Re: Clockpunk
"Jag hade inga punk-tankar när jag skapade Vidonia."
Och bra är det. Punkigheten i cyber- och steampunk handlar enligt min mening om hur maskinerna tagit över till stor del och i viss mån blivit viktigare än människan. I Gondica känns det som tekniken är något fantastiskt och positivt (även om ekomantikerna och aristosoferna är tveksamma) som gagnar mäsnkligheten. Min Gondicakampanj vill jag att läget ska te sig optimistiskt och världen är en fantastisk tingest att upptäcka, och som människan till stor del känner kontroll över. Dystopi och tungmod får jag nog av i spel som Gemini och i viss mån Chronopia, men i Gondica hör den inte hemma (än så länge; men vänta tills mekanurgernas konsporation eller aristosoferna tar över /images/icons/wink.gif)
Har emellertid lite anteckningar till ett lite skräckigt äventyr där en mekanurgisk mekanism, över vilken uppfinnaren förlorat kontrollen, är den stora fienden. Lite mer steampunkigt kanske, men det skadar nog inte att variera sig lite.
"Komplicerade urverk är helt rätt i Vidonia och Chu. [...]Det vore väl värt att ha med. Finns det någon här som har några förslag på hur detta slags mekanismer borde fungera?"
Jag är ganska dålig på regel på regelkosntruktion, så där går jag bet... Ska plugga på mekanismkaptilet (och artiklarna) och se om jag kan komma på något.
/Mats