Nekromanti Tips på Ereb Altor kampanj

crilloan

Swordsman
Hej!

Jag fick ihop några gubbar och vi har tagit oss igenom Mapans Tempel (tack för den! perfekt introäventyr och som gick utmärkt att spela på få spelare) och Vinterskogens hemlighet (mysig saga, de klarade den efter många om och men).

Jag känner dock att jag verkligen skulle vilja få till kampanjspel, både för min egen och för spelarnas skull.
Det gör så mycket mer när världen blir köttigare och så att säga "finns utanför karaktärernas horisont"

Jag hade från början tänkt använda mig av den omstöpta ereb altor och köra skymningshavet men har släppt den världen då de tyvärr inte verkar vara så intresserad av sina svenska produkter längre. (hade de havt kvar världsböcker till trudvang på svenska hade jag köpt direkt!)

Så, jag är tillbaka på ruta ett och tänkte använda mig av mitt gamla äventyrsspelsbibliotek. Många av produkterna hann jag aldrig spela när det begav sig, utan de blev liggande väl genomlästa i lådor.

Hur ska man tänka?

Är det dumt att planera för Marsklandet, Torshem, Konfluxen o Krilloan mm på en gång?

Eller ska jag som gillar att börja på grisodlarnivå starta i de fattigaste delarna av Kardien, ge dom en karta o se vad som händer?

Det är inte särskilt vana rollpselare om vi säger så.

Tips emottages tacksamt!

C

Mogger

Hipsteranka
Mitt tips är att du bestämmer lite vilken känsla du vill ha. Det är ganska stor skillnad på Marsklandet, Torshem och Konfluxsviten. Så mitt förslag är att välja en av dem. Vi är lite i samma fas, och kommer dra igång en kampanj i vårt nya Kopparhavets hjältar där avstamp blir just Aidne och Marsklandet. Men redan har Svarta tornet nämnts och det kommer nog bli en del bråk med lokala länsherrar m.m.

crilloan

Swordsman
Måns;n308689 said:
Mitt tips är att du bestämmer lite vilken känsla du vill ha. Det är ganska stor skillnad på Marsklandet, Torshem och Konfluxsviten.

Det är kruxet, vill göra allt...

Torshem är det enda jag har spelat, minns det som mysigt samt att man var på en begränsad geografisk plats och fick kopplingar dit.

Stämningsmässigt, vilka av äventyrsspels moduler fungerar ihop?

C

Mogger

Hipsteranka
crilloan;n308696 said:
Stämningsmässigt, vilka av äventyrsspels moduler fungerar ihop?
Well, det är ju lite av problemet/charmen med modulkatalogen. Och det beror nog på hur stor vikt man lägger vid kulturell koherens. Och kulturell här i bredast möjliga betydelse, allt från spelstil till upplägg till den faktiska spelvärld som beskrivs. Men den hänger inte ihop nämnvärt. Vill man spela moduler som hänger ihop så är det enklaste att välja en modulserie som skrivits för att hänga ihop, som Svavelvinter, Trakorien, O4Ö... Eller stuva om lite i världen, men det är lättare sagt än gjort. Alternativt köra lite nedslag här och var och skita i Ereb Altor - Marsklandet, Djupets fasor, Torshem...

Ja, det finns inget enkelt svar på det. Det är liksom ingen slump att erebaltor.se finns... :)

God45

#PrayersForBahakan
Mitt råd är att välja en av de större modulerna och primärt köra den. Kortare äventyr kan läggas in och vara frivilliga för spelarba längs vägen. Att välja en av dem ger ett större fokus och kan förmedla känsla på ett enligt mig roligare sätt.

(Jag rekommenderar Marsklandet. Det är en jättebra sandlåda)

Bifur

Veteran
Måns;n308689 said:
. Men redan har Svarta tornet nämnts och det kommer nog bli en del bråk med lokala länsherrar m.m.
Det där är väl ingen utgiven modul? Snarare ännu en bra krok som Äventyrsspel sedan aldrig gjorde något av... :)

Tips:
1. Som ovan: kör på en svit: Konfluxen, Barbia (bara ett äventyr men i speltid är det nog tillräckligt långt), eller kanske våga sig på att göra om Nidlänska reningen till något vettigt?
2. Kopparhavsfokus. Detta är redan den mest koherenta serien av produkter till Ereb Altor. Koncentrera äventyrandet kring hotet från Oktagonen med diverse sidospår. Använd Ereb Altor-boxens intro-äventyr, Nosthril-äventyren som publicerades i SInkadus (kom nog 3-4 stycken där), Krilloan och Monturerna. Även Enhörningshornet kan passa in med lite modifieringar. Plocka in några av kampanjförslagen som finns i Kopaprhavets kapare.

zonk

muterad
Bifur;n308718 said:
eller kanske våga sig på att göra om Nidlänska reningen till något vettigt?
Låter som det hade kunnat bli en del jobb där..

crilloan

Swordsman
Måns;n308738 said:
!

Bra ide! Borde man nästan göra ett helt spel av! ;)
Om jag fick 3T6 och BRP :)

För att sätta mig in i vad som hänt regelmässigt har jag köpt på mig det mesta kopplat till Fantasy! (hej Arfert) de senate månaderna. Mysigt, riktigt mysigt, men jag har jättesvårt för tärningspölar :-(

OnT

Kontentan av det ni skriver verkar vara att begränsa sig till ett relativt definierad del av Ereb med ett mindre område/sammanhängande äventyr

Inte vandra i glatt tempo från marsklandet till torshem för att senare ta sig sjövägen till krilloan bara på en impuls?

C

Mogger

Hipsteranka
crilloan;n308767 said:

För att sätta mig in i vad som hänt regelmässigt har jag köpt på mig det mesta kopplat till Fantasy! (hej Arfert) de senate månaderna. Mysigt, riktigt mysigt, men jag har jättesvårt för tärningspölar :-(
Kopparhavets hjältar ligger betydligt närmre BRP än vad Fantasy! gör. Om man sedan tycker att det är bra eller dåligt är upp till var och en :)

crilloan;n308767 said:
Kontentan av det ni skriver verkar vara att begränsa sig till ett relativt definierad del av Ereb med ett mindre område/sammanhängande äventyr

Inte vandra i glatt tempo från marsklandet till torshem för att senare ta sig sjövägen till krilloan bara på en impuls?
Om man vill ha något som stämningsmässigt håller ihop. Annars är det ju bara att köra! Lapptäcken funkar om man inte funderar så jäkla mycket på det :)

Bifur

Veteran
Måns;n308738 said:
!

Bra ide! Borde man nästan göra ett helt spel av! ;)

Låter som öppet mål. Får se vem som hugger på tanken först :wink:

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
crilloan;n308767 said:

C
Det behöver du väl inte bestämma nu? Kör en grejj, gör det bra, när det börjar ta slut kan du alltid slänga in en fet krok till nästa äventyr om ni vill köra vidare. Beroende på vad ni har för socialt kontrakt kan du ju rälsa eller ge spelarna makten att välja från en liten meny?

Jag vill också anbefalla Marsklandet. Fritt utforskande i fräck miljö. Barbia vill jag direkt avråda från.

crilloan

Swordsman
Skarpskytten;n308812 said:
Det behöver du väl inte bestämma nu? Kör en grejj, gör det bra, när det börjar ta slut kan du alltid slänga in en fet krok till nästa äventyr om ni vill köra vidare. Beroende på vad ni har för socialt kontrakt kan du ju rälsa eller ge spelarna makten att välja från en liten meny?

Jag vill också anbefalla Marsklandet. Fritt utforskande i fräck miljö. Barbia vill jag direkt avråda från.
Mycket bra råd som jag kommer följa.

Efter att ha plågat min slöa lekamen på ett sällsynt karatepass satte jag mig att läsa igenom mitt gamla ex av Marsklandet, det är riktigt mysigt. Låter vettigt att följa resten av rådet också och inte tänka så mycket. Behöver dock lägga in ngt till "träningsäventyr" innan då kärntruppen består av:

En smedslärling med armborstfetish som en bra dag kan träffa något med sin yxa.
En ung anemisk scout från ett förband )´(ok, snarare springpojke) som gömmer sig bakom en stor sköld o i stort sett inte kan göra ngt mer och sist men minst en ung halvlängdsman som blev utkastad från magikerakademin för stöld och kan en (1) besvärjelse som han aldrig lyckas med...

vi snackar grisodlarstart (stackars dennis, jabberwocky)

sedan är det ev 1-2 till.

C

michael

geschtonkenflapped
Bifur;n308718 said:
2. Kopparhavsfokus. Detta är redan den mest koherenta serien av produkter till Ereb Altor. Koncentrera äventyrandet kring hotet från Oktagonen med diverse sidospår. Använd Ereb Altor-boxens intro-äventyr, Nosthril-äventyren som publicerades i SInkadus (kom nog 3-4 stycken där), Krilloan och Monturerna. Även Enhörningshornet kan passa in med lite modifieringar. Plocka in några av kampanjförslagen som finns i Kopaprhavets kapare.
Det här spelar vi just nu, men ifall mina spelare läser så vill jag inte avslöja för mycket.

Vi började resan i Stabul för att återupprätta inflödet av cruta (krut) i Ereb för det erebosiska handelshuset Ôdvinia. Krutet är ett relativt nytt inslag i Kopparhavet och produceras i Kalmurri och har via handelsvägar genom Cereval och Hynsolge sålts till Kopparhavet för hiskeliga summor som endast de rikaste haft råd med. På grund av inbördeskriget i Hynsolge har dock denna väg stängts och tillgången av cruta har sinat.

Med hjälp av stora palatsbranden i Kruns huvudstad och försvinnandet av kejsaren kom spelarna i kontakt med Stjärnläran och lärde sig lite om Raukhra. Det blev en snabb visit till slusstrappan Naas Narram som är under uppbyggnad med hjälp av dalkiska mynt. Stjärnläran förde spelarna vidare till Gråborg i Hynsolge där inbördeskriget rasar (ca 608 e.O.) och där har vi spelat en modifierad version av äventyret i Ereb Altor-boken. Raukhras röda måne uppenbarade sig som en röd stjärna långt bort genom Eon-äventyret Diamantäpplet förläget i trakterna kring Krilloan.

Metaplotten är att Oktagonen har under de senaste tusen åren försökt placera sig strategiskt i olika maktcentrum för att försöka dominera den Femte Konfluxen när den väl kommer. Världen är smutsig i nivån med Song of Ice and Fire, människor befolkar planeten, magi är (ännu) något okänt (dock ej för spelarna) och har en koppling till Oktagonen som i sin tur är kopplade till Raukhra... Oktagonen har just nu tre aktiva medlemmar som placerat sig i östra kopparhavet eller nära det. Jag snodde och modifierade denna metaplott (http://erebaltor.se/forum/viewtopic.php?p=32266#p32266).

Nu härnäst kommer modifierade versioner av Enhörningshornet och Svart Duell att genomspelas med förankring till ovanstående. Därefter blir det en version av Oraklets Fyra ögon som kommer utspela sig i Kopparhavet, följt av att Nidland (med eventuell allierad) invaderar Hynsolge och Krun ("Nidländska reningen" bryter ut, men kampanjen som den är skriven kommer inte spelas, däremot platser och sådant kanske dyker upp).

--

Jag har lite anteckningar från våra spelmöten om någon vill läsa men vill inte lägga upp dessa här på grund av risken att mina spelare lär sig några hemligheter. :)

--

Vi spelar en fantasy-/medeltidskonvertering av Noir-reglerna där Befläckelsen är den mörka magi som Oktagonen förfogar över. Har snott lite idéer och koncept från Song of Ice and Fire-rollspelet (fältslagsregler) av Green Ronin och Reign (Bygga adelshus/handelshus/sammanslutningar) för att kunna spela från ett större perspektiv via mail/whats app/discord mellan spelomgångarna.