Nekromanti Tips till SL's för att få strider att gå fortare.

Denelian Arali

Veteran
En utav de mest frekventa (negativa) anmärkningarna om Eon verkar vara att striderna tar en sådan lång tid. Men då borde alla SL's också tänka på att ett slagsmål eller en strid inte alltid håller på tills någon har stupat, folk brukar vara ganska motvilliga till att slåss till döden faktiskt.

Egentligen så brukar väl de flesta strider avslutas vid första blodutgjutelsen, om ens det. Om någon får in ett anfall mot dig, om ens så bara en knytnäve i ansiktet, så brukar man ge upp alla fortsatta anfallstankar och försöka fly.

Om SL's börjar köra efter den lilla tankebanan så ska ni se att strider går mycket, mycket fortare. Jag menar, hur många strider borde egentligen sluta i att någon dräper den andra... blir man skadad så vill de flesta ganska instinktivt fly därifrån, dessutom så blir det mycket mer rollspelande då rollpersonerna får fiender som fortfarande lever i vissa städer + valmöjligheten att kanske förfölja dem och splittra gruppen, allt efter hur våldsbenägna de kan tänkas vara.

Tänk på att de flesta logiskt tänkande personer hellre lever för att ge igen en annan dag än försöka dräpa sin motståndare för att sedan själva dö p.g.a. alla skador den kan tänkas ha åtdragit sig.

Kortfattat:
Låt oväsentliga SLP's och monster fly oftare och snabbare för att snabba upp strider. En seger är ändå en seger, även om fienden kanske lever fortfarande.

"Ateist, javisst!"

Khobo

Veteran
Mänskligare motståndare

Mycket bra tycker jag! Om fienden försöker fly, gör det dem också mer levande. Personligen tycker jag det är svårare att hugga ner någon som försöker fly än om han springer rakt emot mig med yxa i hand... Om de försöker fly är de inte längre bara monster, utan faktiskt människor med känslor som rädsla, fruktan mm.

Helt rätt det att strider fortsätter sällan tills att alla på ena sidan är döda.

- Mattias

Denelian Arali

Veteran
Re: Mänskligare motståndare

Helt rätt, precis det jag menade med att det även blir mer rollspelande.

Ni övriga SL's som känner att ni har strategier för att förkorta ned strider och skapa mer rollspel i dem får gärna skriva dem här.

Ateist, javisst

Skäggmisslan

Veteran
Jag kunde inte ha sagt det bättre själv.
Jag kommer ihåg en av mina karaktärer, en rånare (fråga mig inte varför, SL bestämde) som skulle lära en rookie grunderna i yrket så att säga. Min lärling steg fram framför två vanliga proletärer på väg till krogen med svärdet draget och begärde deras pengar medans min karaktär kom upp bakom dem med ett svärd i var hand och sa åt dem att det var bäst att lyda, vad hade en normal människas reaktion varit. Jag hävdar att en normal människa är tillräckligt mycket av en realist för att inse att han är i knipa men de här nissarna drog kniv mot två välbeväpnade män. är det normalt, den stidsrundan tog 1 timme som vi kunde använt till bättre saker.

Skäggmisslan

Denelian Arali

Veteran
Precis... jag tror att mycket utav problemet ligger i att vissa SL's ligger kvar i de här typiska D&D striderna, där det i stort sett går att dräpa folk på ett slag och sedan gå vidare till att slå på nästa.

Detta är ju varken realisktisk eller ens genomförbart i Eons regelsystem (om det nu inte är nådastötar på försvarslösa offer). Det jag inte förstår är varför vissa SL's aldrig lär sig, har själv spelat under många och de lär sig aldrig. Istället försöker de ta andra vägar runt att striderna ofta blir för långa.

Det klassiska är att istället för att möta många motståndare så får man möta få men mycket bättre motståndare, men det blir orealistiskt efter ett tag och brukar dessutom resultera i att man underskattar dem och dör. /images/icons/frown.gif

Andra saker som diverse SL's försökt med är att 'styra' över spelarnas rollspersoner så att strider aldrig uppkommer. Men är man en tirakisk bersärk så blir det väldigt fel om SL bestämmer att han inte går i strid utan accepterar att bli slagen i huvudet så att han svimmar. Kanske inte sånt bra exempel då SL faktiskt har makten att bestämma som han/hon vill.

Som jag ser det så är faktiskt den bästa lösningen att göra mer mänskliga motståndare, känslor som rädsla och feghet är faktiskt mänskliga och borde därför också finnas i spelarnas motståndare.

Ateist, javisst

Denelian Arali

Veteran
Nja, eftersom jag själv blivit utsatt för bristen utav det ett antal gånger så är det inte jämnt så självklart, tyckte jag ialf.
Och har jag bara fått en SL att få lite bredare syn på det hela så har jag ju hjälpt en hel spelgrupp... och då är det verkligen värt det. De SL som redan tar det här som självklart behöver ju heller inte kommentera det.

Tråden var bara till för att hjälpa inte ifrågasätta.

Ateist, javisst