God45;n60963 said:Alltså, Gumshoe är betydligt mer stödhjul för spelarna än det är för dig. Det är precis lika jobbigt att skriva ett äventyr till Gumshoe som det är att skriva ett äventyr till något annat spel. Men ärligt talat ligger inte att det är ett bra äventyr på spelet, det ligger på dig. Inget system i världen kan göra ett dåligt äventyr bra, speciellt när det kommer till mysterium.
Jag håller inte med. I och med de verktyg Gumshoespelen ger -- t.ex. MCB -- så underlättas det helt klart för SL också. Jag får betydligt mer hjälp att skapa CSI-superhjälte-mysterier av att läsa MCB än jag får för att skapa äventyr alls i de flesta andra spel. Rollspel är överlag skit-jävla-dåliga på att ge ordentligt stöd och hjälp i form av strukturer och råd för att konstruera äventyr.
Därmed inte sagt att det gäller alla spel som skapats med Gumshoe. jag har bara läst Trails, Ashen Stars och MCB. Det är möjligt att Night's Black Agents inte alls ger samma typ av stöd.
Det är dock helt klart något som hör till traditionen kring gumshoespelen snarare än systemet i sig -- i den betydelsen har du rätt. Tar man bara gumshoe-systemet rakt av och skalar bort alla settingsdelar och sånt, så hjälper inte just regelmekaniken så mycket.
Ett spel kan helt klart vara bättre eller sämre på att underlätta för SL att skapa äventyr.