Nekromanti Tips på Trail of Cthulhu-scenario

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag tänkte spela lite Trail of Cthulhu med några rollspelsnybörjare och letar efter ett eller två scenarion med bra HP Lovecraft-känsla. Det behöver inte vara purist-scenarion, men gärna scenarion som utspelar sig i New England eller (bara) England och med mer skräck än splatter (jag tycker att scenariot i regelboken är 1) töntigt och 2) för mycket blod och sex).

Armitage files har jag tittat på och jag tror inte det är något som mina spelare (och möjligen jag som spelledare) reder ut.

Kan någon rekommendera mig ett eller två bra äventyr?

Botulf

Hero
Jag har de flesta skrivna ToC äventyren men kan inte minnas något som utspelar sig i New England utom ovan nämnda kampanj.*

Men det finns ju massor till CoC att konvertera. Arkham, Dunwich, Kingsport, Tales from the Miskatonic Valley, Escape from Innsmouth, Miskatonic University, Arkham Today m.m.

*Kan ha fel så får gå igenom böckerna då jag inte skummat igenom alla äventyr.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Hmm ... jo, det är klart att jag kan konvertera, och måste jag så gör jag väl det. Eller gör något eget. Men eftersom jag aldrig har spellett ToC så vill jag gärna hålla ett välskrivet scenario i handen.

Schysst om du orkar går igenom böckerna ... det kan ju vara så att det helt enkelt inte finns något (förutom Armigtage files då).

Botulf

Hero
Trotts titeln Arkham Detective Tales så hittade jag bara ett äventyr i boken som faktiskt utspelar sig där. The Kings Men. Det förekommer en del referenser till klassiska platser i Lovecrafts New England i de andra äventyren. Men annars verkar de mest knutna till New York. Har bara snabbskummat.

En del äventyr såsom är mer generiska går nog dock att slänga in i New England ganska enkelt. Exempelvis Dimenson Y från Stunning Eldritch Tales gick bra att placera i Arkham utan större problem när jag spelat det.

Får kolla vidare när tid finns...

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Tack för att du försöker hjälpa mig.

Det verkar ju inte finna så mycket ... Jag får antingen göra som du föreslog ovan och konvertera några äldre äventyr eller satsa allt och köra Armitage Files.

Någon som har erfarenhet av Bookhounds of London? Stäming? Story? Skräckfaktor?

Botulf

Hero
Har bara hunnit skumma lite i den också och det generella intrycket är: Vill man spela något i stil med filmen The Ninth Gate i 30-talets London fast med Cthulhu Mythos istället för kristen mytologi i bakgrunden så är den bra. Huvudramen verkar vara att rollpersonerna driver ett antikvariat som säljer böcker till ockultister, satanister och lömskt folk i allmänhet. Vilket kräver ett väldigt specifikt sorts sortiment. Själva inskaffandet av dessa titlar blir basen för den typ av äventyr som är tänkta att spelas. Bieffekten blir då givetvis att man traskar in något mysterium. Den verkar ganska "purist" i anda. Det finns ett äventyr med i boken men har inte läst det. I kombination med tilläggsboken The Book of Smoke så verkar det kunna spelas på liknande sätt som The Armitage Files. Alltså rp hittar en mystisk bok av en försvunnen ockultist som är en sorts guide över Londons mystiska platser och fenomen. Mycket hämtat ur folklore. Försöker de reda ut vem författaren var och varför han försvann? Vilket sällskap var han medlem i som han skrev boken åt? Vill de bara undersöka mysterierna hintade i bokens sidor? Varefter rollpersonerna får välja krokar att nappa efter och SL får improvisera efter hand.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Det låter ju på många sätt mycket intressant. Inte minst kan man ju göra ganska hårt nischade karaktärer med drivkrafter som passar settiningen bra, något som kan vara problematiskt i Call of Ctulhu. Men det är nog inget för mig och min grupp.

Det är lite lustigt att det inte verkar finnas så många "klassiska" CoC-scenarier till ToC. Det måste ju vara ett medvetet val. Även om jag förstår varför de har valt att flytta fram spelet till 30-talet (en mer "puplig" setting, tydligare politik, depressionen som mörk bakgrund) så retar jag mig lite på det. 1920-talet känns så mycket mer Cthulhu. Jag får nog börja titta på vad Chaosium har att erbjuda ...

Botulf

Hero
Ja Pelgrane verkar helst vilja flytta fokus från New England/Lovecraft Country och ut ur 20-tal till 30-tal. Vilket är tänkt att försöka få det lite mer distinkt från traditionellt CoC. Det är inte helt borta. Men jag tror de kände att det redan gjorts för många gånger redan och är så välkänt i.o.m Lovecrafts egna historier och den stora mängd CoC supplement som finns om det.

Jag gillar att ToC vidgar vyerna en del och sätter fokus även på andra settings som också rymdes i Lovecrafts historier.
Lovecraft skrev även historier som utspelar sig under 30-tal. At the Mountains of Madness exempelvis. Och en del som utspelar sig innan 20-tal. ToC plockar bara fram det också. :gremsmile:

WWI äventyret till ToC, Not So Quiet, verkar väldigt intressant. Har alltid gillat WWI som backdrop till CoC äventyr tidigare. Får mig att tänka på det där CoC/ToC scenariot jag länge önskat skriva med Silent Hill tema om en bergsby i Belgien under WWI.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag tycker att det är bra att de försöker göra något nytt. Men jag har ännu inte spelat sönder mer traditionell Lovecraft (som jag uppfattar den) och min spelgrupp vet nästan inget alls om Cthulhu Mythos, och det är det jag vill köra. Mountian of Madness är för övrigt det enda Lovecraft jag faktiskt har läst ...

Min största rollspelsupplevelse någonsin var ett CoC influerat scenario på Västfronten vid ett GothCon tidigt 90-tal. Jag vet inte hur bra själva scenariot var i grunden, men spelledaren var fantastisk. Själv funderar jag på ett CoC/ToC scenario i en Italiensk bergsby under VK2, vilket känns lite lustigt ... Det är en idé jag sugit på i flera år.

Jag får kanske skriva ihop det där istället för att gnälla över att Pelgrane inte skriver mina äventyr åt mig.