Stoppa i dig en massa schyssta grejer. Läs serier, böcker, titta på tv, film, titta på konst, gå på museum! Precis vad som helst som fyller dig med bilder idéer, stämningar, eller vad som helst. Extremt lite av det jag "hittar på" vid spelbordet eller i förberedelser kommer från ingenstans, det mesta är saker jag plockat någon annanstans ifrån och kanske satt ihop med nånting från ett annat ställe. Det bästa är att det plötsligt inte behöver kännas bortkastat att se en lite halvdålig anime eller så, det kanske gömmer sig några riktiga kanonidéer i den!
Jag är påhittigast när jag får input från andra, inte när jag sitter själv. Om jag ändå råkar sitta själv och ska hitta på så är jag glad att det finns en massa coola slumptabeller som man kan hitta här och var. Stadsmodulen Vornheim och boken The Dungeon Alphabet är två exempel jag gärna har till hands. Slumptabellerna kan fungera som substitut för någon att spåna med och väcka ungefär samma typ av kreativitet hos mig.
Att hitta äventyrsformer man gillar och har roligt med tror jag är viktigt för spelledandet, både i stunden och i längden. Ett tag spelledde jag ofta äventyr i matinéstuk med bestämd början, fri mitten och bestämt slut. Det blev "en bra film" (det var Star Wars på konvent i stor utsträckning) men någonstans längst vägen slutade jag ha kul. Jag har upptäckt att jag inte vill sitta och bestämma, jag vill sitta och hitta på, anpassa och samskapa på olika vis. Därför spelleder jag inte mysterier och mordgåtor, utan håller mig till äventyr och scenariostrukturer som inte är så beroende av en färdig plot (som old school-dungeons eller samberättarspel) eller spel där det redan är bestämt hur det slutar utan att det är en hemlighet (vilket ofta också är samberättarspel, typ Montsegur 1244 och i viss mån A Taste for Murder och Polaris). Leta efter vad som funkar för dig och kör på! Det kan säkert komma att ändras förr eller senare, och då är det bara att hänge dig åt din nya kärlek.