Nekromanti Tips till äventyr!!!

glittersnus

Veteran
Joined
19 Apr 2002
Messages
132
Location
skåne
en gång i tiden bodde det en magiker i den lilla byn armador. Den fridfulla byn gillade inte honnom för att det sades att han rövade bort barnen i byn och använde dem till sina vidriga expriment. Det sades att han var en svartmagiker, och en väldigt ond sådan! en dag tog tålamodet slut hos byborna så de låste in honnom i en grotta uppe i trollbergen, och där skulle han få sitta helt ensam tills han föll till marken. men något gick snätt! en vecka efter kom två barn till byn och sa att "vongolov" som han hette hade brytit sig ut. fyra dagar efter saknades en halva av byns "skyggsamulett" och utan den kommer vem som helst genom byns portar. Det är naturligtvis Vongolov som stulit halvan för att förinta byn av ren svartsjuka.


Rollpersonernas uppgift blir att hämta tillbax halvan, vilket inte är så lätt eftersom att det bor en drake i vongolovs grotta osv osv osv osv...

vad tyx??
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Ahh. Ett klassiskt upplägg. Men vet du vad som skulle vara kul? En riktigt otrevlig twist på historien!

Låt oss säga att när rollpersonerna efter en massa fajtandes mot knytt och knott och troll äntligen når fram till den slemme svartmagikern visar det sig att han i själva verket är en hygglig typ och inte alls någon barnarövare.
Han hämnades på byn eftersom han helt oprovocerad blev påhoppad först.

Men, vem är det då som kidnappat alla barn egentligen? Man kanske t.om. kan få med sig trollkarlen i sökandet efter den verklige förövaren (han bör ju vara en smula grinig på den som smutskastat hans namn).
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
... Eller så kan trollkarlen vara inflyttad från någonstans och kommit en hemlighet som stora delar av byn är skyldig till och vill fortsätta hålla det hemligt.... Så de har helt enkelt avyttrat?? trollkarlen på ett för dem behagfullt sätt...
Barnaroven?? Rykte för de som inte var inblandade i det hela, och det är någon bland de illdådsskyldiga som har gjort det hlea
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Vänta nu...

Hmmm, det känns lite konstigt. Dels måste det vara en ganska stor och mäktig by om de ska ha en skyddsamulett som försvar mot inkräktare (en grymt effektiv magisk klenod). Å andra sidan måste det vara en liten utstött by med korkade invånare om de ska bo i närheten av en drakgrotta utan att känna till att det finns en drake där. Det behöver vara en stor by med många invånare om barn skall kunna försvinna utan att någon har en aning om vad som hänt med dem, och om det nu är svartmagikern som tagit dem behöver byn vara liten och inskränkt om de skall utvisa honom ur staden innan de har något bevis på att han faktiskt har använt barn i vidriga experiment.

Sedan undrar man vad två små barn har haft för ärende uppe i trollbergen alldeles ensamma. Det finns ju iaf en drake däruppe så man kan ju anta att det är rätt ogästvänlig terräng...

En annan grej. byn har en skyddsamulett som ser till att ingen kommer igenom byns portar. Ändå så kommer Vongolov in och snor ena halvan av amuletten. Då undrar man ju om den verkligen fungerar så bra till att börja med?

Varför tar vongolov bara halva amuletten. Låter ju jobbigt att dela den på mitten och sedan fly med halva.

Och hur ska byn förintas? Är det så att skogarna utanför byn kryllar av monster så finns det ju viss logik i det hela, men då undrar man ju plötsligt ännu mer vad de där två barnen gjorde ute alldeles ensamma...

Sedan känns det konstigt att vongolov flyr tillbaka in i grottan. Vad gör draken där? Varför tog inte bara vongolov och gick in i byn, förstörde amuletten och lät sedan hans drake bränna upp byn med en gång? Vad väntar han på?

Som sagt, det här äventyret känns lite konstigt. nå, bryt inte ihop. Jag föreslår följande korrigerade äventyr:

Det finns en liten bonnig by mitt ute i skogen långt norrut någonstans. Här lever en uråldrig och legendarisk magiker ett tillbakalutat liv sedan han på ålderns höst har börjat få lite svårt att röra på sig och så vidare. I byn är han dock en mycket viktig person, för i området runt byn har det börjat röra sig Hrimtursar från deras riken i norr och mot sådana kämpar skulle inte byn ha någon chans om det inte vore för magikerns fruktade krafter. Byborna fruktar dock att magikern skall dö, så man har startat en skola där unga elever får undervisas av den store trollkarlslegenden. De som inte visar sig ha någon talang för magianvändande tvingas sluta med undervisningen, men den handfull ungdomar som verkar kunna bli lovande magiker är alltså hela byn beroende av för att kunna överleva.

Den skickligaste av trollkarlens elever är den självsäkre Vongolov. Han blir bara säkrare och säkrare för var dag som går och imponerar snart även på den gamle legendaren med sina förmågor. Vongolovs lillasyster är även hon en lovande magiker och de två är utan tvekan trollkarlens favoritelever.
Alla i byn är jätteglada och tror sig ha fått två nya skyddshelgon.

De misstar sig. Vongolov anser att hrimtursarna är mäktigare än människorna och vill hjälpa dem ta över världen. En morgon tar de två syskona och mördar alla andra elever med en kraftig explosion i deras undervisningslokaler. Den urgamla trollkarlslegendaren klarar sig dock och utmanar sina unga elever på magisk duell. Det blir en kraftfull uppgörelse där Vongolov och hans syster till slut tvingas ta till flykten.

Här börjar äventyret. Rollpersonerna kommer till byn och får träffa den gamle trollkarlen. Han är dödligt sjuk efter duellen mot ungarna men lovar att skänka äventyrarna ett gäng av sina magiska skatter om de hjälper byborna och dräper barnen innan de har hunnit mobilisera hrimtursarna till ett överfall på byn.

I själva verket har Vongolov inte hunnit särskilt långt. De har stannat vid en grotta och där håller vongolov på som bäst med att ta hand om sin skadade syster. När äventyrarna kommer upp till grottan så får de slåss mot de onda syskonen. De är skickliga magiker men mår fortfarande pyton efter magifighten. Till slut flyr Vongolov genom en öppning i grotttaket och lämnar sin sårade syster i sticket. (Det får äventyrarna att verkligen hata Vongolov. Han är alltså ett hänsynslöst svin även mot sin egen syster!) Systern blir helt vansinnig och anfaller äventyrarna och de tvingas dräpa henne. Det känns inte bra att ha ett flickebarn på sitt samvete. Vongolov är verkligen ond! Inte nog med det, vongolov använder också sina krafter för att framkalla en mäktig jordbävning som får grottan att rasa in. Äventyrarna kan inte ta sig ut den vanliga vägen utan måste bege sig ännu längre in i dess mörkaste vrår och där väntar en otäck jättespindel som lurar på äventyrarna. Mycket läskigt.

Grottan slutar i en undervattenssjö och man måste simma under vatten en bra bit för att komma ut på öppet hav. Kom ihåg att det är svinkallt i vattnet. Det här kan vara en nog så skrämmande uppgift för äventyrarna om man bara spelleder ordentligt.

Sedan kommer de upp till hrimtursarnas läger och där håller vongolov på att mobilisera en jättearmé. Äventyrarna måste in och lönnmörda honom utan att bli upptäckta av isfolket. Spännande.

Hela äventyret kan sluta med ett stort fältslag där äventyrarna måste organisera byborna till att hålla stånd mot hrimtursarna. Isfolket är visserligen större och djävligare än byborna, men de har blivit nedslagna av att se deras häxmästare lönnmördad och byborna har fortfarande sin trollkarl (även om han är dödligt sårad) att ta hjälp ifrån.

Det slutar med att trollkarlen dör i äventyrarnas armar efter att ha bett om en sista tjänst: "måste...hitta...ny...magiker...att...försvara...byn... .... ...Sök... mäster... Aktrapax.... ....Han...kommer...hjälpa...er..."

Trollkarlen lämnar över en karta med krampaktiga fingrar och det är det sista han gör i livet. Det kommer inte ta många dagar innan hrimtursarna anfaller igen, äventyrarna måste bege sig iväg genast!

(och där kan nästa äventyr börja)

Vad tycker du? Det är nästan samma äventyr som du hade, fast jag ändrade bakgrundsstoryn något och gjorde det lite mer varierat.

/Rising
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Man kan bygga på det hela och köra klassikern att uppdragsgivaren är ond..
Magikern kastade en förbannelse på byn som gör att de inte kan få några avkomlingar.. För att bryta förbannelsen så ska man sammanfoga två delar av en medaljong..

Byborna har lyckats få några dumskallar (alias äventyrare) att hitta den första delen, men att återskaffa andre delen gick äventyrarna bet på eftersom det är magikern själv som har den delen..
Eller så mördades äventyrarna för att de ville ha belöning (som delbetalning) redan efter första delen.. Om jag känner äventyrare rätt så är detta en mer logisk förklaring.. Byborna har givetvis ingen belöning så de förgiftade äventyrarna..

Nu har de hittat några nya äventyrare (RP:na) som de ska lura.. Som eventuellt förskott så har dem de andra äventyrarnas saker.. Om RP:na frågar varför de har medaljongen i första fall så är det (givetvis) för att hindra att magikern kommer in i byn..

Varför kastade då magikern förbannelsen?
Varför håller byborna fortfarande ihop och inte splittras?
Vad händer om RP:na kommer återföra den andra medaljongdelen?
Kommer RP:na att hitta de andra äventyrarnas kroppar och hur kan de veta att det är ett par äventyrare, tom. de äventyrare som hittade den ena delen av medaljongen?
/[color:448800]Han</font color=448800> som tycker det är upp till någon annan att svara på frågorna
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
En annan variant..

(En annan variant.. är en kär gammal rubrik för mig.. /images/icons/wink.gif)

Vad sägs om att skruva till det ÄNNU mer? Magikern manipulerar egentligen spelarna helt hänsynslöst, men han vill uppnå ett gott syfte. Det är bara så fjärran/abstrakt att ingen skulle fatta det om dom berättade det för honom.. Så på slutet när äventyrarna bryter sig in i magikerns grotta eller whatever, så står han där och åkallar och har sig.. Svarta stormar drar i verkligheten runt honom, rollpersonerna ropar "Stopp!" och själv säger han typ: "Ge er av.. Det här är något ni inte förstår.." Och sedan blir det en tuff scen där han förklarar allt med en magisk storm i bakgrunden som vrålar och sliter i magikern och RP:na. Sedan får dom avgöra om han är "god" eller "ond" egentligen.. Jag skulle tycka att det var tufft iaf. /images/icons/laugh.gif
 

Glittergrus

Veteran
Joined
29 Mar 2001
Messages
120
Location
Eskilstuna
Hmm..

Svartsjuka?
Snarare hämd väl?
F.ö verkar byborna rätt korkade, t o m så pass korkade att de faktiskt förtjänar att dö.
Var borde t ex skyddsamulten kommit ifrån, det låter ju faktiskt som om trollkarlen skapaden tycker jag och de har ju faktiskti nga riktiga bevis för att han rövar bort barnen.
Det är ungefär som häxproceserna i sverige, där var barnens ord det som vägde tyngst vilket ledde till att väldigt många fick sätta livet till.
 
Top