Nekromanti Tips på "Stora sci fi boken som täcker in precis allt och är hård men lättsam"?

Ond bråd död

Swashbuckler
Tips på "Stora sci fi boken som täcker in precis allt och är hård men lättsam"?

Spelade lite Stellaris och blev lite sugen på sci fi-idéer.

Finns det någon riktigt bra källa som täcker in det mesta av vad som förekommer i Sci fi. Fenomen som intelligenta rymdmoln, olika sätta att resa långa sträckor hyfsat snabbt, olika raser som är coola eller återkommande och tankarna bakom dem. Typer av planeter som är beboeliga, intressanta rymdfenomen och sociologiska idéer om hur möten går till m.m.. Hård sci fi dock, så vetenskapliga förklaringar eller åtminstone rimliga antaganden bakom idéerna är ett måste. Det kan gärna vara spekulativt, men det bör finnas någon grund åtminstone. Helst lite nya idéer som man kanske missat.

Shit vilken bra bok. Finns det nåt som ens är nära?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Du tänker typ som en encyklopedi, eller en bok som liksom samlar, beskriver och förklarar olika approacher inom olika områden?

Jag vet inte om det finns, men det känns som något som borde finnas. Det skulle vara en strålande bok att ha i hyllan, hursomhelst.

Ond bråd död

Swashbuckler
Nej, det verkar vara noveller. Jag tänker mig en bok som i kapitel efter kapitel berättar om någon sci fi grej. Första kanske tar upp FTL-tekniker, andra aliens, tredje olika former av rymd-samhällen, osv.

Fakta om dessa, men inte någon historisk genom gång av typ "Asimov tänkte sig robotar så här", utan mer generellt och helst moderna idéer som inte blivit motbevisade än. Visst det är ju ofrånkomligt att namedroppa de författare som hittat på idéerna, men det ska inte vara det där tvångsmässigt kronologiska sättet som det brukar presenteras på. Utan enbart för att idén i sig är intressant och man vill nämna några olika exempel.

Jag råkar ha en bok som passar rätt bra på det här, men den handlar bara om vilka planeter som det skulle kunna finnas liv på. En lite udda bok som är tänkt för blivande sci fi-författare, men som i praktiken handlar om saker som hur olika grundämnen placerar sig i jordskorpan och under vilka förhållanden som en planet kan behålla syre i atmosfären. En massa härliga uträkningar man kan göra också på hur planeters roterar och hur stora de kan vara m.m. Älskar den boken. Borde kanske länka när jag hajpat så. https://www.amazon.com/World-Buildin...writing+series (går att kika lite inne i boken)

Men tänk på att jag är helt oinsatt i naturvetenskap, så den är nog inte lika bra för någon som redan vet det mesta.

Har en annan bok om aliens också, men den är inte lika bra. Den tar mer avstamp vilka raser författare har hittat på, men är hyfsat vetenskaplig, men på ett tråkigare sätt. Det känns inte som man får lära sig något nytt riktigt, mest självklara grejer om evolution.

Ivf. Det vore superbra om boken var så där riktigt supervetenskaplig också. Helst i stil med den första boken som var enormt effektiv och inte slösade tid på trams.

När jag tänker efter så gillade jag en Gurpsbok lite grand också. Biotech tror jag den hette. Den nämnde en massa intressanta idéer som jag inte kände till, samma sak med andra Gurpsböcker faktiskt. Beror nog på effektiviteten i de delar som beskriver idéerna och att jag var rätt noob på området.

Hårt och vetenskapligt alltså

Ond bråd död

Swashbuckler
terje;n190612 said:
Om det inte är en novellsamling man är ute efter utan en encyklopedi över teman inom SF kan jag rekommendera denna sajt: http://www.sf-encyclopedia.com/category/themes/theme

Tackar.

Ursäkta att jag varit så otydlig med vad jag var ute efter. Det är förstås bara en drömbok som inte existerar, men kanske något kan komma i närheten tänkte jag. Om inte annat kan det komma en del andra intressanta tips.

Ond bråd död

Swashbuckler
När jag tänker efter kanske det inte är bara en bok. Kanske får man hitta en bok för varje kapitel. Man får bygga ihop en bibel av en mängd olika böcker alltså. För min del så duger den där worldbuildingboken rätt bra för planeter och solar. Kanske finns det nåt att komplettera med också om man hittar en annan bra bok på ämnet.

CapnZapp

Myrmidon
Det påminner mig om när jag vill förkovra mig om exempelvis pirater eller azteker.

Den typ av bok som är överlägset bäst på att koka ner det viktiga, utan att för den skull bli ytlig eller slät, är... rollspelssupplementet.

Det finns inget bättre sätt att ta till sig ny information än genom ett rollspelssupplement! Exempelvis Adamants Skull & Bones eller GURPS Aztecs.

Man får till sig allt det viktiga och intressanta. Man skippar inget för att det är "svårt". Man får de intressanta och ovanliga anekdoterna.

Helt utan det malande vetenskapliga tilltalet där all glädje pressats ut. Helt utan det kvävande greppet av att vilja lära ut. Helt utan det fördummande tilltalet hos någon som behöver tittarsiffror, eller någon som vänder sig till slöa ströläsare.

Författaren är uppenbarligen entusiastisk, och förstår att visa upp "det göttigaste" för att dela med sig av denna entusiasm. Man får helt enkelt reda på allt det man vill att någon ska berätta för en, utan att behöva själv snabbspola eller filtrera förbi de tråkiga delarna.

Det finns inget bättre! :)