Nekromanti [Tips & tricks] Småbarnsförälder och rollspelare

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Det är fasligt många som trillar bort från hobbyn i samband med att de blir föräldrar. Livet blir pyssligare att få ihop och det är lite svårt att prioritera en hobby, speciellt om den till och från kan vara väldigt tidskrävande. Vissa av oss lyckas bevisligen ändå, så jag tänkte att den här tråden kunde få samla våra tips, tricks och anekdoter som kan inspirera och hjälpa andra blivande eller nyblivna föräldrar att hålla kvar vid spelhobbyn.

Jag återkommer med lite egna tankar, men andra som har tips, frågor, funderingar eller annat relaterat får gärna hoppa in och dela med sig. Får hoppas att det här kan bli precis den där hjälpen och inspirationen som jag själv saknade när första barnet kom!

Xyas

Swashbuckler
Förutsatt att du inte är ensamstående, så se till att barnets andra förälder också har tidskrävande hobbys (inte rollspel) så ni då och då kan turas om att ha barnet/en medan den andre hobbyar sig.

RasmusL

Champion
Jag spelar en fast tid i veckan, en vardagskväll mellan 17:00 - 20:30 (inklusive mat så ca 3 h effektivt spelande). Det är att jämföra med vilken hobby som helst och bör vara möjligt att passa in i veckoschemat. Spelpass på 4+ timmar går fetbort förutom vid extrema omständigheter.

Vad menar jag med det? Det ostrukturerade livets glada dagar må vara förbi när man har en liten eller tre att tänka på och ge en trygg och strukturerad uppväxt men rollspel går bra att schemalägga och strukturera lika bra som alla andra aktiviteter. Bli effektiv med tiden och ditt spelande kommer även att bli roligare!

deusexmatteo

Warrior
Mycket bra tips! Känner igen sättet jag spelar med min grupp i det. Att vara spelledar känns bra, i alla fall för mig. Då är det lättare att vara flexibel då man är den som styr upp allt, eftersom att man redan har mest ansvar mot spelare och barn. Att vara en jobbig spelare som måste dra tidigt och kanske ställler in är lättare att göra än att vara sl och bete sig likadant.

Mutanten

Hero
RasmusL;n79846 said:
Jag spelar en fast tid i veckan, en vardagskväll mellan 17:00 - 20:30 (inklusive mat så ca 3 h effektivt spelande). Det är att jämföra med vilken hobby som helst och bör vara möjligt att passa in i veckoschemat. Spelpass på 4+ timmar går fetbort förutom vid extrema omständigheter.

Vad menar jag med det? Det ostrukturerade livets glada dagar må vara förbi när man har en liten eller tre att tänka på och ge en trygg och strukturerad uppväxt men rollspel går bra att schemalägga och strukturera lika bra som alla andra aktiviteter. Bli effektiv med tiden och ditt spelande kommer även att bli roligare!
Jo visst men då räknar du bara spelandet. Förberedelserna då? Eller menar du att föräldrarna bara ska spela och inte spelleda rollspel?

RasmusL

Champion
Mutanten;n79869 said:
Jo visst men då räknar du bara spelandet. Förberedelserna då? Eller menar du att föräldrarna bara ska spela och inte spelleda rollspel?
Du tänker på inläsning av spel och så? Vi spelar i princip inga spel på 100+ A5-sidor och mycket samberättande/spelledarfullt där skrivna äventyr och scenarion inte är en grej.

Mutanten

Hero
RasmusL;n79877 said:
Du tänker på inläsning av spel och så? Vi spelar i princip inga spel på 100+ A5-sidor och mycket samberättande/spelledarfullt där skrivna äventyr och scenarion inte är en grej.
Ja precis. Jag tänkte på det tidskrävande arbetet att läsa in spel och äventyr inför speltillfällena. Ditt svar förklarar saken.

solvebring

Superhero
När jag spelade med folk i närheten spelade vi på fast tid en gång i veckan. Rutiner som kan ingå i övriga rutiner är med andra ord bra. Nu när jag bara spelar några gånger om året med ett par gamla värmlandspolare planerar vi långt i förväg och jag påtvingar ofta remindern att sjukdomar och sådan skit kan trasha allt. Ännu ett krux i detta är att alla knegar, vi har ca 12 mil mellan oss, osv.

När jag spelleder spelleder jag sådant jag kan sedan gammalt; jag återanvänder så mycket jag kan och i övrigt spelleder jag som sagt väldigt bekanta spel – så att jag kan snabbplanera och improvisera mycket. Att inte spela för ofta hjälper ju dock när en annan ska hinna läsa på något. Andra har förövrigt fått börja spelleda mer eftersom jag just inte kan planera på samma sätt, så att vara spelare istället för SL är imho ett fint tips. Var beredd på att din rollspelstid lättast förpassas till sena kvällar då övriga familjen sover eller sambon/frun gör annat. Samberättarspel, hel-impro och pickup är mycket föräldravänligt – dock vill övriga i den här spelgruppen just inte spela några flumspel.

Feuflux

omjonasson.se
Skype-spel! 0 minuters restid! (Och sen är det awesome att kunna spela med folk som bor huller om buller ute i landet.)

Enda sättet jag spelat rollspel på de senaste två åren är alltså över internet via Skype. Typ en gång varannan vecka, klockan 20-22 som regel (tiden då barnen är färdignattade tills tiden då jag är för trött för att spela mer).

I de fall jag är spelledare så spänner förberedelserna från "lagt lite tid av och till sedan förra spelpasset för att klura ut plotten" till "total improvisation" (det sistnämnda har bara hänt en gång hittils, när jag testade min mindmap-generator). Att lägga timmar på att lära mig femtioelva SLPs är förstås orimligt.

Och när jag är spelare så gör jag ingenting mellan spelpassen (förutom det obligatoriska "nästa gång ska jag nog göra så här... eller hmm, sådär... eller...").

.113

Swashbuckler
Det ligger ändå något i det Rasmus säger, man har väl rätt att göra något oavsett om man är singel eller inte och har barn eller inte, även om den andra inte har några speciella hobbies kan man ju inte själv bli tvingad sitta hemma för det.. Man får ställa upp för varandra ändå, sen får man ju vara beredd att själv ställa upp om den andra hittar på något också.

När det sedan gäller förberedande så är det bara inse att man inte har lika mycket tid som förut, man får antingen be om hjälp och kanske helt enkelt låta någon med mer tid spelleda, eller så får man göra så att man funderar på äventyr medan man söver barn om man har såpass små, eller efter man lagt dem. Eller helt enkelt en dag i veckan säga att "imorgon kl 17-18 kommer jag sitta och läsa ett äventyr så jag är förberedd inför helgen!"

Man kan läsa på bussen till jobbet, eller på lunchrasten kanske. Eller läsa till morgonkaffet före jobbet, även om det kanske inte är den optimala tiden att läsa och hänga med i något alls ;)

Men ja, det är ju helt klart besvärligare, men både mammor och pappor måste också få tid för sina egna grejer.

.113

Swashbuckler
Sen har jag en av spelarna i gruppen som spelar med ett gäng där flera flyttat iväg till olika delar av landet. De möts någon gång om året när det passar, en helg eller liknande, och hårdkör hela helgen.. De har samma spelledare och han hinner väl lite då och då planera det mesta, så det kan ju också vara en tanke.. Att man kör lite mindre ofta, lägger av en helg då och då, och sedan kör ordentligt då, men då gäller det ju att alla är med på att det blir fokus på spelande då.. Ungefär som ett konvent antar jag

JJoghans

Regelknackare
Jag har inga kids själv, men i min spelgrupp har jag 5 småbarnsföräldrar som har svårt att komma loss. Vi har kört via Google Hangouts på en förutbestämd tid varje vecka, och försöker hålla sessionerna korta, från 2 till max 3 timmar. Fördelen med att spela online är dels som Feuflux nämnde, att ingen behöver åka någonstans, och dels att folk från olika delar av landet kan vara med. Om någon inte kan närvara vid ett spelmöte får man godta detta, men spelmötet äger ändå rum.

Min senaste spelgrupp bestod av 6 personer, och vid sällsynta tillfällen var alla med. Andra gånger var vi bara tre. Jag vill ogärna ställa in - har jag bara minst 2 spelare så kör jag. Å andra sidan spelar jag in varje möte som en ljudfil, så att de som har tid kan lyssna på vad som hände, och så brukar vi försöka summera vad som hänt i kortfattad text för de som inte hinner lyssna.

Detta tycker jag som SL har fungerat oväntat bra. Jag kan använda textchatten i Hangouts för att posta länkar till kartor, och även skicka privata meddelanden till deltagarna.

RasmusL

Champion
Dazumal;n79993 said:
Min senaste spelgrupp bestod av 6 personer, och vid sällsynta tillfällen var alla med. Andra gånger var vi bara tre. Jag vill ogärna ställa in - har jag bara minst 2 spelare så kör jag. Å andra sidan spelar jag in varje möte som en ljudfil, så att de som har tid kan lyssna på vad som hände, och så brukar vi försöka summera vad som hänt i kortfattad text för de som inte hinner lyssna.
This. Börjar man ställa in dör rutinen snabbt, lite som att gå till gymmet.

Spelaroll

Veteran
Vi bantade antalet tillfällen från minst en gång i veckan till varannan vecka. Kortade av sessionerna också då vi tänkte att lite spel är bättre än inget spel. Sänkte lite prettonivån som vi byggt upp under åren (allt skulle vara så seriöst), spelade enklare spel. Nu när barnen är större bygger vi sakta på speltid och seriositet. Fast jag har nu fått en stor kärlek till OSR spel :)

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag hade ett uppehåll från bordsrollspelandet på nästan ett år efter att första barnet föddes. Uppehållet när andra barnet var nyfött blev bara några månader. Det var lugnt värt att ta den tiden för att känna att man fick ordning på tillvaron och visste hur mycket tid och ork man hade.

Nu blir det väl lite upprepning från tidigare tips, men det som gjort att jag kommit igång på allvar igen är en blandning av rutiner och attitydförändringar:
  • Rollspelssessioner med ordinarie gruppen måste prioriteras på samma sätt som egen träning eller deltagande i lagsport. Jag tror inte jag fattade hur viktigt rollspel var för mig förrän min fru började tvinga mig att ta mitt deltagande i en pågående kampanj på allvar. Hon märkte hur det påverkade mitt välmående tidigare än jag insåg det själv. Det är inte bara en hobby, det är psykosocial friskvård.
  • Att vara borta en kväll i veckan är inte så farligt mycket. Det funkar, liksom.
  • Lär känna dig själv och hur du fungerar i familjens rutiner - och framförallt hur mycket tid du kan lägga på hobbyn utöver spelkvällen varje vecka. Själv vet jag att jag i teorin har ett par timmar över varje kväll när barnen lagt sig, men att det i praktiken inte är så mycket och att tiden som faktiskt blir inte ens är produktiv. Jag räknar med att jag kan prestera en till två timmar i veckan effektivt. Jag får anpassa allt prep utefter det.
  • Välj spel som dels passar din tidsram men som framförallt får dig att gå igång på alla cylindrar kreativt. För mig passar OSR skitbra, för den ohämmade kreativiteten i communityt får mig verkligen att vilja göra någonting varje dag.
  • Spelled inte hela tiden. Och när du gör det, sätt upp en tydlig struktur för dig själv så att du hur lång den kampanjen kommer att bli. Det var helt okej för frugan att jag tog lite extra tid någon kväll i veckan att preppa kampanjen jag spelledde sist, för hon visste att det bara var en begränsad tid. Likaså jag, för den delen. Jag hade inte pallat det om den bara kunnat fortgå i evighet.
Jag får skriva in fler tips om jag kommer på dem :)