Vänta nu...
Hmmm, det känns lite konstigt. Dels måste det vara en ganska stor och mäktig by om de ska ha en skyddsamulett som försvar mot inkräktare (en grymt effektiv magisk klenod). Å andra sidan måste det vara en liten utstött by med korkade invånare om de ska bo i närheten av en drakgrotta utan att känna till att det finns en drake där. Det behöver vara en stor by med många invånare om barn skall kunna försvinna utan att någon har en aning om vad som hänt med dem, och om det nu är svartmagikern som tagit dem behöver byn vara liten och inskränkt om de skall utvisa honom ur staden innan de har något bevis på att han faktiskt har använt barn i vidriga experiment.
Sedan undrar man vad två små barn har haft för ärende uppe i trollbergen alldeles ensamma. Det finns ju iaf en drake däruppe så man kan ju anta att det är rätt ogästvänlig terräng...
En annan grej. byn har en skyddsamulett som ser till att ingen kommer igenom byns portar. Ändå så kommer Vongolov in och snor ena halvan av amuletten. Då undrar man ju om den verkligen fungerar så bra till att börja med?
Varför tar vongolov bara halva amuletten. Låter ju jobbigt att dela den på mitten och sedan fly med halva.
Och hur ska byn förintas? Är det så att skogarna utanför byn kryllar av monster så finns det ju viss logik i det hela, men då undrar man ju plötsligt ännu mer vad de där två barnen gjorde ute alldeles ensamma...
Sedan känns det konstigt att vongolov flyr tillbaka in i grottan. Vad gör draken där? Varför tog inte bara vongolov och gick in i byn, förstörde amuletten och lät sedan hans drake bränna upp byn med en gång? Vad väntar han på?
Som sagt, det här äventyret känns lite konstigt. nå, bryt inte ihop. Jag föreslår följande korrigerade äventyr:
Det finns en liten bonnig by mitt ute i skogen långt norrut någonstans. Här lever en uråldrig och legendarisk magiker ett tillbakalutat liv sedan han på ålderns höst har börjat få lite svårt att röra på sig och så vidare. I byn är han dock en mycket viktig person, för i området runt byn har det börjat röra sig Hrimtursar från deras riken i norr och mot sådana kämpar skulle inte byn ha någon chans om det inte vore för magikerns fruktade krafter. Byborna fruktar dock att magikern skall dö, så man har startat en skola där unga elever får undervisas av den store trollkarlslegenden. De som inte visar sig ha någon talang för magianvändande tvingas sluta med undervisningen, men den handfull ungdomar som verkar kunna bli lovande magiker är alltså hela byn beroende av för att kunna överleva.
Den skickligaste av trollkarlens elever är den självsäkre Vongolov. Han blir bara säkrare och säkrare för var dag som går och imponerar snart även på den gamle legendaren med sina förmågor. Vongolovs lillasyster är även hon en lovande magiker och de två är utan tvekan trollkarlens favoritelever.
Alla i byn är jätteglada och tror sig ha fått två nya skyddshelgon.
De misstar sig. Vongolov anser att hrimtursarna är mäktigare än människorna och vill hjälpa dem ta över världen. En morgon tar de två syskona och mördar alla andra elever med en kraftig explosion i deras undervisningslokaler. Den urgamla trollkarlslegendaren klarar sig dock och utmanar sina unga elever på magisk duell. Det blir en kraftfull uppgörelse där Vongolov och hans syster till slut tvingas ta till flykten.
Här börjar äventyret. Rollpersonerna kommer till byn och får träffa den gamle trollkarlen. Han är dödligt sjuk efter duellen mot ungarna men lovar att skänka äventyrarna ett gäng av sina magiska skatter om de hjälper byborna och dräper barnen innan de har hunnit mobilisera hrimtursarna till ett överfall på byn.
I själva verket har Vongolov inte hunnit särskilt långt. De har stannat vid en grotta och där håller vongolov på som bäst med att ta hand om sin skadade syster. När äventyrarna kommer upp till grottan så får de slåss mot de onda syskonen. De är skickliga magiker men mår fortfarande pyton efter magifighten. Till slut flyr Vongolov genom en öppning i grotttaket och lämnar sin sårade syster i sticket. (Det får äventyrarna att verkligen hata Vongolov. Han är alltså ett hänsynslöst svin även mot sin egen syster!) Systern blir helt vansinnig och anfaller äventyrarna och de tvingas dräpa henne. Det känns inte bra att ha ett flickebarn på sitt samvete. Vongolov är verkligen ond! Inte nog med det, vongolov använder också sina krafter för att framkalla en mäktig jordbävning som får grottan att rasa in. Äventyrarna kan inte ta sig ut den vanliga vägen utan måste bege sig ännu längre in i dess mörkaste vrår och där väntar en otäck jättespindel som lurar på äventyrarna. Mycket läskigt.
Grottan slutar i en undervattenssjö och man måste simma under vatten en bra bit för att komma ut på öppet hav. Kom ihåg att det är svinkallt i vattnet. Det här kan vara en nog så skrämmande uppgift för äventyrarna om man bara spelleder ordentligt.
Sedan kommer de upp till hrimtursarnas läger och där håller vongolov på att mobilisera en jättearmé. Äventyrarna måste in och lönnmörda honom utan att bli upptäckta av isfolket. Spännande.
Hela äventyret kan sluta med ett stort fältslag där äventyrarna måste organisera byborna till att hålla stånd mot hrimtursarna. Isfolket är visserligen större och djävligare än byborna, men de har blivit nedslagna av att se deras häxmästare lönnmördad och byborna har fortfarande sin trollkarl (även om han är dödligt sårad) att ta hjälp ifrån.
Det slutar med att trollkarlen dör i äventyrarnas armar efter att ha bett om en sista tjänst: "måste...hitta...ny...magiker...att...försvara...byn... .... ...Sök... mäster... Aktrapax.... ....Han...kommer...hjälpa...er..."
Trollkarlen lämnar över en karta med krampaktiga fingrar och det är det sista han gör i livet. Det kommer inte ta många dagar innan hrimtursarna anfaller igen, äventyrarna måste bege sig iväg genast!
(och där kan nästa äventyr börja)
Vad tycker du? Det är nästan samma äventyr som du hade, fast jag ändrade bakgrundsstoryn något och gjorde det lite mer varierat.
/Rising