Nekromanti Tips på sällskapspel?

solvebring

Superhero
Ja, jag är fan sugen på att köpa på mig lite sällskapsspel. Visst, det kostar ju alltid skjortan, men det finns ju bra mycket på Tradera. Eller så kanske någon här vill göra affär på något framöver. Om inte annat får jag väl försöka köpa på mig lite i etapper.

Well, jag gillar verkligen att spela sällskapsspel. Problemet är väl dock att jag aldrig köper några och att alla de som finns kvar hos föräldrarna är gamla och förlegade versioner av Sverigespelet, Monopol osv. Så nu är det ta mej tusan dags att skaffa några nya.

Känner mig just nu rätt sugen på att skaffa TP Deluxe och Portobello Market. Carcassonne också möjligen, men jag är nog sugen på spel som inte är så mycket bygg och plock utan lite mer frågesport och så.

Nå, vad har folk att rekommendera?

johoohno

Warrior
Star Wars Trivial Pursuit är ett trevligt frågespel :gremsmile:
Bezzerwizzer är ett annat frågespel i stil med TP. Har inte spelat det, men hört mycket gott om det.
Mastermind är ett klassiskt pusselspel. Dock bara för två spelare, men borde passa små barn också, så länge de inte sväljer plupparna.
Kingdoms Är ett kul spel som spelas i tre omgångar. Strategi som faktiskt inte tar så lång tid att spela och ändå rymmer logik (och ett visst mått tur).
Citadels Ett byggarspel i begränsad stil.

Sen vet jag ju inte om du är ute efter spel att spela med släkt och ospeligt folk eller om du vill ha något för hardcore-nörden :gremsmile: Men som du märker leder alla länkar till BoardGameGeek och där finns i princip alla spel att läsa om. Spana in deras hundratopplista för inspiration.

Vimes

Sillkung
Alltså, köp Carcassonne om du vill ha ett trevligt spel. Köp [valfritt frågespel] om du vill ha ett frågespel.

Alla gillar Carcassonne, nördar, folk som hatar spel, mensa-medlemmar, 6-åriga schack-underbarn, folk som äter sina egna snorkråkor, socialdemokrater, psykopater, hockeyspelare, popflickor, trådsmala kvinnor som springer Stockholm Marathon på under tre timmar, din mamma, Bruce Springsteen-fans, rödvinsfilosofer, semi-intelligenta utomjordiska livsformer, bohemer, veganer, jägare, och så vidare. Alla gillar Carcassonne.

solvebring

Superhero
Jo, jag noterade det när jag lirade Carcassonne hos svågern. Jag tyckte dock själv inte att det var så ruskigt jävla kul som alla andra tyckte. Det var kul, men bara medelmåttigt kul.

Med andra ord skaffar jag det mer än gärna, men det känns inte som en första prio.

... Jag antar att det är något fel på mig. :gremwink:

solvebring

Superhero
Johoohno said:
Star Wars Trivial Pursuit är ett trevligt frågespel :gremsmile:
Bezzerwizzer är ett annat frågespel i stil med TP. Har inte spelat det, men hört mycket gott om det.
Mastermind är ett klassiskt pusselspel. Dock bara för två spelare, men borde passa små barn också, så länge de inte sväljer plupparna.
Kingdoms Är ett kul spel som spelas i tre omgångar. Strategi som faktiskt inte tar så lång tid att spela och ändå rymmer logik (och ett visst mått tur).
Citadels Ett byggarspel i begränsad stil.

Sen vet jag ju inte om du är ute efter spel att spela med släkt och ospeligt folk eller om du vill ha något för hardcore-nörden :gremsmile: Men som du märker leder alla länkar till BoardGameGeek och där finns i princip alla spel att läsa om. Spana in deras hundratopplista för inspiration.
Tackar, tackar. =)
Bezzerwizzer och Citadels verkar ju rätt så trevligt. =)

Förövrigt så är jag ute efter spel som jag kan spela med släkt och vänner i allmänhet. Jag träffar inte mina mer nördiga vänner så ofta numera, så det är mer casual gaming jag är ute efter. Det är till exempel populärt att lira något spel när föräldrar eller svärföräldrar kommer och hälsar på mig och sambon. Fast Monopolopol tröttnade man ju få förra århundradet och det är inte så kul när man kan alla frågorna i Sverigespelet och Riket utantill. :gremwink:

Möller

Hubert Hortlax
Ska du ha familjespel är det ju den tyska brädspelstraditionen med Spiel des Jahres-vinnarna i spetsen du ska titta på.

Utöver Carcassone så har bra spel som t.ex. Ticket to Ride och Settlers of Catan vunnit. Båda finns i flera versioner varav de flesta borde vara bra.

Dominion har också vunnit Spiel des Jahres, men det är både mer amerikanska undantagsbaserade regler och inte en personlig favorit. Men det kan ändå vara värt att kolla in.

Klarar man något tyngre grejer är Dust kanske värt en titt. Det är som Risk, fast bra.

rjonas

Hero
solvebring said:
Ticket to ride verkar ju astufft. Kan bero på att jag att gamla tåg är tuffa som nässnus, men i alla fall. =)
Frugan och jag gillar Ticket to Ride Nordic Countries. Mycket trevligt spel, om man nu som vi vill spela Ticket på 2-3 spelare. Jag brukar välja brädspel efter följande lista:

* Två spelare
* 7+ i betyg på BGG
* Äventyrstema
* Bra produktionsvärde

Just nu spelar vi Carcassonne, Caylus, Ticket Nordic, Cargo Noir och Pandemic.

Fienden

Hero
Lista av vad som spelas mycket i min familj och nära bekanta:

Ticket to Ride (Europe): Simpelt, strategiskt, roligt. Mycket frustration att finna när man aldrig får rätt färg på korten!

Carcassone: Som tidigare påpekats, alla gillar Carcassone. Ett protip är dock att köpa en eller två expansioner till det, annars blir det ganska fort torrt. Själv har jag Inns & Cathedrals samt Princess & The Dragon, vilka jag starkt kan rekommendera.

Senator: Genialt och simpelt och framför allt SNABBT spel! Tar kanske en halvtimme att spela igenom spelet en gång, och det är lika roligt tre gånger på raken. :gremlaugh:

Bezzervizzer (eller hur det nu stavas):
Ett av få frågespel jag tycker om, TP är urkasst i jämförelse. Ger utmärkta tillfällen att både jävlas och glänsa med meningslös kunskap!

NEs Kunskapsspel (minns inte exakt namn):
Det andra frågespelet jag gillar, just eftersom även om kategorin du får slumpas, så får du välja svårighetsgrad på frågan. Dessutom bra frågor, även om jag inte kan några :gremwink:

Ave Caesar: HÄSTVAGNSKAPPLÖPNING, WOOO!!! Det är väldigt roligt, bara säger det. Som alltid, gott om plats för att jävlas med medspelare (vilket ju är det viktigaste). Ave!

Settlers: Har det här verkligen inte nämts än? Det är ju bara världens bästa spel. :gremsmile:

Cities and Knights (tror jag det heter på engelska):
Den skitbra, spelförändrande, existensplansupphöjande expansionen till Settlers of Catan. Om du aldrig spelat det, SPELA DET! Städte und Ritter (vilket det heter om man har en tyskalärare) är det absolut bästa du någonsin kan röra utan tillgång till nakna kvinnor.

Elfenland:
Också roligt, ganska simpelt och lågmält, men det är ett mysigt tidsfördriv utan tvekan.

... Nu gick jag igenom ganska många spel. Huh. Det var inte ens halva vår spelhylla, tror jag. Nåja, hoppas du köper något (ALLA) av dessa. :gremsmile:

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Om jag som har en hög tröskel för sällskapsspel ändå får dra till med Drakborgen - Legenden och Mah-Jong. Dessutom finns det något som jag inte provat som heter Red November tror jag. En ubåtsquest med fulla goblinsar om jag inte minns fel. Go google. :gremsmile:

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Mah-Jong är faktiskt riktigt jävla kul. Ett brickspel med poetiska namn för olika vinster. Att satsa på udda händer eller spela strategiskt ger helt olika känslor... Riktigt coolt.

solvebring

Superhero
Niklas73 said:
Mah-Jong är faktiskt riktigt jävla kul. Ett brickspel med poetiska namn för olika vinster. Att satsa på udda händer eller spela strategiskt ger helt olika känslor... Riktigt coolt.
Jag trodde att Mah-Jong var ett enmansspel?
Förövrigt har jag bara spelat det på dator...

Vicotnik

Den onde
Staff member
Kan säga att Red November är ett rikigt kul spel.

Om man vill ha ett snabb spelat spel så kan jag rekomendera Tsuro som kan spelas av både gammal som ung.

Sen finns alltid Kill Doctor Lucky Lite klurigare än Tsuro då Doctor Lucky är ungefär lika pålitlig som dina motspelare... dvs inte alls.

Och sen en gammal klassiker Pictionary ett spel som jag fram tills nydligen inte varit särskilt imponerad av i och med att jag är totalt värdelös på att rita, men det är sällan jag skrattar så mycket som när jag kör det med familj och vänner.

Möller

Hubert Hortlax
Vicotnik said:
Och sen en gammal klassiker Pictionary ett spel som jag fram tills nydligen inte varit särskilt imponerad av i och med att jag är totalt värdelös på att rita, men det är sällan jag skrattar så mycket som när jag kör det med familj och vänner.
Då måste ju Creationary också nämnas. Som Pictionary (antar jag, jag har inte spelat Pictionary) fast med Lego. Hur genialiskt som helst.

solvebring

Superhero
Så, nu har jag iaf köpt Portobello Market. Game Maniacs hade det gör totalt 104:- om man körde på direktbetalning och aviserade via mobil. Villigare än de begagnade alternativen på Tradera dessutom.

Förträffligt! =)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Oj... Mah Jong är ett urgamalt spel för 2-4 personer och görs ursprungligen i bambu och elfenben... Och du missar helt poesin om man inte läser reglerna. Snacka om poetiska regler... "Sitta på nio stenar", "Huvud och svansar", "De tre små mästarna". (Olika specialhänder som ger maximipoäng).

kefka

Hero
Hàller med Mah-Jong är riktigt skoj, kan ocksà rekommendara det. För de som spelar kort pàminner det lite om canasta eller gin rummy. Man samlar stegar och trissar för att fà ihop händer värda olika poäng. Det finns flera olika regelversion, och för en nybörjare kan det vara värt att starta med en enklare version och inte med komplicerade tävlingsregler. I asien är det poplärt att spela om pengar I Mah-Jong. Det finns online sidor för att spela Mah-Jong precis som för online-poker. Ofta gàr det att spela utan pengar om man bara vill pröva pà.