Nekromanti Tips på rymdoperaspel

RobertEveby

Veteran
Hejsan

Jag är intresserad av att hitta ett rymdoperaspel, men har nuförtiden noll koll på marknaden. Gärna någorlunda enkelt. Action framför realism.

Episka äventyr i rymden. Flyga rymdskepp. Kämpa mot illasinnande utomjordingar och samarbeta med snälla sådana.

Genesis

Ni dés ni maître
Två förslag: båda tyvärr skrivna på engelska.

Lasers and Feelings är ett bra spel för enkvällsscenarion. Regellätt, action, lättspelat. Har en spelledare och resten har varsin rollperson, i traditionell anda.

Vast and Starlit passar antagligen bättre för längre spel. Jag har lirat det två gånger som enkvällsscenarion, men båda gångerna kändes det som att vi hade behövt mer tid. Det har en hel del bra regler för att skapa utomjordingar, främmande kulturer och sån't. Spelledarlöst; varje spelare har en varsin rollperson.

Genesis

Ni dés ni maître
Finns antagligen något schysst rymdoperaspel baserat på Apocalypse Worlds regelmotor? Det finns ju hur många sådana spel som helst, men jag kan tänka mig att rymdopera är en ganre som funkar hyfsat med den motorn.

Rangertheman

Myrmidon
Med reservation för att jag inte själv spelat det så känns Firefly the RPG som ett naturligt val.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Svenska Sci-Fi! tycker jag passar utmärkt för rymdopera (även om jag vill minnas att författarna promotade en mer pulpig image =). Väldigt enkelt i grunden, lätt att anpassa och husregla för den specifika smaken.

Även Coriolis borde fungera utmärkt för rymdoperaspelande. Fortfarande hyfsat enkelt att ta till sig, men jag börjar inse att Fria ligans spel är lite svårare att modda än vad man kan tro vid första anblicken. Fortarande rätt enkelt dock.

Så finns så klart Fantasy Flight Games Starwarsrollspel som finns i multipla tidseror beroende på vad ni vill spela. Edge of the empire tror jag är deras "smugglare och prisjägare"-variant. Force and Destinty är mer ljussablar och kraften. Age of rebellion är mer orignial trilogy, har jag för mig. Specialtärningar och sånt som jag personligen inte gillar. Men har hört väldigt mycket gott om dessa spel från folk som är mindre kinkiga än mig med tärnignarna =D

Jag skulle säga Sci-Fi! om ni vill ha stor frihet att husregla och anpassa allt eftersom. Nått av FFGs spel om ni vill köra mer "by the book" och ha ett crunchigt system. Coriolis är lite av ett mellanting, men kommer med en väldigt cool setting.

Sci-Fi! och Coriolis är på svenska (tror coriolis finns på engelska också?), medan FFGs Star Wars är på engelska.

Ulfgeir

Swashbuckler
Eventuellt skulle "Skymningshem: Andra Imperiet" passa. Det är rymdopera. Kanske inte så mycket onda aliens (vad jag kommer ihåg)

luddwig

Lawful evil
Rymdhamster nämnde FFG:s Star Wars-rollspel. Själv föredrar jag den gamla D6-variantens mer rättframma regler. D6-versionen av Star Wars hittar du gratis i en fangjord pdf här.