Nekromanti Tips på oneshot med skräcktema?

Godzillikles

Veteran
Är hemskt upptagen den här månaden, och kommer troligen inte ha tid att förbereda något själv, så:

Har någon bra tips att dela med sig av på något som inte kräver alltför mycket förberedelser?

Bör helst gå att klara av i en sextimmarssession av 3-5 spelare + SL.
Gärna med dammiga slott och dimma eller något Lovecraftianskt (traditionellt)
Gärna AD&D eller D&D 5.

Det handlar inte om att jag vill skrämmas, egentligen, utan snarare mysrysa ute i vårt hus i skogen.

God45

#PrayersForBahakan
Du vill ha den första Ravenloft modulen :D Det är mysskräck med en Dracula stand-in, inavlade tyska bönder, en sierska som spår spelarna (vilket mekaniskt påverkar resten av scenariot) och fighter mot onda children of the night.

Det finns lite.... Problematiska porträtt av romer. Men det kan man fixa som spelledare.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ravenloft_(module)

Godzillikles

Veteran
Känner till den (har spelat SSIs datorversion av den, som jag inser inte är samma sak!), och den verkar jättebra. Men... är det något man klarar på sex timmar, tror du? Är det isåfall sex timmar koncentrerat och tight?

Ymir

Liten kantbaron
Det fullständigt briljanta skräckrollspelet Dread. Du kan antingen lätt improvisera ett enkvällsscenario utifrån det, eller ta ett av de som finns i boken. Storheten med Dread är att hela dess mekanik är både extremt nervkittlande, och designad för att saker ska ta slut på ett spelmöte. Jag kan inte rekommendera det nog, och det kostar ju nu bara 3 dollar.

Bolongo

Herr Doktor
Godzillikles;n114131 said:
Känner till den (har spelat SSIs datorversion av den, som jag inser inte är samma sak!), och den verkar jättebra. Men... är det något man klarar på sex timmar, tror du? Är det isåfall sex timmar koncentrerat och tight?
Nej. Inte om du inte klipper scener och sammanfattar undersökande avsnitt väldigt drastiskt.

God45

#PrayersForBahakan
Godzillikles;n114131 said:
Min grupp gjorde det på 5 timmar. Men de är erfarna och brutala :)

God45

#PrayersForBahakan
The Gates of Firestorm Peak är nog lite lång men det är mys Lovecraftiansk fantasy och scenariot som introducerade the Far realm.

Godzillikles

Veteran
Ymir;n114132 said:
Det fullständigt briljanta skräckrollspelet Dread. Du kan antingen lätt improvisera ett enkvällsscenario utifrån det, eller ta ett av de som finns i boken. Storheten med Dread är att hela dess mekanik är både extremt nervkittlande, och designad för att saker ska ta slut på ett spelmöte. Jag kan inte rekommendera det nog, och det kostar ju nu bara 3 dollar.
Om grejen med rekommendationen är mekaniken som Dread har så tror jag tyvärr inte det är något för oss.
PS Förtydligande: Jag kollade på demofilen och det fanns ett antal saker som jag av erfarenhet vet inte gillas av mina spelare, som bl a "Jenga" och "Questionnaire". Tack ändå!

God45;n114145 said:
Min grupp gjorde det på 5 timmar. Men de är erfarna och brutala :)
Brutala är ju mina spelare, och ibland genialiska, men erfarna är de inte, och sällan 100% fokuserade. Så det får bli en annan gång för Ravenloft, tror jag. Samma med andra som man gissar är för långa. Eller ja, jag kan ju försöka få till en förlängning av mötet, men jag tror det kan bli svårt.

Godzillikles

Veteran
Lösningen blev dawnrazors No Country for Weak Men (med några små ändringar), och den skulle jag nog rekommendera till andra som var i min sits också!

Blasphemy

Swashbuckler
God45;n114129 said:
Du vill ha den första Ravenloft modulen :D Det är mysskräck med en Dracula stand-in, inavlade tyska bönder, en sierska som spår spelarna (vilket mekaniskt påverkar resten av scenariot) och fighter mot onda children of the night.

Det finns lite.... Problematiska porträtt av romer. Men det kan man fixa som spelledare.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ravenloft_(module)

Det är ett underbart äventyr! Och hela settingen Ravenloft är något av det bästa som gjorts i spelväg i min mening.
När jag ledde det senast så tog det förvisso två spelmöten men då var det ett helt spelmöte med lite mer build up innan de kom fram till slottet.

Jag valde att ge spelarna information och delar av kartorna innan så att de kunde vara lite taktiska med sina val och det tycker jag funkade mycket bra. Det finns en uppsättning kartor över slottet som fans har gjort och dessa kan man med fördel ladda ned men de kan behöva redigeras lite så man kan sudda ut hemliga gångar och liknande.

Dessutom finns det en hackad version av äventyret till D&D5 som man kan få tag på om du googlar.