Nekromanti Tips, trix och vägen till färdig produkt?

Pirog

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
94
Location
Växjö.
Tjena!
Jag har länge spelat rollspel och ända sedan jag föll in i hobbyn har jag producerat eget material för mej själv och min spelgrupp. Allt ifrån äventyr och spelledarpersoner till halvt färdigställda världar och regelsystem.
Nu håller jag på med ett ganska stort projekt sen en tid tillbaka. Sida vid sida med ett par vänner eller främst en vän iaf. Men jag vet inte riktigt hur det blir med det om våra sätt att tänka och vår syn på världen kommer leda oss på skilda vägar eller om vi fortsätter och producerar en gemensam produkt. Anyway, det spelar ingen roll.

Jag tänkte gotta mej i lite erfarenhet från andra hobbyrollspelsmakare. Gärna om du även lyckats nå en slutgiltlig och tryckt produkt. Min dröm är att få mitt alster mellan två pärmar.

Arbetet går framåt med mitt verk och jag har alltid haft en nästintill gigantisk fantasi och lätt för att utrycka mej i text. Regelsystem är jag sämre på att hitta på själv utan drar gärna inspiration från ett gäng andra men det verkar gå åt ett håll som blir bra.

Alltså, det jag är ute efter är anekdoter, tips, trix, hur gick ni tillväga från idé till färdig produkt etc? Allt är välkommet.

Förövrigt som en sneak peak så handlar det om ett svenskt Sci-Fi rollspel med inspiration från EVE Online, Fallout, Star Wars, Star Craft, Warhammer 40K osv.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Spela och speltesta mycket, är mitt tips. Erfarenheterna av att spela ditt halvfärdiga spel, att lösa knasigheter under gång och förklara och presentera ditt bygge muntligen till dina spelare menar jag kan bara bidra till att ge din en ökad säkerhet och tydlighet när du skriver, skriver om och slipar din text.

Sen skulle jag också råda dig att vara snål med utrymmet och orden. Alstra gärna hur mycket material om spelvärlden som helst under ditt utvecklingsarbete, men använd rakkniven då och då och fråga dig vad olika innehållspartier nyttar till. Bara för att vissa fakta finns uttänkta om världen behöver inte betyda att de platsar i den produkt som först ska möta läsare. Så, parallellt med att du tokskapar, vilket aldrig är fel, fråga dig vad i det som du arbetar med som är mest intressant för spelets läsare och arbeta vidare utifrån det.

Inspirationskällorna gör mig väldigt nyfiken, men ju större och tyngre kärnan i spelet är desto mindre är chansen att jag kommer att läsa det. Det finns för många rollspelböcker att läsa för att jag ska kunna låta bli att vara kräsen.

Men det är jag det.

Själv gillar jag att använda wikiformen när jag skriver på en sån här sak. Där kan man lägga upp precis allt man skriver, dela upp det i lagom stora sidor och strukturera och strukturera om med varje ny insikt. Sedan är det lätt att extrahera de texter man vill ha med i själva boken och låta resten finnas där och fortsätta bearbetas tills man vill ge ut även dem i någon form av supplement, tidningsartikel, äventyr eller vad det må bli. Självklart kan man ha både läsning och redigering lösenordsskyddat så att bara man själv och de man vill släppa in har tillgång till det som ligger där.
 
Top