Nekromanti Tips på rollspel som är enkla att göra äventyr till?

Ram

Skev
Håller med Pax väldigt mycket om Star wars.

Det är enkelt att säga vad man gör (bekämpar imperiet) men det begränsar inte egentligen vad man kan eller bör göra eller hur man gör det.

Det är ett välkänt universa med känd fysik (alla har sett Star wars) men det är också så "fantastiskt" att man enkelt kan lägga till saker som är radikalt annorlunda utan att det blir konstigt.

Därtill har vi flera intressanta lager som redan är etablerade via filmerna. Det onda imperiet med flera olika modus operandi, "onda" prisjägare, diverse gangsters, en korrupt senat och så vidare.

Caligo

Swashbuckler
Mutanten;n62081 said:
Jag vill slippa skapa allting som behövs i äventyren ex kartor, grottor/bunkrar, beskrivningar av platser, spelledarpersoner. Jag tycker att det är roligt att hitta på berättelsen/handlingen men vill slippa så mycket som möjligt runt omkring. Jag tror Krank har en poäng med spel som utspelar sig i nutid eftersom kartor, planlösningar, bilder på spelledarpersoner mm finns bara ett musklick bort.
Jag håller på att skriva på en spelvärld och spelet till det (fantasy). Jag tror i nuläget att jag kommer att släppa ett par smarta "äventyrskontruktionsset". Dessa är tänkta att innehålla just det ju efterfrågar nämligen kartor, platser och personer som lätt kan vävas samman av spelledaren. Ett slags kampanjvärld som är strömlinjeformad för att skapa äventyr i kan man säga...
På tal om nutidsspel så tycker jag att det många gånger är svårare att skapa äventyr och platser i nutid/"verkligheten". Allting blir lätt så väldigt detaljrikt... däremot kommer inlevelsen lättare eftersom alla har lätt att relatera till det som händer och hur saker ser ut och funkar.

Mutanten

Hero
Ett exempel på bra spelvärld som alla i princip kan relatera till utan att vara verkligt förankrad är ju Star Wars. SLs största mardröm här är att spelarna kanske vet lite för mycket om spelvärlden. Men Oj! vad material det finns att jobba med och Oj! vad lätt att kapa ut en egen del ur SW-kakan och mumsa på.
Jag har funderat på Star Wars. Jag kan spelsystemet D6 och det är enklare att läsa eftersom det finns på svenska (Äventyrsspel). Det finns många köpäventyr till det (på engelska) och dessutom finns det en Savage Worlds variant om jag skulle vilja testa det spelsystemet istället för D6. Men nej, jag har ändå valt bort Star Wars. Jag tror det beror på att jag känner att jag behöver kunna världen bättre än spelarna vilket inte är så jälvklart med Star Wars. Dessutom är jag bara inte så pepp på Star Wars. Inte just nu iaf.

Mutanten

Hero
Just nu är nog The Esoterrorists en favorit. Jag är svag för skräck och det ska inte vara alltför svårt att skapa en småstad (ex Twin Peaks) starkt inspirerad av staden jag bor i. Dessutom är spelet inte på så många sidor så det är inte så mycket att läsa innan man kan komma igång och spela. Monsterboken ska vara bra och jag gissar att det går att sno äventyrsidéer från Chock, Kult, Call of Cthulhu, Unknown Armies, Operation: Fallen Reich mm. Jag har planer på att byta ut reglerna för de allmänna färdighetsslagen mot D6 för att få lite rull på tärningarna när spelarna inte slår för undersökande färdigheter. Det enda som jag tycker är lite tråkigt är att rollpersonerna spelar helt vanliga människor i The Esoterrorists jämfört med i Mutant City Blues vilket kanske är tråkigare för spelarna. Jag funderar på att låta rollpersonerna få lite magi light så de är lite mer än bara normala människor.

Big Marco

Läskig
Spelet går bort av dina andra kriterer (det är för tjockt exempelvis) men Noir har en tydlig modell för att skapa berättelser, som bygger på vilka rollpersonerna är. Mängden prep är mycket låg som krav, men kan göra väldigt djup om så önskas. Den viktiga komponenten är dock att berättelserna som spelas har med vilka rollpersonerna är. Så berättelserna blir personliga - det är sällan spelet startar med "en skum man på en krog har ett uppdrag".

Mer info finns här: http://www.noir.nu/

Mogger

Hipsteranka
Ingen har nämnt Mouse Guard. Det spelet har en väldigt enkel äventyrsformel:

1. Formulera ett uppdrag till vaktmössen.
2. Skriv ner 2-3 hinder.
3. Skriv ner 2-3 twister.
4. Spela.

Antagligen hade Mouse Guard funkat ypperligt som ett brädspeligt rollspel på 4-5 sidor men istället blev det en fantastiskt fint lite mer konventionellt rollspel, men ett ganska brädspeligt upplägg.

(Finns tom spelpjäser och spelkort i deluxe-boxen, som jag inte äger).

Ps. För övrigt anser jag att Apocalypse World är otroligt bra och lättläst, men även det hade kunnat vara på betydligt färre sidor.

Mutanten

Hero
Måns;n62339 said:
Ingen har nämnt Mouse Guard. Det spelet har en väldigt enkel äventyrsformel:

1. Formulera ett uppdrag till vaktmössen.
2. Skriv ner 2-3 hinder.
3. Skriv ner 2-3 twister.
4. Spela.

Antagligen hade Mouse Guard funkat ypperligt som ett brädspeligt rollspel på 4-5 sidor men istället blev det en fantastiskt fint lite mer konventionellt rollspel, men ett ganska brädspeligt upplägg.

(Finns tom spelpjäser och spelkort i deluxe-boxen, som jag inte äger).

Ps. För övrigt anser jag att Apocalypse World är otroligt bra och lättläst, men även det hade kunnat vara på betydligt färre sidor.
Mouse Guard har jag läst mycket positivt om man jag gillar inte alls grejen att spela möss!