Nekromanti Tips på spel för nybörjare?

montontomte

Veteran
Inom typ skräck-äventyr. Inte för avancerat. Gärna på svenska också men det är inte nödvändigt. Sen har jag bara lyckats samla ihop en till person att spela med så om historiberättaren (jag) får ha en figur i spelet också skulle vara bra. Tack.

Rickard

Urverk speldesign
Då jag är så übersnabb så tänker jag vara den förste som föreslår det svenska In the Dark.. Det har ett enkelt regelsystem och utspelar sig i nutid, med en bakomliggande metaplot.. Rollspelet har ett eget forum här på forumet, så du kan ju fråga där om det är något du undrar över..

Annars så kan man spela skräck i de flesta miljöer.. Det gäller bara att veta hur man ska göra.. Här är några av mina favoritskräcktrådar på forumet:
Skräck - eller inte? - ett tjusigt inlägg av Foggmock
En studie i skräck - Rising har många bra synpunkter
Skräckblunders - Är mest med på min lista för att jag är trådstartaren

Givande trådar jag fått fram via sökning:
Skräckfrågor! - Jag vet inte.. Fet tråd med långa inlägg.. Den måste ha något guldkorn i sig
Mersmak för mer skräck! - Seraphim var en jävel på starta skräcktrådar
Listiga och fega motståndare - Jag fick tydligen beröm.. Det hade jag glömt bort
Det vardagliga skräckäventyret. - En tanke jag ska testa någon gång

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte tog med Vampire VS. Chtulhu-tråden, då den mer är avskräckande än ett skräcktips (även om det finns guldkorn i den)

Mitt bidrag till Trobergs Dogmautmaning är ett ganska enkelt system, med några exempel på spelvärldar baserade på lättare brottsstereotyper.
Två sidor, en tärning, svenska. Gratis.
Men inte sammanställt än.

Lord Renisis

Warrior
Ett tu tre.....
Okej Eoneoneoneoneoneoneon också slutligen EON!
Det är ett spel med riktiga små godbitar i sig, iförsig så började jag att spela Neotech, men Eon är inte specielt annorlunda, och om jag kan förstå regelsystemet så förstår vem som helst det.
Spelvärlden är rolig, reglerna är ändå ganska lättbegripliga och realisktiska ( lite för realistiska kanske )

//Renisis

Björn den gode

Swashbuckler
Eon är inte skräck! Och jag är beredd att försvara det påståendet minst lika länge som motsvarande vampiretråd så fresta mig inte ;-)

Sen skulle jag nog inte heller föreslå det som nybörjarspel men där är jag inte lika säker på min sak.

Storuggla

Champion
Unknown Armies

Spel med skräck, ockultism, magi, läskiga typer och varmkorv. Allt man kan önska sig, och svinenkla regler.

Storuggla, rumble fish

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Att inte jag tänkte på det! [ANT]

När du säger det är det ju ruggigt uppenbart... och vilket underbart lir det är! :gremlaugh: Rekommenderas varmt.

Staffan

Myrmidon
Om man vill ha mer actionbetonad "skräck" finns ju alltid Buffy. Förvisso på engelska, men dock nybörjarvänligt.

Johan K

Gammal & dryg
Ta & testa millenium...
Det är ett enkelt & jäkligt bra spel att börja med !
Lycka till !

Zaphod_UBBT

Swordsman
Jag skulle rekommendera att du tar en titt på Robert Jonssons utmärkta In The Dark. Förutom att vara annorlunda, skräckinriktat, enkelt och nybörjarvänligt är det ett av alla independentrollspel som har gjorts - vilket väl bara är hedervärt?

Spana in http://www.inthedark.nu/

Zap

Mörker

Warrior
Eon är inte skräck! Och jag är beredd att försvara det påståendet minst lika länge som motsvarande vampiretråd så fresta mig inte ;-)

Tyvärr, du kommer inte undan. Eon blir till vad spelledaren och spelarna gör det till; jag hade t.ex. Eon möte igår, och spelade mitt hemmagjorda äventyr "Dödens barnaskara", det är rätt ruggigt... :gremelak:

Rickard

Urverk speldesign
När jag plöjde igenom skräcktrådarna så såg jag en länk till Noctum: http://www.noctum.da.ru/

Ett skräckspel som utspelas under 1890-talet.. Jag har inte läst det själv, men det vore trevligt med ett rollspel där man kan använda From Hell eller Sleepy Hollow som inspiration..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tog filmerna för att de verkar befinna sig i samma tidsperiod som Noctum

Troberg

Sinister eater
Just det; glöm inte att se igenom Trobergs Dogmautmaning (2003, 2004)
Japp, speciellt "De kommer tillbaka".

Ett annat spel som kan funka, även om jag inte testat det själv, är All Flesh Must Be Eaten. Säga vad man vill, men ska man spela med nybörjare så är zombies väldigt passande. Så mycket mer lättspelat än så blir det inte.

Man kanske till och med skulle försöka sig på att köra ett spelledarlett och aningen modifierat "Zombies!!" med rollspelselement? Det blir lite mer brädspelsaktigt och lättare för en nybörjare att hänga med på.

Rekommenderar dock inte "When Darkness Comes", en kul ide som totalt sabbas av ett idiotiskt system.

Lord Renisis

Warrior
Buhu my ass [OT, NT, ANT whatever]

Ajdå, jag läste lite slarvigt, men eon kan vara ämlans läskigt det med....
Dessutom så skulle jag rekomendera att inte börja med skräck-rollspel... att få till den äkta skräck feelingen kräver väl en ganska duktig SL (Osäker på den punkten) :gremcrazy:

Eon är faktiskt ett väldigt bra nybörjarspel, då det är stort, och lätt att få hjälp ifall man inte förstår sig på reglerna, vi har ju t.ex ett mycket bra (men lite intollerant tyvärr) eon forum, där kan man mycket väl få hjälp ifall man kör fast, och om jag klarar av reglerna så gör nog de flesta det :gremsmirk:
(Säker som ett säkerhetsbälte på den här punkten)

Också en Zepelinare :zeppelinare: :zeppelinare: DOH! Det blev två!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Sen har jag bara lyckats samla ihop en till person att spela med så om historiberättaren (jag) får ha en figur i spelet också skulle vara bra.

Får får du ju alltid, spelledaren (historieberättaren) har alltid rätt, men jag skulle inte rekommendera det. Det är väldigt svårt att både vara spelare och spelledare samtidigt, som spelledare vet du ju allt som skall hända och som spelare så är ju det roliga att få vara med om alla kul saker. Om ni tycker att det blir ensamt med bara en rollperson så låt spelledaren styra några medhjälpare som hjälper till när det blir svårt och kanske har färdigheter som den ensamme rollpersonen inte har.

De enda rollspel som jag på rak arm kan säga uppmuntrar spelledaren att ha en egen rollperson är Ars Magica och Rune.

I Ars Magica så har varje spelare minst tre rollpersoner och så turas man om att vara SL , så när det skall bli äventyrande av så bygger man ihop ett äventyrargäng av alla rollpersonerna och kör, och nästa gång spelleder någon annan ett annat gäng av rollpersoner.

I Rune så skall alla ha varsin rollperson och i varje äventyr så turas man om att spelleda striderna.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Eller Angel som har sammasystem, men är lite mörkare i stämningen. :gremtongue:

Det är dock på engelska.