Jag och några vänner ska göra ett seriöst försök att plocka upp rollspelandet igen efter många års uppehåll från hobbyn. Jag har tagit på mig att vara spelledare och tänker mig upplägget här under. Nu är jag nyfiken på vad forummedlemmarna tycker om min idé!
Spelvärlden:
Jag är svag för den gotiska skräcken men ogillar den viktorianska eran. Fråga mig inte hur det går ihop för det har jag inget bra svar på själv. Jag som spelledare har fått fria tyglar att fritt välja rollspel. Jag är inne på att försöka sätta upp en lång multigenrerollspelskampanj som spänner från spionhistorier, äventyrsfilmer till 80-talsrysare à la Stephen King, Terror på Elm Street, Dawn of the Dead och Night of the Living Dead. Jag lutar mot en rollspelsmashup där spelarna spelar brittiska agenter på hemmaplan eller i ett neutralt Sverige i rollspelet Operation: Fallen Reich när nazismen står på topp 1940/41 blandat med några modifierade äventyr från Top Secret/SI eller Weird War II för att sedan fortsätta med några HEX och WEG's Indiana Jones äventyr mot slutet av kriget för att till slut runda av med några äventyr till Chock/Stank i efterkrigstidens USA på 1950-talet. Eventuellt spelar vi några äventyr till CoC rensade från allt vad Cthulhu heter också för att riktigt vrida ur mystikäventyrskräckrollspelstrasan ordentligt innan vi packar ner rollspelen för denna gången.
Spelsystemet:
Spelgruppen lackade ur på regeltunga rollspel redan på Lancelots tid någon gång i slutet av 80-talet så regeltunga spelsystem kommer inte på fråga. BRP ligger bra till eftersom alla spelare har erfarenhet av systemet men samtidigt tröttnade vi lite på systemet redan på den gamla goda tiden när vi spelade Mutant och Drakar och Demoner så ett annat spelsystem hade inte varit fel. WEG's D6 är ett alternativ. Det har vi inte spelat sönder. Jag har även tittat lite på Savage Worlds. Jag tilltalas av enkelheten i SW, att systemet använder alla rollspelstärningar och att vi inte har spelat det förut. Att spela med reglerna i Behind Enemy Lines, Operation: Fallen Reich "as is" är också ett alternativ framförallt för att slippa besväret att anpassa ett generiskt spelsystem till vår spelmiljö. Jag tror att mina rollspelskonservativa spelare kommer att ifrågasätta frånvaron av grundegenskaper i O:FR. Å andra sidan så är rollformuläret till O:FR 30 år snyggare än Behind Enemy Lines och rollformuläret är precis som rollspelstärningar en viktigt del av att spela rollspel för oss. Jag vet inte vilket spelsystem jag ska välja men jag vet att jag vill ha ett väldigt enkelt spelsystem som inte står i vägen för själva rollspelandet, kräver minimal anpassning från min sida men ändå passar spelet jag har beskrivit i den här posten.
Spelvärlden:
Jag är svag för den gotiska skräcken men ogillar den viktorianska eran. Fråga mig inte hur det går ihop för det har jag inget bra svar på själv. Jag som spelledare har fått fria tyglar att fritt välja rollspel. Jag är inne på att försöka sätta upp en lång multigenrerollspelskampanj som spänner från spionhistorier, äventyrsfilmer till 80-talsrysare à la Stephen King, Terror på Elm Street, Dawn of the Dead och Night of the Living Dead. Jag lutar mot en rollspelsmashup där spelarna spelar brittiska agenter på hemmaplan eller i ett neutralt Sverige i rollspelet Operation: Fallen Reich när nazismen står på topp 1940/41 blandat med några modifierade äventyr från Top Secret/SI eller Weird War II för att sedan fortsätta med några HEX och WEG's Indiana Jones äventyr mot slutet av kriget för att till slut runda av med några äventyr till Chock/Stank i efterkrigstidens USA på 1950-talet. Eventuellt spelar vi några äventyr till CoC rensade från allt vad Cthulhu heter också för att riktigt vrida ur mystikäventyrskräckrollspelstrasan ordentligt innan vi packar ner rollspelen för denna gången.
Spelsystemet:
Spelgruppen lackade ur på regeltunga rollspel redan på Lancelots tid någon gång i slutet av 80-talet så regeltunga spelsystem kommer inte på fråga. BRP ligger bra till eftersom alla spelare har erfarenhet av systemet men samtidigt tröttnade vi lite på systemet redan på den gamla goda tiden när vi spelade Mutant och Drakar och Demoner så ett annat spelsystem hade inte varit fel. WEG's D6 är ett alternativ. Det har vi inte spelat sönder. Jag har även tittat lite på Savage Worlds. Jag tilltalas av enkelheten i SW, att systemet använder alla rollspelstärningar och att vi inte har spelat det förut. Att spela med reglerna i Behind Enemy Lines, Operation: Fallen Reich "as is" är också ett alternativ framförallt för att slippa besväret att anpassa ett generiskt spelsystem till vår spelmiljö. Jag tror att mina rollspelskonservativa spelare kommer att ifrågasätta frånvaron av grundegenskaper i O:FR. Å andra sidan så är rollformuläret till O:FR 30 år snyggare än Behind Enemy Lines och rollformuläret är precis som rollspelstärningar en viktigt del av att spela rollspel för oss. Jag vet inte vilket spelsystem jag ska välja men jag vet att jag vill ha ett väldigt enkelt spelsystem som inte står i vägen för själva rollspelandet, kräver minimal anpassning från min sida men ändå passar spelet jag har beskrivit i den här posten.