Nekromanti Tips till pånyttfödda 80-talsrollspelare

Mutanten

Hero
Dazumal;n60056 said:
Ja, jag gillar det där också. Utöver utfallen fummel och perf, så har de även "Low Success"; man slår under färdighetsvärdet, men över det halverade färdighetsvärdet, och "High Success"; man slår under det halverade färdighetsvärdet. Lite mer att ha koll på, men det vore intressant att testa för att se hur det känns i spel. Det ska bli skoj att få händerna på Chill 3e - jag hoppas deras tidsplan håller och att det dyker upp under 2015.
Jag tänker mig att "Low/High Success" kan användas för att avgöra hur mycket information som RP får när de slår för undersökande färdigheter också. BRP har som jag minns det varit lite antingen eller vilket inte är så kul när RP utreder någonting. Just i undersökningssammanhang tänker jag mig att det skulle kunna gå att dela upp färdighetsvärdet i ännu fler delar och att även ett misslyckat kast ger någon information. Jag föreställer mig "Low/High Failure" i sådana här situationer.

nyvinter

Illustrationist
Mutanten;n59890 said:
Jag är tyvärr inget fan av Cthulhu och det är ingen annan i spelgruppen heller så om det blir Trail of Cthulhus eller Achtung! Cthulhus regler så är det enbart just reglerna som gäller. Jag tänker mig istället motståndare av typen Det Okända i Chock som visar sig som klassiska vampyrer, levande döda, spöken, andar, mumier osv. Jag har tänkt att använda Chocks monsterbok Nattens fasor som monsterreferens.
Ska man bara använda reglerna från Gumshoe så är det Night's Black Agents man bör skaffa. Utan tvekan den bästa versionen och med mest spännvidd i typ av spel från badass action till rygghuggande realistiska John le Carré byrokratiska dubbelagenter. Dessutom kan vampyrskapar-reglerna i stort sett skapa vilka sorters monster som helst.

Unknown Armies (även om den också "snart" kommer i ny utgåva) eller Nemesis kanske kan vara något att titta närmare på också.

Mutanten

Hero
Jag har under morgonen och förmiddagen läst om Savage Worlds olika settings vilket har fått mig att börja tänka i helt nya banor. Jag funderar på att skippa min idé om att spelleda Operation: Fallen Reich, Top Secret/SI, HEX/Indiana Jones och Chock på 50-talet för att istället spelleda en kampanjidé som bygger på SW och East Texas University. Vad säger ni om det här?

Spelarna är studenter på East Texas University i modern tid. Vi spelar något skräckäventyr/introduktionsäventyr för att spelarna ska förstå vad spelet ETU är för något spel. I de kommande äventyren värvas rollpersonerna av en hemlig organisation (ex. S.A.V.E.) vilken behöver ockulta utredare med naturlig förankring till universitetet. Detta eftersom organisationen på goda grunder anar att Det Okända är väldigt närvarande i trakterna kring ETU. Spelgruppen spelar sedan framförallt ETU-, Chock- och Unknown Armies-äventyr. Jag tänker mig också att studenterna pluggar kurser i historia som slutar med att de via en portal i universitetets källare eller något annat konstigt slungas 70 år tillbaka i tiden och hamnar i England under andra världskriget. Självklart är jag ute efter att låta spelarna spela O:FR-äventyr på detta sätt. Den stora fördelen med det här upplägget är att jag bara behöver SW och ETU och att jag kan lägga min energi på att få ihop den här skräckstoryn vilket är en mycket roligare uppgift än att rensa ut Cthulhu-tjofräset ur Achtung! Cthulhu. En spontan idé är att låta RP läsa fler historiekurser på ETU som via en portal på vinden slutar i Ravenloft-äventyr. Spelgruppen ska mest spela rollspel av nostalgiska skäl så det spelar ingen teater om den här skräckblandningen inte håller ihop ordentligt. Jag tror dessutom att det blir så mycket roligare för spelarna att spela SW än BRP eftersom knappast någon i spelgruppen har hört talas om SW förut.

Är det någon som vet någonting om rollspelet East Texas University? Är det någonting att hänga i granen så här i mellandagarna? ;)

Krille

Super Moderator
Jag har crowdfundat ETU och kikat på betan. Jag är inte helt säker på varför jag gjorde det, för nu i efterhand är jag inte så himla pepp på det. Det är gediget som SW-setting, men inte i min smak.

Mutanten

Hero
Krille;n60082 said:
Jag har crowdfundat ETU och kikat på betan. Jag är inte helt säker på varför jag gjorde det, för nu i efterhand är jag inte så himla pepp på det. Det är gediget som SW-setting, men inte i min smak.
Vad var det du trodde att du skulle gilla med ETU och hur kommer det sig att du har ändrat uppfattning så här i efterhand?

Krille

Super Moderator
Det var nog tre skäl till att jag crowdfundade det. Dels var jag i en SW-fas just då, dels talade Modiphius (som gör Achtung! Chtulhu) väl om det, och dels var jag nog himla pepp på gymnasieskolemiljöer vid tiden (förmodligen på grund av Panty Explosion som trots (eller på grund av) ett ostigt och missvisande namn är världens bästa rollspel). Jag hade förmodligen väntat mig något mer unikt och eget.

Men vad jag fick var mer av en rätt standardamerikansk monster-of-the-week Buffy-pastisch, vilket förmodligen låter sämre än vad det är. Som amerikansk monster-of-the-week Buffy-pastisch är det jättebra, men det är bara inte min tekopp.

Bolongo

Herr Doktor
Mutanten;n60054 said:
[*]Är Achtung! Cthulhu ett komplett rollspel eller måste jag köpa SW eller CoC för att kunna spela Achtung! Cthulhu?
Nej, det inkluderar inte grundreglerna, det är ett supplement. Tips: köp inte CoC 6e just nu, vänta tills 7e kommer (finns redan som pdf).

Mutanten;n60054 said:
[*]Är FATE-varianten samma variant som finns i SotC och som jag har läst så mycket positivt om eller är FATE i Achtung! Cthulhu någon annan variant av FATE? Jag undrar eftersom jag har läst någonting om att FATE i SotC ska vara mycket bättre än "vanliga" FATE.
Har inte FATE-supplementet, men utgår från att det använder Fate Core, vilket är en uppdaterad variant jämfört med vad som finns i SotC, och därmed antagligen bättre enligt konstruktörerna. Men smaken är som bekant delad.
Sedan är förstås frågan vad det du läst anser vara vanlig Fate. Det finns Fate Core (det kompletta spelet), Fate Accelerated (en lite-variant), och om artikeln är mer än något år gammal kanske de syftar på den förra upplagan (vilken är ännu äldre än SotC och därmed kanske sämre, ja).

Caligo

Swashbuckler
Mutanten;n60071 said:
Jag har under morgonen och förmiddagen lämst om Savage Worlds olika settings vilket har fått mig att börja tänka i helt nya banor. Jag funderar på att skippa min idé om att spelleda Operation: Fallen Reich, Top Secret/SI, HEX/Indiana Jones och Chock på 50-talet för att istället spelleda en kampanjidé som bygger på SW och East Texas University. Vad säger ni om det här?

Spelarna är studenter på East Texas University i modern tid. Vi spelar något skräckäventyr/introduktionsäventyr för att spelarna ska förstå vad spelet ETU är för något spel. I de kommande äventyren värvas rollpersonerna av en hemlig organisation (ex. S.A.V.E.) vilken behöver ockulta utredare med naturlig förankring till universitetet. Detta eftersom organisationen på goda grunder anar att Det Okända är väldigt närvarande i trakterna kring ETU. Spelgruppen spelar sedan framförallt ETU-, Chock- och Unknown Armies-äventyr. Jag tänker mig också att studenterna pluggar kurser i historia som slutar med att de via en portal i universitetets källare eller något annat konstigt slungas 70 år tillbaka i tiden och hamnar i England under andra världskriget. Självklart är jag ute efter att låta spelarna spela O:FR-äventyr på detta sätt. Den stora fördelen med det här upplägget är att jag bara behöver SW och ETU och att jag kan lägga min energi på att få ihop den här skräckstoryn vilket är en mycket roligare uppgift än att rensa ut Cthulhu-tjofräset ur Achtung! Cthulhu. En spontan idé är att låta RP läsa fler historiekurser på ETU som via en portal på vinden slutar i Ravenloft-äventyr. Spelgruppen ska mest spela rollspel av nostalgiska skäl så det spelar ingen teater om den här skräckblandningen inte håller ihop ordentligt. Jag tror dessutom att det blir så mycket roligare för spelarna att spela SW än BRP eftersom knappast någon i spelgruppen har hört talas om SW förut.

Är det någon som vet någonting om rollspelet East Texas University? Är det någonting att hänga i granen så här i mellandagarna? ;)
Verkar som en bra kampanjide. Som spelsystem kan jag inte annat än föreslå mitt eget QuestCore eller SW.

Mutanten

Hero
Krille;n60085 said:
Det var nog tre skäl till att jag crowdfundade det. Dels var jag i en SW-fas just då, dels talade Modiphius (som gör Achtung! Chtulhu) väl om det, och dels var jag nog himla pepp på gymnasieskolemiljöer vid tiden (förmodligen på grund av Panty Explosion som trots (eller på grund av) ett ostigt och missvisande namn är världens bästa rollspel).
Jag är ganska säker på att jag har sett att du har rekommenderat Panty Explosion någon annanstans i forumet. Jag har nämligen läst lite om spelet just för att du har rekommenderat det förut. Skolflickor med magiska krafter låter mer som ett tramsigt än intressant spel men man ska definitivt aldrig säga aldrig. Det låter ganska töntigt med muterade djur i ett postapokalyptiskt Sverige också men intressant var det. Då var vi barn nu är vi vuxna men det kanske gör mindre skillnad än jag tror i sammanhanget. Jag vet alldeles för lite om Panty Explosion men rent spontant är det definitivt inte den typen av spel som talar till spelare/spelledare som mig. Tack för tipset ändå Krille. Jag märker när jag läser om ex. ETU att jag gillar det lite ovanliga upplägget jämfört med olika varianter av fantasyrollspel som jag upplever att många rollspel är. Det berodde säkert till viss del på spelledaren men jag upplevde ingen större skillnad mellan att spela Äventyrsspels Drakar och Demoner och Äventyrsspels Sagan om ringen. Det hade nog kvittat vilket vi spelat. Spelets kvalitéer hänger mer på spelsystemet, spelledaren och äventyren än på världen som spelet utspelar sig i.

anth

Vetefan
Mutanten;n60084 said:
Vad var det du trodde att du skulle gilla med ETU och hur kommer det sig att du har ändrat uppfattning så här i efterhand?
Det som jag har mest emot ETU är College-miljön. Det känns som Buffy the Vampire Slayer, vilket inte lockar mig alls.
Så den stora frågan är om man vill spela Buffy eller inte. Och vill man spela Buffy, finns Buffy the Vampire Slayer.

Mutanten

Hero
anth;n60147 said:
Det som jag har mest emot ETU är College-miljön. Det känns som Buffy the Vampire Slayer, vilket inte lockar mig alls.
Så den stora frågan är om man vill spela Buffy eller inte. Och vill man spela Buffy, finns Buffy the Vampire Slayer.
Tack för tipset. Jag försöker förstå mig på vad ETU är för spel genom att läsa om spelet och så här långt låter det som Brandon Walsh, Steve Sanders och Dylan McKay möter Freddy Krueger och Jason Voorhees. Jag vet inte om jag har förstått spelet och jag vet inte om jag tycker att det är "genialiskt" att förlägga ett skräckrollspel i universitetsmiljö eller om det blir för mycket "Scooby-Do" över alltihop. Buffy har jag bara hört talas om så det säger mig inte mycket. Det som är lite lustigt är att jag har lekt med tanken på att spela ett skräckrollspel i en amerikansk-svensk skolmiljö ex. Beverly Hills 90210 och så hittar jag ETU av en slump när jag läser om SW. Jag är ibland lite dålig på att inse vilka rollspel som är bra och dåliga vilket har lett till en del problem förr ex. missade jag helt hur komplicerade Westerns och Khelataars spelsystem var vilket gjorde att jag satsade på helt fel spel. Det var samma sak med Neotech. Jag förstår inte i efterhand varför jag försökte spelleda Neotech. Jag gillade inte spelet och jag gillar inte cyberpunk-spel som Äventyrsspels Nya Mutant och Neotech. Det gäller att göra sin läxa när man ska ge sig på att spela rollspel.

Caligo

Swashbuckler
Här kommer lite utförligare svar:
Jag tycker din kampanjidé verkar kul. Bra att ha en röd tråd (exempelvis att spelarna tillhör en organisation) och jag rekommenderar att du redan från start skissar på "hela" kampanjen... även om du sedan byter spår.

Tror att du blir nöjd med SW. Fördelen med QuestCore (som du hittar mer info om i länken nedan) är att det är lätt att anpassa äventyr till det (monster etc kan skapas väldigt fort). En annan fördel är att det i nuläget är helt gratis (beta). QuestCore är relativt regellätt men har ändå en hel del finesser och är hyfsat skalbart (just för att passa många genrer).
http://www.rollspel.nu/forum/specifi...planering-2015

Mutanten

Hero
Caligo;n60271 said:
Här kommer lite utförligare svar:
Jag tycker din kampanjidé verkar kul. Bra att ha en röd tråd (exempelvis att spelarna tillhör en organisation) och jag rekommenderar att du redan från start skissar på "hela" kampanjen... även om du sedan byter spår.[/URL]
Jag tror det lutar mot att vi börjar med ETU och sedan får vi se. Jag ska skissa "hela" kampanjen men just nu lutar det mot att jag kör ETU i grunden. De första äventyren blir nog ETU och inget mer och efter några äventyr värvas rollpersonerna till "S.A.V.E"-organisationen och kör några Chock-äventyr eller Unknown Armies-äventyr i ETU för att sedan på något genomtänkt sätt skicka rollpersonerna tillbaka till andra världskriget för spel i O:FR. Om vi inte har gett upp efter det så blir det en tidsresa till. Denna gång bär det av till Ravenloft blandat med några gamla Drakar och Demoner-äventyr för nostalgins skull. Jag ska nog även pressa in Uppdrag: Mos Mosel med levande döda istället för lil och eventuellt det där Mutant UA-äventyret med hotellet som jag har läst ska vara åt skräckhållet. Jag förestäler mig även en halvgalen professor på universitetet i ETU (Dr. Emmett "Doc" Brown) som skickar rollpersonerna tillbaka till vilda västern för spel i Deadlands. Jag tror det är bäst om jag håller mig till spel i ett spel åt gången för annars blir det nog svårt att få storyn att hänga ihop men det hade så klart varit roligast om det hade funnits en tydlig röd tråd genom alla äventyr och om tex SLP hade dykt upp i olika roller i de olika spelen.

Mutanten

Hero
Ki-ai;n60465 said:
Var är du baserad? Hittade du lifeboarden?
Nej. Jag har inte fått tag på Life Board. Jag är baserad i Västra Götaland. Vet du var jag kan få tag på ett ex av Life Board?

Ki-ai

Warrior
Nej trist :/ Jag är baserad i Stockholm och kan låna ut min om ni har vägarna förbi. Rollspelare måste hålla ihop och lifeboarden är en upplevelse i sig

Mutanten

Hero
Ki-ai;n60518 said:
Nej trist :/ Jag är baserad i Stockholm och kan låna ut min om ni har vägarna förbi. Rollspelare måste hålla ihop och lifeboarden är en upplevelse i sig
Jag tackar för din välvilja. Jag står och väger lite mellan att köpa East Texas University och Operation: Fallen Reich. Jag tror det blir båda två som pdf men det känns som om jag bara har ett halvt O:FR om jag inte har Life Board. :(

Yrvi

Veteran
På grund av ditt intresse för de nya Chill-reglerna känner jag att det kan vara läge att kolla in nya Call of Cthulhu. Det finns en hel del nyheter där, som ger lite mer dynamik till de i grunden ganska kantiga BRP-reglerna.

Snabbgenomgång finns här: http://www.chaosium.com/call-of-cthulhu-7th-edition-quick-start-rules-pdf/

Till exempel: pressade slag, bonus/penalty dice, svårighetsgrader, och att spendera Luck för att komma ner i ett bättre värde på ett viktigt slag (finns dock inte med i dokumentet ovan). Jag tycker det verkar vara göra BRP bra mycket mer spelbart!

Mutanten

Hero
Yrvi;n61815 said:
På grund av ditt intresse för de nya Chill-reglerna känner jag att det kan vara läge att kolla in nya Call of Cthulhu. Det finns en hel del nyheter där, som ger lite mer dynamik till de i grunden ganska kantiga BRP-reglerna.

Snabbgenomgång finns här: http://www.chaosium.com/call-of-cthulhu-7th-edition-quick-start-rules-pdf/

Till exempel: pressade slag, bonus/penalty dice, svårighetsgrader, och att spendera Luck för att komma ner i ett bättre värde på ett viktigt slag (finns dock inte med i dokumentet ovan). Jag tycker det verkar vara göra BRP bra mycket mer spelbart!
Tack för tipset. Jag är inte alls förtjust i Cthulhu så om nya Cthulhu är aktuellt för mig så är det enbart pga de nya reglerna.

Caligo

Swashbuckler
Mutanten;n60340 said:
Jag tror det lutar mot att vi börjar med ETU och sedan får vi se. Jag ska skissa "hela" kampanjen men just nu lutar det mot att jag kör ETU i grunden. De första äventyren blir nog ETU och inget mer och efter några äventyr värvas rollpersonerna till "S.A.V.E"-organisationen och kör några Chock-äventyr eller Unknown Armies-äventyr i ETU för att sedan på något genomtänkt sätt skicka rollpersonerna tillbaka till andra världskriget för spel i O:FR. Om vi inte har gett upp efter det så blir det en tidsresa till. Denna gång bär det av till Ravenloft blandat med några gamla Drakar och Demoner-äventyr för nostalgins skull. Jag ska nog även pressa in Uppdrag: Mos Mosel med levande döda istället för lil och eventuellt det där Mutant UA-äventyret med hotellet som jag har läst ska vara åt skräckhållet. Jag förestäler mig även en halvgalen professor på universitetet i ETU (Dr. Emmett "Doc" Brown) som skickar rollpersonerna tillbaka till vilda västern för spel i Deadlands. Jag tror det är bäst om jag håller mig till spel i ett spel åt gången för annars blir det nog svårt att få storyn att hänga ihop men det hade så klart varit roligast om det hade funnits en tydlig röd tråd genom alla äventyr och om tex SLP hade dykt upp i olika roller i de olika spelen.
Tänk ut ett par SLPs och nån BBEG som återkommer så får du nog en röd tråd på köpet. Tänk det som om du har massa olika fristående scenarios men att du då och då slänger in lite info/scener/slp som blir lite av röd tråd.