Nekromanti Tips på rollspel som liknar D&D

Mattis

Swordsman
Hej. Om man tycker det är kul att det finns ganska många spelmässiga val när man skapar en karaktär och med fantasy, men tycker D&D är lite för långsamt i strider, vad finns det för liknande spel? Typ ett D&D light.

Krille

Super Moderator
Det här svaret låter skitdumt med tanke på din fråga, men jag skulle faktiskt svara "D&D4".

Nu vet jag inte vilken D&D du har spelat, men D&D4 är förvånansvärt snabb. Det som tar tid är egentligen att välja vad man ska göra, och det är inte så mycket systemets fel. När du väl valt det så är det d20 plus en klase mods (oftast förberäknade) mot målets AC, därefter skada. Jag vet faktiskt inte hur du kan snabba upp regelprocessen så mycket mer, och valprocessen lär ta tid om du har många spelmässiga val i alla fall.

G

Guest

Guest
Jag skulle säga Conan D20. Ok, det är nästan exakt samma regelsystem men det är mer slimmat och man behöver inte använda grids. Dessutom mycket, mycket dödligare...

Bra skit!

Kolla in Mongoose Publishing.

Botulf

Hero
Castles&Crusades, Labyrinth Lord, Tunnels&Trolls, OSRIC, Basic Fantasy är alla i olika grad modifierade old school D&D. Labyrinth Lord är en kopia av basic D&D. OSRIC simulerar 1ed AD&D. Tunnels&Trolls vet jag inte. Castles&Crusades är AD&D fast med D20/3,5 mekanik. Basic Fantasy är basic D&D modifierat med D20/3,5 mekanik.

Eftersom jag själv redan spelar basic D&D (BECMI) så tycker jag Castles&Crusades och Basic Fantasy är dom mest intressanta. Basic Fantasy gjorde mig väldigt spelsugen.

Botulf

Hero
Lexx said:
Jag skulle säga Conan D20. Ok, det är nästan exakt samma regelsystem men det är mer slimmat och man behöver inte använda grids. Dessutom mycket, mycket dödligare...

Bra skit!

Kolla in Mongoose Publishing.
Kan bara instämma

Arfert

Facit
Tunnels & Trolls är ett av de allra äldsta rollspelen, uppe i version 7.5 nu, har jag för mig... men det har inget med D&D att göra, regelmässigt.

Det är dock snabbt och enkelt, och rätt kul dungeonbashing.

Organ

Out of time, out of mind
Mattis said:
D&D4 behöver spelplaner, vilket är rätt segt. Rita upp och ha sig.
Om du tycker det är meckigt att rita och hålla på så finns det en uppsjö färdiga spelplaner att använda, både kompletta och i form av lösa delar som man lägger ihop till den form man vill ha. Jag skulle tro att de flesta D&D-spelare använder den varianten. Om du dessutom skulle köra köpeäventyr så följer det med färdiga kartor att använda. Om du inte vill betala för dig så finns det mängder av kartor och dungeon tiles på nätet helt gratis.

/Anders

G

Guest

Guest
Problemet ligger väl i att det ändå tar rätt lång tid att administrera det hela, placera kartan, ta fram minis osv. Plötsligt blir spelet för taktiskt eftersom alla spelare börjar tänka mer schack. Detta kan ibland kan sega ner känslan av action.

Arfert

Facit
håller med.. D&D4 är på många sätt ett ypperligt spel, men speciellt snabbt är det inte.. men det är inte en bug, det är en feature...

Det är inte för action jag spelar det...