Nekromanti Tips på "mörka" personliga fantasy kampanjer?

Rickard

Urverk speldesign
En annan grej jag tänkte på var att när jag försöker skapa en personlig koppling, så spelar jag normalt ut ett scenario och sedan, beroende på hur spelarna spelar ut sina rollpersoner och vad första scenariot borde ge för konsekvenser, så spinner jag vidare och skapar scenarion utifrån det. Det är (nog) svårt att ha den strukturen för förtryckta äventyr.

CapnZapp said:
Vad gäller dina specifika tips, Han: tror du de är något för mig givet de inspirationskällor jag angivit? (Mycket kort: fantasy i Dragon Age eller Skyrim stil fast med personligt fokus som i sägner och legender)
Vad menar du med "personligt fokus som i sägner och legender"? Det har du inte skrivit tidigare.

Jag har spelat Dragon Age I och II och läst rollspelet. Hade de inte passat så hade jag inte föreslagit dem. Kompaniet handlar om en krigsförbrytare och med tanke på kriget i Dragon Age så passar det bra in. Det personliga är konsekvensen av en spelledarpersons agerande och hur spelarna ställer sig till det. Ett annorlunda tema på ett scenario dessutom. Återkomsten handlar om att rollpersonerna mördar en person de hatar, varpå personen blir vandöd (alternativt besatt en av sloth demon). En konsekvens av rollpersonernas agerande, med andra ord. Tidsepoken passar inte och namnen passar inte för något scenario, men säg något scenario som du inte måste anpassa för att möta dina behov. Temat på vardera scenario passar däremot spelvärlden.

Dessa scenarion kräver dock att man spelar med utdelade karaktärer eller åtminstone några av de rollpersonernas drivkrafter/kunskaper. Fast återigen, det känns ju som vad du är ute efter. För jag tror att det är vad som krävs för att få det personligt. Men om du inte tycker att det passar dig så ska jag väl inte truga. :gremsmile:

/Han som inte har någon aning om något som rör amerikanska konvent

CapnZapp

Myrmidon
Eksem said:
Eller Enemy Within, fast ännu mörkare?
Men Enemy Within utforskar väl inte alls de tema jag tar upp här...? (familj, personliga val och konsekvenser etc)

Den kampanjen är väl i grunden tämligen traditionell i det att "alla" sorters karaktärer är välkomna, och att det finns ett underliggande antagande att äventyrarna gör gott.

Missförstå mig inte; jag håller den väldigt kär. Men bara för att den tog fantasyrollspelandet ut ur "skinande paladiner slåss mot drakar och lootar grottor" territoriet känns det långt kvar till personliga ödesmättade sagor om moralitet.

Dessutom är EW nog den kampanj mina spelare känner till bäst och har spelat mest! :gremsmile:

(Man kan spela WFRP med fokus på den personliga resan mot korruption och mutation, och jag har nosat lite på det själv, men för att ta steget vidare vill jag släppa Warhammervärlden)

CapnZapp

Myrmidon
Han said:
Jag har spelat Dragon Age I och II och läst rollspelet. Hade de inte passat så hade jag inte föreslagit dem. Kompaniet handlar om en krigsförbrytare och med tanke på kriget i Dragon Age så passar det bra in. Det personliga är konsekvensen av en spelledarpersons agerande och hur spelarna ställer sig till det. Ett annorlunda tema på ett scenario dessutom. Återkomsten handlar om att rollpersonerna mördar en person de hatar, varpå personen blir vandöd (alternativt besatt en av sloth demon). En konsekvens av rollpersonernas agerande, med andra ord. Tidsepoken passar inte och namnen passar inte för något scenario, men säg något scenario som du inte måste anpassa för att möta dina behov. Temat på vardera scenario passar däremot spelvärlden.
Detta låter intressant men nu är jag förvirrad.

Talar du om Götterdämmerung tipsen?
Eller kompaniet i "Black Company"?
Eller... vad?

Zapp, som kanske måste byta från flat till trådad visning....

Eksem

Champion
Ja, då står jag nog fast vid det påstående jag gjorde i början av tråden, fast lite klarare:

Man kan inte skriva och sälja en färdig kampanj om familj och personliga val, för det går inte att skriva något som är allmängiltigt om individuella val. Eftersom alla konsekvenser måste bero på vilka val som görs, så kan du omöjligen veta innan valet görs vad konsekvensen kan bli.

Jag är därmed ganska säker på att du inte kan hitta en produkt som matchar vad du är ute efter. Inte för att folk inte spelar på det viset, utan för att något individuellt och personligt inte går att sälja som något allmänt.

Rickard

Urverk speldesign
CapnZapp said:
Han said:
Detta låter intressant men nu är jag förvirrad.

Talar du om Götterdämmerung tipsen?
Eller kompaniet i "Black Company"?
Eller... vad?
Jag tar om Götterscenariona Återkomsten och Kompaniet, ja. :gremsmile:

/Han som alltid får bra inspiration av att läsa waliums scenarion för att spinna vidare på fler häftiga saker som borde hända i scenariot

Ymir

Liten kantbaron
Giovanni Chronicles. Du kanske får transplantera det till textbook-fantasy, men det är vad du söker. Transylvanian Chronicles kan också funka, och Bitter Crusade, Vampire-kampanjer in general.

Min evighetskampanj i Eon är typ vad du efterfrågar också, men eftersom jag kör fisktank och improviserar till 80% så hjälper det dig ju föga. Det finns ohyggliga mängder skrivet om den på forumet, intressanta bitar kan kanske vara tex här och här och här, men jag vet inte, det är nog fullt möjligt att även det är rätt oanvändbart för dig.

Organ

Out of time, out of mind
Med tanke på det du skriver, samt det faktum att det är meningen att ni ska spela Dragon Age, så måste jag fråga om du har scenariosamlingen Blood in Ferelden? Nu är det knappast en hel kampanj vilket var vad du efterfrågade, men scenariot Amber Rage innehåller mycket av det du verkar söka efter. Den är fylld av lose/lose-val och är en enda stor moralisk gråzon där spelarna, när det hela är över, kommer känna sig en aningen smutsiga, oavsätt hur de har agerat.

/Anders