Nekromanti Tips på kung fu-litteratur?

Targon

Hero
Jag behöver schyssta tips på noveller och romaner i kung fu-genren. Jag har hört någonstanns att Crouching tiger, hidden dragon ska vara baserad på en kinesisk kung-fu-skröna i litterär form. Någon som vet vem författaren i så fall är och om det är möjligt att få tag på bokjäveln på engelska eller kanske till och med svenska? Visst, jag skulle kunna leta själv med hjälp av google i typ tolv timmar, men va fan, det skadar ju aldrig att fråga.

Ymir

Liten kantbaron
Författaren till 'Wo hu cang long', dvs verket bakom 'Chrouching tiger, Hidden dragon' hette Wang Du Lu och levde 1909-1977. Såvitt jag vet var det från början en evighetslång följetong i någon tidning - sådana litterära wuxia-sviter var tydligen väldigt populära i Kina då det begav sig. Tony Leungs karaktär i 'In the mood for love' skriver på en, till exempel. Ett uråldrigt verk som kanske kan ses som en föregångare till wuxia-genren och rymmer många av dess typiska klichéer och stilgrepp är ' Shuihu zhuan', 'Berättelser från träskmarkerna', ('Water margin' på engelska). Den ska ha skrivits på 1200-talet av en halvt mytisk figur vid namn Shi Naian, och har anmärkningsvärda 108 huvudpersoner. Hela alltet finns i en utmärkt svensk översättning av ärkesinologen Göran Malmqvist.

- Ymir, tipsar