Nekromanti Tips på "mörka" personliga fantasy kampanjer?

CapnZapp

Myrmidon
Jag undrar om någon av er känner till något fantasymaterial med ledorden personligt, avgörande val och uppoffringar.

Rollspelsäventyr, kampanjer och uppslag som kretsar kring familj och öde.

"Mörk mogen" fantasy (alltså översatt "dark mature" fantasy).

Funderar nämligen på att dra igång en Dragon Age minikampanj, och vill då lägga (betydligt) mer krut på storyförväxlingar än de gängse "bondlurk växer upp och räddar världen" eller "gänget drar ut och slåss och lootar ruiner" trådarna.

All fantasy (svensk som engelsk) beaktas (regler är inte det viktiga; upplägg och idéer är det). Om äventyret passar in i "mörk vintrig fantasy" (behöver inte vara Dragon Age eller Skyrim; gissar islands-inspirerade äventyr fungerar minst lika bra).

Målet är att hitta äventyr som handlar om din förlorade son, din korrupte far eller din länge försvunne syster; och hur dina val har konsekvenser du måste leva med. Etc.

"Utfyllnadsäventyren" där du lootar ruiner och jagar ikapp banditer är sådant som redan finns, men också sådant jag enkelt kan hitta på själv.

(Fråga gärna om du tycker jag varit otydlig)

CapnZapp

Myrmidon
En recension av en fantasybok?

Nja, kanske skulle jag varit mer specifik:

Jag vill åt det rollspelsmaterial som finns i ämnet.

Bra intressanta mogna historier finns det (relativt) gott om i fantasylitteraturen. Dylika rollspelsprodukter är det däremot väldigt ont om, och det är det jag efterlyser. Alltså äventyr - alltifrån fulländade kampanjer till skissartade uppslag och diskussionstrådar.

(Inte så att jag har något emot litteratur - bara det att jag finner de två medierna vara tillräckligt skilda åt för att göra det svårt eller omöjligt att konvertera mellan dem. De har ju helt olika styrkor och svagheter. Det som blir en stark minnesvärd upplevelse som läsare av en bok fungerar ju inte alls direktöversatt till en spelledare plus 4-5 spelare med egen fri vilja)

Målet här är att spelleda en papper å penna kampanj som inbegriper en grupp på 4-5 äventyrare, troligen med hjälp av reglerna från Dragon Age (men regleri är inte viktigt).

Eksem

Champion
Det är svårt att skriva moduler som är personliga och samtidigt allmänt säljbara. Jag kan faktiskt inte påminna mig om något jag tror matchar vad du är ute efter, och jag har en diger samling till alla möjliga system.

Med risk för att svara med ett icke-svar - det du efterlyser är exakt vad jag tycker att Story Now är menat att skapa: berättelser om personliga öden. Inte generiska äventyrare på generiska äventyr.

Och för att skamlöst göra reklam för oss själva: Svavelvinter RPG ger stöd för exakt sådant karaktärsdrivet spel i en fantasymiljö, och systemet går lätt att flytta till andra settings om man vill.
En krönika över en kampanj finns här, fast den har inte hunnit så långt ännu.

Det finns förstås en massa andra karaktärsdrivna spel också.

Men detta är kanske inte alls vad du är ute efter.

Organ

Out of time, out of mind
Kolla in det gamla hjälteeposet om Beowulf och Grendel. Så mycket mörkare än så blir inte fantasy och innehåller mycket av det du efterlyser. Den animerade Zemeckis-filmen från 2007 t ex är helt ok, även om en del ändringar har gjorts för att få historien att bättre passa filmmmediet.

/Anders

CapnZapp

Myrmidon
Eksem said:
Det är svårt att skriva moduler som är personliga och samtidigt allmänt säljbara. Jag kan faktiskt inte påminna mig om något jag tror matchar vad du är ute efter, och jag har en diger samling till alla möjliga system.
Jag har också en diger samling, och inget som liknar detta.

Men (åtminstone) i mitt fall är samlingen hårt centrerat kring "trad"-spel och vad jag kanske främst hoppades på var en kampanj till något nyare "otradigt" spel...

Det närmsta jag kommer (ur min kanske snäva horisont) är KULT. Jag tog inte upp det spelet tidigare i tråden därför:
1) det är inte fantasy (och det braiga med KULT är verkligen inte regler utan setting och inget som passar för min tänkta kampanj)
2) det är definitivt alltför mörkt för min smak (i just detta fallet, jag älskar KULT). Hjältarna ska vara mycket mer fantasyarketyper än trasiga spillror.

Mer relevanta inspirationer:
- Conan (friheten göra som du vill; ska du dö, bli ett vackert/biffigt lik)
- Cthulhu/Druidism (för hur gudarna är mörka och kalla)
- fornnordiska (eller grekiska) sagor (fokus på person och familj; ödesbestämdheten och din plats på jorden)
- Dragon Age (för försöket att inympa moralitet i dina val, frihet att välja att bli en verklig skurk)
- Skyrim (för de öppna viddernas grafik och sjukt snygga överväxta ruinerna; samt bästa datorrollspels-sandlådan evar)

---

Generellt: ja det finns spel med stöd för karaktärsdrivet spel. Det finns gott om inspiration och förebilder till karaktärsdrivna historier; dvs böcker, filmer etc.

Men det jag är ute efter är en färdiggjord koppling mellan dessa två.

Jag vill idealt hitta en färdiggjord fantasykampanj där steget från böcker/film till rollspel redan tagits (om inspirationen alls kom därifrån; det är verkligen inte nödvändigt).

Bara för att du eller jag sett en film eller läst en bok är det inte bara att sätta sig i soffan och börja spel. Till att börja med är det inte vilken historia som helst som lämpar sig för en sådan konvertering. Och även om story-fröet är öppet tillräckligt är det verkligen inget trivialt arbete. Jag skulle nästan påstå det är väsensskilda konstarter.

Bara för att du har blivit inspirerad av en bok du läst är du definitivt inte "nästan hemma" i arbetet med att göra om till rollspelskampanj. Tvärtom, den hjälp du får är mer att betrakta som ett frö, och du har nog 95% av jobbet kvar.

Och då kan det nästan vara mer frustrerande än behjälpligt att hålla sig alltför nära en viss inspirationskälla. Allt eftersom arbetet fortskrider kommer du märka att du måste skapa massor av material en författare behändigt kan skippa. Mycket av det som gör en bok bra är dialog (yttre eller inre) och det är närmast oanvändbart i rollspel. Mycket av det som gör en film bra är specifika bilder och sekvenser; miljöer och actionmoment. Sådant är heller inte vad en stark rollspelsupplevelse grundar sig på: scenbeskrivningar blir ofta långdragna, och action är något iallafall jag överlämnar åt fru Fortuna (dvs tärningarna).

Du märker hur jag fokuserar på storyn. Inte karaktärerna. Många "karaktärsdrivna" rollspel är egentligen generatorer för händelser som kretsar kring karaktären. Men jag vill ha en fastlagd historia, som i traditionellt spel, bara en historia som kretsar kring karaktären (snarare än en viss drake eller en specifik grotta).

Oavsett detaljerna är jag inte intresserad av att själv vilja vara pionjär på konverteringens område. Denna tråd handlar om att scanna av marknaden efter existerande produkter: Rollspel. Fantasyrollspel. Fantasyrollspelskampanjer.

Jag säger detta för att förklara varför länkar till böcker eller regler inte funkar (för mig). Den hjälp de ger är helt enkelt alldeles för obetydlig (inget nedlåtande i det).

Det är specifikt äventyr (färdiggjorda sådana), eller åtminstone diskussionstrådar kring äventyr, jag känner jag behöver.

CapnZapp

Myrmidon
Organ said:
Kolla in det gamla hjälteeposet om Beowulf och Grendel. Så mycket mörkare än så blir inte fantasy och innehåller mycket av det du efterlyser. Den animerade Zemeckis-filmen från 2007 t ex är helt ok, även om en del ändringar har gjorts för att få historien att bättre passa filmmmediet.

/Anders
Men finns historien som rollspel, anpassad för 4-5 Beowulfar som har (nästintill) fri vilja?

CapnZapp

Myrmidon
Tomas (Harold) said:
Med risk för att svara med ett icke-svar - det du efterlyser är exakt vad jag tycker att Story Now är menat att skapa: berättelser om personliga öden. Inte generiska äventyrare på generiska äventyr.
Jag vill fortfarande som spelledare ha en färdigskriven historia uppstolpad framför mig. Jag ser fortfarande spelledandet primärt som en historieberättare.

Jag är inte främst intresserad av att placera karaktärerna i en sandlåda, om än en där sanden består av personliga relationer snarare än grottor och drakar.

Jag är heller inte ute efter rollspelsregler som försöker avlasta spelledandet från SL och på karaktärerna. Det är säkert hur tufft som helst att prova på, men i denna tråd undrar jag om ni känner till rollspelssäventyrsmaterial (eller iallafall diskussioner kring sådant) som förutsätter en betydligt mer personlig koppling än gängse.

Tomas (Harold) said:
Och för att skamlöst göra reklam för oss själva: Svavelvinter RPG ger stöd för exakt sådant karaktärsdrivet spel i en fantasymiljö, och systemet går lätt att flytta till andra settings om man vill.
En krönika över en kampanj finns här, fast den har inte hunnit så långt ännu.

Det finns förstås en massa andra karaktärsdrivna spel också.

Men detta är kanske inte alls vad du är ute efter.
Det är det inte, och jag hoppas jag i tidigare svar lyckats förklara varför. (Jag är inte ute efter karaktärsdrivet spel så mycket som en karaktärsdriven kampanj. Skillnaden är fundamental. Jag hade exempelvis tänkt använda Dragon Age reglerna om jag hittat något användbart. Och det spelet är ju inte alls karaktärsdrivet. Det är äventyrsmaterialet som jag vill ska kretsa kring hjältarna; inte reglerna)

All respekt för ert eminenta arbete på Fria Ligan!

Organ

Out of time, out of mind
CapnZapp said:
Organ said:

/Anders
Men finns historien som rollspel, anpassad för 4-5 Beowulfar som har (nästintill) fri vilja?
Tja, du skrev "fantasymaterial", inte "färdigskrivet rollspelsäventyr".

/Anders

Eksem

Champion
Folk skriver inte, och framförallt släpper inte, kampanjer till icke-trad-spel. Kan inte påminna mig om att det hänt alls, möjligen om man räknar Hero Quest/Hero Wars-släppen som jag tror innehöll någon typ av äventyrs/kampanjspel.

Det närmaste man kommer en kampanj med en färdig historia med personlig insats är ju typ Dragon Lance som jag utgår från att du är bekant med. Hur ställer du dig till den kampanjen, förresten? Hur nära eller långt ifrån din önskan ligger den?

Rickard

Urverk speldesign
CapnZapp said:
Jag är heller inte ute efter rollspelsregler som försöker avlasta spelledandet från SL och på karaktärerna. Det är säkert hur tufft som helst att prova på, men i denna tråd undrar jag om ni känner till rollspelssäventyrsmaterial (eller iallafall diskussioner kring sådant) som förutsätter en betydligt mer personlig koppling än gängse.
Menar du typ scenarion som planterar in kopplingar på rollpersonerna till själva scenariot? En stark konvention i trad-rollspel är ju annars att man ska kunna få spela allting och det går ju emot den här typen av kopplingar. (Lustigt nog så ska man däremot förväntas att ta uppdrag av mystisk figur i ett skumt hörn i en krog.)

Dock så brukar konventsscenarion innehålla den här typen av kraftiga kopplingar. walium två Götterdämmerungscenarion Kompaniet respektive Återkomsten är riktigt bra. Dock väldigt specifika och påverkar omgivningen rätt mycket.

/Han som vet att de fanns på Riotminds sida, men antar att man får PM:a walium för att få tag på dem nu

CapnZapp

Myrmidon
Eksem said:
Folk skriver inte, och framförallt släpper inte, kampanjer till icke-trad-spel.
Oj, det har jag aldrig tänkt på.

För mig är rollspel först och främst ett underbart sätt att få ta del av en ny historia, en ny värld, och dessutom få göra det interaktivt, så jag själv - via min gubbe - kan fokusera på det jag finner mest fascinerande.

Bästa exemplet är att få introduceras till Warhammer-världen genom Enemy Within kampanjen. Ett annat störtskönt (kortare) exempel är att få smaka på KULT via ”Ett eko från det förflutna” (Sinkadus #33).

I den formen slår rollspel allt annat med hästlängder: datarollspel, böcker, filmer, you name it.

Det är om man nöjer sig med att spela enstaka generiska drakar och grottor äventyr som datarollspelen kan konkurrera. Men då tittar jag hellre på film (Sagan om Ringen), tv-serier (Game of Thrones eller Rome) eller läser böcker (och där tycker jag kvaliteten på sf är generellt mycket högre än fantasy).

Om det finns något i dessa "otradiga" spel som gör att min favoritform av rollspelande inte är lika centralt eller aktuellt, låt mig vara den förste att beklaga.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Det närmaste man kommer en kampanj med en färdig historia med personlig insats är ju typ Dragon Lance</div></div>
Det hoppas jag verkligen inte...

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Hur ställer du dig till den kampanjen, förresten? Hur nära eller långt ifrån din önskan ligger den?</div></div>
Jag förstår vad du menar (Raistin etc) men måste ändå säga att DL ligger långt borta. Tonen är väldigt annorlunda. Och mycket "tidigare". Dragonlance förkroppsligar ju illustrationsidealet med starka klara färger, rena hela kläder, ståtliga paladiner, vackra kvinnor med flödande hårsvall etc...

Jag vill skapa en mycket mera mörk, vuxen, grym "modern" känsla. Popkulturen har ju tagit stora kliv sedan 1984. Men viktigaste skillnaden är väl att min specifika publik är ett gäng rollspelare som är fyrtio år fyllda...

Se min lilla lista över inspirationer ovan.

CapnZapp

Myrmidon
Organ said:
Tja, du skrev "fantasymaterial", inte "färdigskrivet rollspelsäventyr".

/Anders
Ska säga att jag gav dig bara ett kort svar, då min mening var att svara alla postare i mitt längre inlägg (inlägg #774773), som alltså inte bara var avsett som svar till "Eksem". Läs gärna det.

CapnZapp

Myrmidon
Han said:
Dock så brukar konventsscenarion innehålla den här typen av kraftiga kopplingar.
Ett bra tips!

Vad gäller att få tag på svenska sådana är jag nog redan på rätt ställe, men hur får man tag på engelska sådana? Jag har aldrig sett någon sammanställning över brittiska/amerikanska spelkonvent...

Vad gäller dina specifika tips, Han: tror du de är något för mig givet de inspirationskällor jag angivit? (Mycket kort: fantasy i Dragon Age eller Skyrim stil fast med personligt fokus som i sägner och legender)

(Innan du svarar "jovisst" på den frågan känns det inte lönt försöka leta upp dem...)

CapnZapp

Myrmidon
Jag har ställt samma fråga på två engelskspråkiga forum, och där även exemplifierat vad jag letar efter.

Tänkte det kunde vara av intresse klippa in dessa, även om jag inte orkar översätta:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">I believe you deserve a few examples, so allow me to whip some up:
* having to lead his clan into new homeland (get charter from Duke). Land is already settled and they resist your invasion. Do you tell your kin to slaughter the locals?
* you are unknowingly carrying a "dark seed" making the next child you concieve "a harbinger of doom", must confront father (or perhaps undead greatgrandfather) about dark ritual made.
* You're part of an important family. A bitter feud is tearing it apart. You discover that your uncle/sister/son have (in)directly caused the death of innocents. Which side do you take?
* You discover that your family are really werewolves/ghosts/vampires and that they need to eat/sacrifice kinsmen on a certain day each year. Do you stop the practice even if it means signing the death sentence of your mother, your brother, your daughter, yourself?
* your family is secretly making its fortune by selling poor people into slavery. How do you react when confronting your father, your sister?
Stuff like this.</div></div>
http://www.greenronin.com/phpBB2/viewtopic.php?f=33&t=10557
http://forum.rpg.net/showthread.php?615129-Any-dark-personal-fantasy-scenarios-out-there

CapnZapp

Myrmidon
Jag tror inte några av mina spelare surfar på forumen, så en tanke/idé som skvalpar runt i hjärnan var följande:

Det är först när ni lämnar er by (eller dalgång) som ni inser att övriga länder har mycket sämre skördar och tunnare barnaskaror. Ni har alltid trott er värld var den normala, men börjar nu inse att det är något ovanligt och kanske onaturligt frodigt över er hemtrakt och ert folk.

(Detta ska leda till en undersökning där RP avslöjar sina egna familjemedlemmar som delaktiga i offerriter, där (nyfödda barn födda under fullmånen) eller (var trettonde jungfru på sin 16-års dag) eller (enstaka resenärer utifrån som verkar sakna släkt och andra kontakter) offras.

Sätter ni stopp för detta? Försöker ni övertala er far eller syster? Drar ni blankt stål mot ert eget blod? Struntar ni i det? Försöker ni dräpa den demon/gud som ligger bakom? Eller är det er farfarsfar som "förbannat" dalen för 150 år sedan?

Oavsett vad man väljer gives konsekvenser. Inget val är mer "rätt" än något annat. Inget val leder till enbart lycka och glädje; att sätta stopp för förtrollningen leder ju till missväxt och sjukliga barn. Etc!

Stuff like this :gremsmile:

Eksem

Champion
Men det är just tonen med Dragonlance du inte tycker passar, men att formen och upplägget i övrigt passar? Eller Enemy Within, fast ännu mörkare?

CapnZapp

Myrmidon
Eksem said:
Men det är just tonen med Dragonlance du inte tycker passar, men att formen och upplägget i övrigt passar? Eller Enemy Within, fast ännu mörkare?
Jag har inte tänkt alls på Dragonlance, förrän du nämnde det. Ska även säga det var jättelänge sedan jag läste den och har f.ö. bara läst första trilogin.

Men jag måste erkänna jag har svårt bemöta dig - tycker inte mina tankar har särskilt mycket gemensamt med just den gamla D&D-bokserien alls att göra.

Säg så här: tycker du efter att ha läst igenom alla mina inlägg i tråden igen att jag inte lyckats förklara eller exemplifiera tillräckligt om vad jag vill ha, och varför DL inte känns särskilt relevant, så kan du väl fråga närmre.