Nekromanti Tips till SL: Miner, gester, röster?

stenhöna

tellstory
Hur kommer det sig att sektioner om tips till SL sällan eller aldrig innehåller tips om hur man spelar teater? Eller hur man berättar, har en tilltalande berättarröst? Eller är det tänkt att sådant ska läras ut genom erfarenhet endast?

Liknande borde väl äventyr innehålla regidirektiv för de olika SLP?

God45

#PrayersForBahakan
Det är för svårt att lära ut ordentligt genom bara en bok, spelledare borde gå ut och skaffa sig lite skådespelarträning dock. Det har du helt rätt i. Men jag kan inte vara den enda som tränat lite improv och läser böcker om skådespelande för att bli en bättre spelledare?

Jag tänker att nästan alla färdiga äventyr jag läst har gett guider för att spela NPC:er i beskrivningen av NPC:erna? Alla de stora gör det i alla fall, World of Darkness, D&D och Pathinder gör det hela tiden.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
stenhöna;n119454 said:
Hur kommer det sig att sektioner om tips till SL sällan eller aldrig innehåller tips om hur man spelar teater?
För att de inte vill ge nybakade spelledare dumma idéer som kommer att förstöra upplevelsen för de själva och alla inblandade?

Nu utrycker jag mig lite hårt, kanske, men att spela teater kring spelbrodet faller sig antingen naturligt när man börjar bli varm i kläderna eller så är det inget man borde hålla på med. Att skriva regianvisningar i äventyren? Brrr! Nån som alltså aldrig träffat mig, inte vet något om vilka talanger jag har, ska alltså berätta för mig hur jag ska agera? Och inte nog med att jag måste hålla all annan info i huvudet, nu måste jag dessutom lägga scenanvisningarna på minnet?

Bättre att hålla nere på informationsmängden och låta de spelledare som vill spela teater, och är hyffsade på att spela teater, spela teater.

Genesis

Ni dés ni maître
Det finns spel som gör det. In a Wicked Age innehåller till exempel anvisningar för hur du ska beskriva saker. Prosopopée har regler för hur man får prata runt spelbordet. Polaris har nyckelfraser som man kan använda och som har regeleffekter. Det känns lite dumt att begränsa det till SL-delen, dock. Alla runt bordet mår väl bra av sådana tips? Jag gillar när det bakas in i regelsystemet.