kopp kaffe?

Rickard

Urverk speldesign
Ymir said:
"The Man from Earth" (bästa textbook-exemplet)
Denna. Ruskigt bra film ... och då brukar jag normalt inte dras till sådana här filmer (ok, Before Sunrise är en av mina absoluta favoriter). The Man From Earth var den titel jag tänkte på bara jag såg ämnesrubriken för tråden. :gremsmile:

En annan av mina favoriter bland kärleksfilmer är Chasing Amy. Dialogerna kan egentligen egentligen bli betraktade som monologer men de är väldigt bra skrivna (tyckte jag för tio år sedan i alla fall).

Hard Candy kan man klassa in i denna kategori. En ok film som jag mest såg för att Ellen Page spelar huvudrollen.

Mean Guns ... om du, tja ... vill se en askonstig film med Christopher Lambert.

/Han som hade en period då hans såg en hel del Kevin Smith-filmer

Rickard

Urverk speldesign
My Dinner with Andre handlar om två personer som sitter och snackar över en middag. En klassiker.

Och när jag ändå skriver kan jag ta en till Kevin Smith-film: Clerks.

/Han som känner att det är någon film han förbiser

Ond bråd död

Swashbuckler
Han said:
My Dinner with Andre handlar om två personer som sitter och snackar över en middag. En klassiker.

Den första blir jag sugen på att se när den dessutom är med i Community. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Ond bråd död said:
Han said:

Den första blir jag sugen på att se när den dessutom är med i Community. :gremsmile:
/Han som precis sett det avsnittet innan han skrev inlägget igår :gremsmile:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Ond bråd död said:
Med dialog-filmer menar jag typ Breakfast club, Before sunset och Before sunrise. Dvs filmer som egentligen bara består av en enda lång dialog mer eller mindre.

Antagligen kallas den här typen av filmer nåt annat egentligen.
Om du klarar av fransk dialog finns till exempel den här >>>>

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Håller med Storuggla om Twelve Angry Men, en av mina favvisar!

En annan favvis är Glengarry Glen Ross. Underbar film (ursprungligen en pjäs) som handlar om ett gäng markförsäljare på ett litet kontor. Al Pacino, Kevin Spacey, Jack Lemmon, Alec Baldwin, Alan Arkin och Jonathan Pryce, need I say more?

http://www.imdb.com/title/tt0104348/

Sen tipsar jag också om Exorcisten 3. Det är inte alls en så kallad dialogfilm men den dialog som finns är väldigt underhållande och ovanlig. Sen är filmen i sig extremt underskattad.

Alfred Hitchcock sa om dialog en gång så här: Ju mer dialog en regissör måste använda, desto större är hans misslyckande. Jag håller inte alls med men det är ett kul citat som jag bara var tvungen att få ur mig.

Hoppas du tar dig tid att se Glengarry Glen Ross och att du gillar den!