Nekromanti Tips på spel

Thomas Allvin

Veteran
Jag och mina två polare skulle behöva ett nytt brädspel/strategispel att spela i pauserna mellan rollspelssessionerna. Vi är inte så hemma i brädspelsvärlden och har mest spelat Risk, men vi är nu lite trötta på det. Vi har testat Sagan om Ringen-Risk, men jag tycker personligen att det är lite för oförutsägbart för att bli riktigt bra strategi. Jag skulle gärna skaffa Diplomacy men har inte kunnat hitta det i någon butik. Har någon ett eller flera tips på andra bra strategispel som, liksom Risk och Diplomacy, är inte alltför komplicerade och som går att spela på ett par timmar? På SF-bokhandeln i Stockholm finns en uppsjö av olika spel, men det är svårt att veta vilka som faktiskt är välbalanserade och spelbara och vilka som mest är plågsamma att spela. Axis and Allies t.ex., är det något att ha? Tack på förhand!

Rickard

Urverk speldesign
Oj, eftersom du frågar efter spel som Axis samt Dip, så borde jag inte svara. Mestadels för att jag inte har spelat dessa spel (samt Junta, som jag har fått för mig är i den kategorin). Däremot tänkte jag föreslå några mindre spel som är komplexa nog för att ge väldigt varierade spelomgångar. Speltiden ligger på runt en timme för dessa spel och min egen preferens är att jag inte gillar spel som har alltför många "pluttar". Jag drar min gräns vid Puerco Rico (nedan).

Först tänkte jag föreslå Carcassone och Settlers of Catan som är brädspelens juvelkronor. Dem spelar typ "alla". Av alla spel som jag föreslår så använder bara ett spel tärningar, vilket jag tycker själv är rätt häftigt.

Carcassone
Du bygger ett landskap och sätter ut markörer på dessa för att påvisa din äganderätt. Mekaniken påminner en del om domino men med markörerna så blir det mer komplext än så. Eftersom man drar och lägger ut en landskapsbricka i sin runda och på så vis bygger ut landskapet efter hand, så blir aldrig ett spel ett annat likt. Spelet lyfter fram taktiskt byggande; planera så att man själv får så stora ägor som möjligt, sabotera för andra med sina brickor samt åka snålskjuts på de andras byggande. Jag rekommenderar att du köper tillägget Inns and Cathedrals.

Settlers of Catan
Är också ett sorts byggaspel, där man bygger landskapet från början och sedan befolkar det. Man kan maximalt vara fyra spelare i det och huvudpoängen ligger i att använda sannolikhet för tärningar, att blockera andras byggplaner samt kunna byta till sig de andras resurser på bästa sätt.

---

Grejen med dessa två spel ovan är knappast tjusningen i att bygga, utan snarare tjusningen i att använda de resurser man har på bästa sätt. Man kan ha både lång- och kortsiktiga mål.

Roborally
En fabrik har löpt amok och reparationsrobotar skickas ut för att laga den. Du spelar en av dessa robotar som med list och mod ska bana din väg genom fabrikens lasrar, svarta hål och rullband. Det är inte världens lättaste, för du får nämligen inte styra din robot helt fritt. Till din "hjälp" får du ett par styrkort som kan utföra saker som "Ett steg framåt", "Sväng 90¹ höger" och likande och du måste förprogrammera din robot med fem av dessa kort och sedan visa och utföra dessa simultant med de andras styrkort. Tjusningen med spelet är att kunna putta de andras robotar ur kurs, för eftersom allting är förprogrammerat så kan de hamna var som helst! Mycket ligger i att kunna vara mycket finurlig med de styrkort som man får tilldelad sig.

Puerto Rico
Alla spelarna styr var sin ö i Puerto Rico och ska bygga upp så att det blir en blomstrande ö. Här ligger valen mycket i att försöka satsa på en vinnande strategi redan från början och sedan försöka utkonkurrera den som har liknande val. Spelet kan gå långsamt till en början, men det går undan när man väl lärt sig alla faser i rundan.

Ticket to Ride
Det finns en amerikansk och en europeisk karta (alltså olika spel), men i grund går det ut på att göra samma sak, nämligen bygga ut världsdelens tågnät. Här är det inbyggt i spelet att man väljer antingen långsiktiga mål (höga poäng) eller satsar på att lösa flera kortsiktiga mål (låga poäng). Spelets nackdel är väl att man spenderar en hel del rundor bara på att dra resurskort för att sedan få göra någonting. Man behöver ha någorlunda uppsikt över hur de andra bygger, så området man tänkt passera med sin järnväg inte blir upptagen, men annars kan man till stor del strunta i de andras manövrar.

/Han som till ytan ser ut att föreslå många "byggspel" men i själva verket så är det gemensamma nämnaren för alla spel (förutom Roborally) att de är tyska spel

Big Marco

Läskig
Som Han skriver - Puerto Rico är ett riktigt bra spel som saknar slumpgenerator i form av tärningar. Hela spelet är val-/trade-off-baserat. En intressant spelmekanisk aspekt är spelet ofta (men inte alltid) bygger kring ett koncept som påminner om "hur gör jag saker som bara är lite dåligt för mig själv, men mycket dåligt för de övriga."

Personligen klassar jag PR som ett av det bästa brädspelen som någonsin har designats och jag äger väl ca 100+ brädspel och har spelat än fler.

Är ni fyra spelare så är Twilight Imperium mycket bra också, det är som att spela Master of Orion fast som brädspel. Spelet blir dock mycket sämre med ett annat spelarantal än just fyra.

Arkham Horror är ett charmigt, matigt och stämningsfullt spel där man skall förhindra Cthulhu eller hans polare att döda världen. Man spelar ihop eller emot varandra och spelet är oförlåtande.

Tre förslag mitt i natten, lookie-look!

Rising

Vila i frid
Att ni gillar Risk gör mig lite tvekande, för i in mening så har det spelet bara två utmanande avvägningssituationer; om man ska börja med att ta över Australien eller Sydamerika, och hur länge man ska sitta och ladda upp innan det blivit dags att erövra Afrika.

Jag skulle rekommendera dig att prova Settlers of Catan och Carcasonne på nätet. De går att spela här - mot datorn eller mot andra spelare, under de nya namnen "Xplorers" och "Toulouse". Det är nämligen spel där man ställs inför betydligt fler valsituationer, och de uppkommer hela tiden. Det är inte säkert att du gillar det.

Axis & Allies är inget jag rekommenderar, för i min mening det är mest en massa administration utan särskilt mycket strategi. Diplomacy är en gigant bland brädspel, men man ska helst spela det på några fler spelare så att det verkligen kan uppstå pakter runt bordet.

Om du inte gillar de abstrakta eurospelen (a la Carcasonne och Catan) så finns det vissa andra simulerande spel som är lite bättre än Axis på att simulera krig. Jag är dock inget proffs på dessa, och många är ganska avancerade. Memoir 44 är något jag skulle rekommendera dig att titta på och läsa lite om på boardgamegeeks, dock, eftersom jag har hört mycket gott om det.

Troberg

Sinister eater
Axis & Allies är inget jag rekommenderar, för i min mening det är mest en massa administration utan särskilt mycket strategi.
Ett betydligt bättre alternativ är det svenska spelet World in War. Det har ungefär samma spelmässiga djup som A&A, men ett väldigt mycket smidigare spelsystem. Det har också fördelen att händelseförloppet inte är fullt så hårt styrt som i A&A, där man nästan är tvingad att följa historien om det ska gå bra.

Ett charmigt spel som är lite Risk on steroids är Attack!, speciellt om det spelas med expansionen. Det är dessutom ett relativt billigt spel med tanke på hur mycket stuff det innehåller. Det behöver dock ett par regelmodifikationer för att funka:

* Ta bort 13 örnar-regeln, den är bara där för att de ska kunna skriva en kort speltid på lådan och kapar spelet när det börjar bli intressant på allvar.
* Hitta på husregler för att starta spelet med mer enheter på brädet och fler områden som ägs av spelarna. Det går på tok för mycket tid på att ta neutrala områden innan spelarna börjar gruffas annars.

Gillar ni Risk, men vill ha ett mer avancerat spel utan att det blir överkomplicerat så är Attack! nog spelet för er.

Johan K

Gammal & dryg
Några av de spel som jag tänkte rekomendera är redan rekomenderade, men jag säger dem igen... =)
Crcassonne är ettenkelt & förbenet enkletbrädspel som gåtr atspela på cirka 40 min utan expantioner. Med expantioner så tar det litelängre. De expantioner till Carcassonne som jag tycker att du ska skaffa är Inns & Chaterdals samt Traders & Builders. Då får du litemer jup i spelet.

ArchamHorror är åxåx ett superbtspel som tar ett par timmaar att lira. Du & dina polare är i staden Archam & därså har det kommit ett anta monster genom portaler, som du måste stänga... =) Detär kul & är i klar Chutulu-anda !!

Setlers of Chataan är åxå ett bra spel som du bör testa !!

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: bluemax för böveln

www.youplay.it
bluemax online, otroligt beroende framkallande spel med snygga plan och ett intressant grepp på att skilja de olika planen åt. Väldigt lätt att fatta testa det.

Åh man kan bilda squadroner också, så ser ni maldasarna flyga så vet ni att det är ja några dalmasar :gremsmile:

Blir ni fast och är intresserade av att joina oss, skicka ett mail till bluemax@borlange.mine.nu

Edit:
heter det beroendeframkallande eller skall det särskrivas beroende framkallande?

Big Marco

Läskig

heter det beroendeframkallande eller skall det särskrivas beroende framkallande?

I svenskan är så gott som allt sammanskrivet; ergo "beroendeframkallande".

Troberg

Sinister eater

I svenskan är så gott som allt sammanskrivet; ergo "beroendeframkallande".
Dock inte sågottsom, vilket man ser ibland...

Håller dock med om att Blue Max är ett bra spel. Enkelt, snabbt, spännande och stämningsfullt. Synd bara att det är out of print.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Troberg said:
Håller dock med om att Blue Max är ett bra spel. Enkelt, snabbt, spännande och stämningsfullt. Synd bara att det är out of print.
Fast Wings of War utgör ett nästan fullgott surrogat.

Troberg

Sinister eater

Fast Wings of War utgör ett nästan fullgott surrogat.
Jodå. Tre invändningar:

* Kräver stor spelyta. Mitt 2x2m spelbord är på gränsen.
* Det är lätt att råka puffa till korten när man flyttar, speciellt när de överlappar.
* Man behöver modda reglerna lite så att man skjuter från punkt till punkt, inte från punkt till kort, annars blir det på tok för lätt att få skottlägen och på tok för svårt att utmanövrera motståndaren till ett skottläge där han inte kan skjuta tillbaka lika bra.

Utöver det så är konceptet bra, jag har själv regeldesignen klar på ett WW2-flygspel på ett liknande koncept, men med lite modifikationer för att förenkla och fördjupa. Enda anledningen till att jag inte orkat göra klart det är att det är på tok för mycket jobb att samla ihop bra bilder som man får använda. Min plan var att använda tex IL-2-spelet till PC och de tiotusentals bra skins som finns för att få bilder till korten, men bara jobbet att fråga alla som gjort skins hade varit för mycket. Synd, jag hade sett fram emot att ha berömda piloters flygplan, med ett kort med en treplansbild av planet och en text om piloten och om flygplanet, det hade varit häftigt. Om någon är intresserad av att ta över det så ställer jag gärna det jag funderat hittills till förfogande och bidrar gärna med sakkunskaper om flygplan och piloter.

Man Mountainman

Storsvagåret
As far as abstrakta eurospel goes så tycker jag att Reiner Knizias Kingdoms är svårslaget.

Annars: testa BRAWL! från James Ernest games. Det är ett kortspel i realtid (!) och apkul. Kan dcok vara svårt att få tag på nuförtiden.

/Kalle

Rickard

Urverk speldesign
As far as abstrakta eurospel goes så tycker jag att Reiner Knizias Kingdoms är svårslaget.
Möjligtvis om man tycker att det är lika roligt att sitta och räkna som att spela spelet.

/Han som (inte) tycker Kingdoms och Ricochet Robot är skitroliga att spela när man trött

Ulfgeir

Swashbuckler
Föreslår några av de som redna nämts.

* Carcassonne
* Puerto Rico
* Roborally (jag personligen föredrar den gamla varianten)
* Ticket to Ride
* Settlers of Catan (Är nog det svagaste spelet av de här, då det är mycket turbaserat)

Men jag vill lägga till Vinci som ett bra alternativ. Man skall invadera europa och bygga imperier. Man har till sin hjälp olika kort som definierar ens imperie i form av mängd trupper och olika specialförmågor. Man måste göra val av när det är dags att declina sitt imperie och börja bygga ett nytt. Dock så måste man normalt stå över en runda när man gör detta.

Sedan lär nya Brittania vara rätt bra vad jag hört. Det gamla hade en del brister.

/Ulfgeir

Rickard

Urverk speldesign
* Roborally (jag personligen föredrar den gamla varianten)
Åh, vad är skillnaden? Det enda jag direkt saknar är "stompers" på banan.

Men jag vill lägga till Vinci som ett bra alternativ.
/Han som borde kolla in spelet (har varit sugen innan), eftersom han nämnde Ulfgeirs förslag också

Ulfgeir

Swashbuckler
Roborally olika versioner

Skillnaden mellan gamla och nya är att i nya så börjar man inte som virtuell. Alla har olika startpunkter.

Sedan så på de rutor med två skiftnycklar, så får man nu inte välja om man skall dra kort eller läka 2 skada. Man får ett kort och läker en skada.

De har gjort en placeholder som som man lägger programmeringskorten på, men den kunde designats bättre vad gäller låsta kort. Dock så är de nya skadeikonerna mycket tydligare.

De har även gjort flaggorna i genomskinlig plast. Så man ser nu klart och tydligt väggar bättre. Den grejen är väldigt bra.

En dålig grej de gjort med korten är att man nu inte i övre kanten kan se vad det är för kort, du måste med andra ord fläka ut korten helt i handen.

Det var någon mer grej som jag vet jag ogillade då när jag spelade på Gothcon, men kommer inte ihåg vad det var. Det var något med att de simplifierat spelet.

/Ulfgeir

Organ

Out of time, out of mind
Re: Roborally olika versioner

En grej som för mig gör den senaste versionen till den bättre är att extratillbehören, de man får när man ställer sig på en ruta med två skiftmejslar alltså, numera är betydligt mer balanserade. Som det var innan så fanns det tillbehörskort som mer eller mindre avgjorde spelet när de drogs. (Jag tänker närmast på helikopterkortet som gjorde att man flög istället för förlytta sig på golvet, vilket betydde att man i stort sett kunde ignorera allt på backen som kunde ställa till det för en (hål, snurrmakapärer, rullband osv.).)

Sedan är reglerna numera även betydligt mer pedagogiskt framställda.

/Anders

Ulfgeir

Swashbuckler

Helikopterkortet och Crab-legs är från expansionen Armed and Dangerous.

Men visst de grejerna som finns i den expansionen är lite väl bra. I grundsettet brukar man ofta ta bort targeting laser (du väljer vilket kort som låses).

/Ulfgeir

Troberg

Sinister eater

Även Robotic arm i nya reglerna är über. Med den kan man toucha rutor som man gränsar till, rakt eller diagonalt. Helt plötsligt är det väldigt mycket enklare att ta flaggor och options. Det blir speciellt sjukt på banor där fyra option-rutor gränsar till varandra...

Targeting control finns i nya också, och kan antingen låsa en manöver eller förstöra en option, så den är också lite über.