Oj, eftersom du frågar efter spel som Axis samt Dip, så borde jag inte svara. Mestadels för att jag inte har spelat dessa spel (samt Junta, som jag har fått för mig är i den kategorin). Däremot tänkte jag föreslå några mindre spel som är komplexa nog för att ge väldigt varierade spelomgångar. Speltiden ligger på runt en timme för dessa spel och min egen preferens är att jag inte gillar spel som har alltför många "pluttar". Jag drar min gräns vid Puerco Rico (nedan).
Först tänkte jag föreslå Carcassone och Settlers of Catan som är brädspelens juvelkronor. Dem spelar typ "alla". Av alla spel som jag föreslår så använder bara ett spel tärningar, vilket jag tycker själv är rätt häftigt.
Carcassone
Du bygger ett landskap och sätter ut markörer på dessa för att påvisa din äganderätt. Mekaniken påminner en del om domino men med markörerna så blir det mer komplext än så. Eftersom man drar och lägger ut en landskapsbricka i sin runda och på så vis bygger ut landskapet efter hand, så blir aldrig ett spel ett annat likt. Spelet lyfter fram taktiskt byggande; planera så att man själv får så stora ägor som möjligt, sabotera för andra med sina brickor samt åka snålskjuts på de andras byggande. Jag rekommenderar att du köper tillägget
Inns and Cathedrals.
Settlers of Catan
Är också ett sorts byggaspel, där man bygger landskapet från början och sedan befolkar det. Man kan maximalt vara fyra spelare i det och huvudpoängen ligger i att använda sannolikhet för tärningar, att blockera andras byggplaner samt kunna byta till sig de andras resurser på bästa sätt.
---
Grejen med dessa två spel ovan är knappast tjusningen i att bygga, utan snarare tjusningen i att använda de resurser man har på bästa sätt. Man kan ha både lång- och kortsiktiga mål.
Roborally
En fabrik har löpt amok och reparationsrobotar skickas ut för att laga den. Du spelar en av dessa robotar som med list och mod ska bana din väg genom fabrikens lasrar, svarta hål och rullband. Det är inte världens lättaste, för du får nämligen inte styra din robot helt fritt. Till din "hjälp" får du ett par styrkort som kan utföra saker som "Ett steg framåt", "Sväng 90¹ höger" och likande och du måste förprogrammera din robot med fem av dessa kort och sedan visa och utföra dessa simultant med de andras styrkort. Tjusningen med spelet är att kunna putta de andras robotar ur kurs, för eftersom allting är förprogrammerat så kan de hamna var som helst! Mycket ligger i att kunna vara mycket finurlig med de styrkort som man får tilldelad sig.
Puerto Rico
Alla spelarna styr var sin ö i Puerto Rico och ska bygga upp så att det blir en blomstrande ö. Här ligger valen mycket i att försöka satsa på en vinnande strategi redan från början och sedan försöka utkonkurrera den som har liknande val. Spelet kan gå långsamt till en början, men det går undan när man väl lärt sig alla faser i rundan.
Ticket to Ride
Det finns en amerikansk och en europeisk karta (alltså olika spel), men i grund går det ut på att göra samma sak, nämligen bygga ut världsdelens tågnät. Här är det inbyggt i spelet att man väljer antingen långsiktiga mål (höga poäng) eller satsar på att lösa flera kortsiktiga mål (låga poäng). Spelets nackdel är väl att man spenderar en hel del rundor bara på att dra resurskort för att sedan få göra någonting. Man behöver ha någorlunda uppsikt över hur de andra bygger, så området man tänkt passera med sin järnväg inte blir upptagen, men annars kan man till stor del strunta i de andras manövrar.
/
Han som till ytan ser ut att föreslå många "byggspel" men i själva verket så är det gemensamma nämnaren för alla spel (förutom Roborally) att de är
tyska spel