Hydror
För varje sak som spelarna är på väg att lösa, introducera minst två nya trådar av olika typ. Har de just tagit död på en torped som kallas kannibalen känd för att hemsökt kloakerna , så lämna det inte där. Se till att han har en ring med ett vapenmärke tillhörande en mäktig ätt, ett brev som är svårläst på grund av allt levrat blod och den senaste middagen som inte riktigt gått vidare. Ju fler trådar spelarna kan dra i, desto mer kan de visa vad de gillar och vad som intresserar dem.
Gör upp små listor med saker de kan hitta på brottsplatser eller där de kan tänkas titta.
Befolka din värld
Introducera minst 3 NPC varje gång, de skall minst ha ett namn och syssla. Dessa kommer att bygga en väv av fiender, vänner, konkurrenter, hjälpredor och partners. Låt dem hjälpa spelarna och även behöva hjälp. Även den mest barskrapade dungeon, piffas lätt upp med en intrig mellan några NPC som samtliga är beträdda att bjuda över varandra för att få blodstenen.
Skapa mängder av NPC som du lätt kan plocka fram och använda. Använd mind-maps för att hålla koll på dem.
Skörda så sent du kan
Ju längre tid en plantering får växa till sig desto bättre blir den. Var inte för ivrig att skörda mysterierna. Här vänder jag mig mot vad vissa idag förespråkar, att om det finns information så skall den lämnas till spelarna omedel bumms(ibland via motprestationer av olika poäng typer). Jag är av annan åsikt. Låter man spelarna slå upptäcka slag och de misslyckas så ligger det där och gnager, något som är guld värt för dig som SL. För du har ju redan följt mitt råd att skapa minst en till tråd vidare. Oförklarade saker aktiverar spelarnas egna fantasi, de kommer att börja hitta mönster som du aldrig tänkt på och som visar sig vara geniala. Med tiden så märker du att dina olika trådar kan bindas ihop och ju mer de gäckat spelarna desto mer nöje känner de när de lyckas nysta upp hemligheterna, så undvik att låta dem snubbla på lösningar bara för att de chansar, det förstör dina förberedelser och minskar nöjet av upptäckten.