Nekromanti Tips till SL

Dr. Acula

Veteran
Jag kom nyss på en jättebra ide, tyckter iaf jag.
Jag gjorde en egen värld och istället för att berätta allt om den för spelarna berättade jag om hur det var i deras by bara och nämnde några byar i närheten. Sedan gav jag dom en karta på vilkden det var utmarkerat hur kontienten såg ut, kustlinjer,större sjöar och skogar och berg, och där hade jag satt ut deras by och några grannbyar. Själv hade jag samma karta fast med alla städer och hemliga platser utskrivna. Sedan fick spelarna gå på upptäcksfärd. Dom började med att besöka grannbyarna och där fick de höras talas om andra byar så då ritade jag ut de nya byarna på spelarnas karta och så höll det på.
Både jag och spelarna hade jävligt kul för det var första gången som någon hade varit med om något liknande.
Jag är säker på att det är många som alltidbrukar göra så men jag tyckte det kunde vara bra att dela med sig av mina nya kunskaper ändå!

Eksem

Champion
Det är jävligt smart, faktiskt. Vill minnas att jag läste samma tips i en gammal Conan (när de fortfarande hade rollspelssidor) och provade. Det är väldans kul!

Mogger

Hipsteranka
Ännu roligare blir det när spelarna får varsin karta som alla är fel. Den representerar endast deras bild av omvärlden. Man kan även låta de få olika uppgifter beroende på bakkgrund m.m. På så sätt kan man rollspela på ett helt annat sätt, och minska ner på onödiga färdighetsslag. Skriv ner vad karaktären vet om geografi, religion, politiska läget m.m. och se till att de andras skiljer sig något. Omfattande men skoj.

Traffaut

Man Mountainman

Storsvagåret
Ett alternativ kan ju vara att man är upptäcksresande på en främmande kontinent. Då blir det mer realistiskt också, och man slipper problemet med hur det kommer sig att rollpersonerna bara är bekanta med grannbyarna.

Rickard

Urverk speldesign
Jag brukar göra ungefär likadant.. Fast visa en stor karta över hela landet först, med grannländer, stora städer, skogar, sjöar/hav och berg som RP:na bör ha hört talas om.

Mindre byar, skogar och mindre berg "fylls i" på vägen, så att säga..

~Modulen Kandra har en bra karta över ett mindre område som [color:448800]Han</font color=448800> brukar använda

Kameli

Warrior
Då blir det mer realistiskt också, och man slipper problemet med hur det kommer sig att rollpersonerna bara är bekanta med grannbyarna.

Blir det? Hur bra geografiundervisning kan månne barnen i byarna ha?
Om jag inte har helt fel så är historien full av folk som har haft fel med geografin på hemmaplan och ännuvärre på bortaplan.
Se bara på de gammla goa kartorna, det var förvisso bra med tanke på att man inte hade varesig sattelit eller flygfoto men sedan blev ju också skandinavien en ö med ett hav mellan Sverige och Norge och haven fulla av underliga kreatur. Sedan var det ju de där korstågen som knatade lite för kort och började demolera stackars rumäners byar då man trodde man var i närheten av Jerusalem.

Saken är den att om nu rollpersonerna är ankungarna som nyss sticker ur boet är det enlig mig helt uppåt väggarna att de känner till att det ligger en by sex dagar bort, en stad tretton osv. När har det fått chans att lära sig det? Vem i byn har kunnat ta ledigt i det antal veckor som krävs för att vandra landet runt och plita ned allt på en karta?

Tänk själv hur många grannstäder/byar DU hade varit bekant med utan geografiundervisningen i skolan och utan en kartbok?
Sedan tänker du att allt resande sker med häst eller till fots och att din familj behöver dig att arbeta på bonngården/krukmakeriet. Hur många dagars ledighet har du då? Och hur långt hinner du resa i så fall. Och varför skulle någon annan ha så mycket mer tid?

Sedan vill jag bara dra mig till minnes att på gamla tider till sjöss litade man helst till ruttböckerna framför kartorna/sjökorten då man hade stora problem med att hålla reda på longituden.

MVH David Kamali

Man Mountainman

Storsvagåret
Som Han sade, då är det bättre att göra en karta till spelarna och en till spelledaren. En till spelarna som motsvarar deras världsbild, och en till spelledaren som motsvarar hur världen verkligen ser ut. På spelarnas karta behöver man väl inte nödvändigtvis placera ut vartenda litet Abbormåla, men större städer i det egna landet, omgivande länder och deras huvudstäder kan man väl i alla fall förvänta sig att t.o.m. en bonde känner till.

Johan K

Gammal & dryg
Kul idé !!

Låter ju som en ganska smart lösning faktiskt !

Kameli

Warrior
..Visst medhåll men..

men större städer i det egna landet, omgivande länder och deras huvudstäder kan man väl i alla fall förvänta sig att t.o.m. en bonde känner till.

Både ja och nej vill jag påstå. Det beror helt enkelt på sittuationen som landet befinner sig i och tidigare historia.
Har man varit i krig med sitt granland tidigare inom den senaste generationerna så kan nog farfar eller far berättat om "hundarna från norr". Har det däremot rådit fred i flera generationer så kan det mycket väl vara så att man enkom känner till att österut ligger landet "det-o-det". Men då detta land inte har haft någon inverkan på ditt liv (förutsatt att du är en person som inte är beroende av det landet och bor en bit ifrån det) så är väl egentligen kunskapen om att huruvida huvudstaden heter A eller B totalt irrelevant för dig?
Samma sak med omkringliggande städer och byar som ligger för långt borta för att en bybo ska kunna färdas dit. Du har ingen nytta av dem, varför bry sig?
Gränser är oxå nåt underligt, vi antar att man inte placerat ut milstenar längs hela gränsen och att de enda gränskontrollerna isåfall finns vid större vägar (om nu vägnätet ens är så utbygt). Altså borde man kanske bara ha ett hum om att: Jo Grannland ligger bakom bergen i öster. Eller: Tja, Huvudstaden hette nåt som rimmar på gödsvin och de talar lustigt där. Å det ligger i söder oxå!

Sedan så brukar ju sällan rollpersoner vara av den vanliga bonna-Johan stilen utan ofta mer unika. I så fall så kan ni skita i allt jag sagt eftersom denne kan ha lärt sig vad faen som hellst om man nu råkar vara uppvuxen hos en Ärkemagiker/Svärdsmästare/Herrfrisör....

Som ytterligare ett exempel vill jag bara peka på de goa grannarna i väst (Börjar på A och slutar på merika) vars geografiska kunskaper endast verkar räcka till att peka ut riktningen till närmaste BurgerWorld (Iaf. de som syns på Jay Leno) och som antar att allt i Sverige heter saker som Inga eller Flufenflöfen....

MVH David Kamali