"Några tips till en nyskapad prisjägare? (utför även mord).
Exempel på tips."
Den ondsinte adelsmannen Seinkampf har blivit avslöjad i sina smugglaraffärer/rövarverksamhet/stöda uppror/något annat olagligt. Stormannen lyckas dock fly från sitt gods innan kungens/frijarlens/hertigens män lyckas få tag på honom. En stor belöning sätts på den som tar fast honom. Prisjägaren rör sig över hela landet och tar sig fram genom Seinkampfs kontakter innan han själv kommer ifatt honom efter ett riktigt dektektivarbete. Det visar sig att:
A. Seinkamf håller på att fly landet med sina närmaste män, prisjägaren måste stoppa honom då de flyr genom skogen.
B. Seinkampf har visserligen flytt men han har lierat sig med ett helt band av rövare/legoknektar. Hämndens tid är inne och prisjägaren måste förhindra det (kanske ett mord på Seinkampf).
C. Seinkampf har bosatt sig hos typen i undre världen/greve Emmer/på landsbygden. Därifrån sköter han fortfarande sina ljusskygga affärer.
D. Seinkampf är egentligen trogen kungen/överjarlen/annan styrande. Det är den ondsinte hertig Rimon som har lurat alla och skyllt på Seinkampf just som denna kom underfund över hertigens planer. Nu måste rollpersonen hjälpa Seinkampf (om rollpersonen är hederlig vill säga).