Nekromanti Tips?

Lambi

Swordsman
Jag kommer antagligen att spela eller spelleda Gondica för första gången inom kort (eller tja... kort och kort.. blir inom ett halvår iaf tror jag)

Några tips från gammelrävarna? /images/icons/smile.gif

Weatherman

Hero
Nog för att jag snarare är en valp än en någon gammelräv men lite Gondicadiskussion bangar jag inte på!

Först måste jag ju ställa lite frågor:
Vilket koncept vill du att kampanjen ska ha? Vad vill du ska vara centralt i kampanjen? Ska den kretsa kring någonting särskilt?
Vilka rollpersoner är spelarna tänkta att ha?
Vad ska det vara för stämning och stil på kampanjen?

/Mats, hoppas kunna hjälpa till

Lambi

Swordsman
Jag har inte börjat alls... jag vet ingenting... fast regler och sånt kommer man ju in i själv... tänkte mer åt hållet om ni i er spelargrupp gör något speciellt som ni tycker bidrar extra mycket till spelkänsla o dyl.
Har spelat en himla massa olika rollspel innan, men är det något speciellt med just Gondica som ngn vill tips om...?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Ett par saker är speciella för Gondica.

Hav och sjöfart är viktiga: pirater, skumma hamnkvarter, sjöresor till okända kuster.

Detta är en värld som utvecklas: nya kunskaper, nya uppfinningar, nya upptäckter. Försök gärna få med känslan av att världen vidgas under kampanjens gång.

Actionscenerna ska gärna vara cineastiska. Det är helt OK att svinga sig i takkronorna eller fäkta byxorna av en fiende och sedan hånskratta åt honom.

Jag såg nyligen 90-talsfilmen Zorro med Banderas och Hopkins och insåg att det där skulle ha blivit en riktigt schysst Gondica-kampanj.

Anders

Weatherman

Hero
Zorro [ot]

"Jag såg nyligen 90-talsfilmen Zorro med Banderas och Hopkins och insåg att det där skulle ha blivit en riktigt schysst Gondica-kampanj."

Har inte det förekommit en diskussion med Zorroanknytning här på Gondicaforumet förresten?

Mats, som i sin nyinköpta GURPS: Steampunk funnit en benämning på vad Gondicas teknologi skulle kunna kallas; Clockpunk (inte för att spelet innehåller särskilt mycket punk iofs...)

Weatherman

Hero
"tänkte mer åt hållet om ni i er spelargrupp gör något speciellt som ni tycker bidrar extra mycket till spelkänsla o dyl."

Okej, ska delge lite av de tricks jag använder mig av.

Till att börja med ger jag minusmodifikationer i enlighet med vad jag tycker är coolt istället för vad som jag anser realistiskt. Att lyckas med en strid med värja på ett halt tegeltak utan att slå ihjäl sig är betydligt lättare i min Gondicakampanj än vad det skulle vara om jag t.ex. spelledde DoD6. Chansen är också mycket större att en hökärra skulle råka köra förbi utifall rollpersonen skulle ramla ner om det skedde i Gondica.

Så tips ett blir att låta spelarna lyckas med att utföra våghalsiga manövrar.

Jag har gjort lite riktlinjer jag för utdekandet av BonusEP. Förutom att få det för ROLLspel får spelaren poäng när han gör något filmiskt som förhöjer speltillfället (t.ex. att kasta sig i takkronan) ett extra plus får han ifall det innebär en nämnvärd risk för hans hälsa och ytterliggare ett ifall han gör något dumdristigt när det finns ett enklare och effektivare sätt att göra det på (att t.ex. använda ett perfekt färdighetsslag för fäktning till att ansa aristosofens mustasch istället föra att hugga honom i huvudet och antagligen avsluta striden få ett framgångsrikt men tråkigt sätt).

Jag har också gjort lite regler för att hantera snabba och giftiga repliker under stird (om du spelat Monkey Island 1 eller 3 vet du vad jag menar). Regeln belönar spelare som rollspelar under striden genom att ge dem fördelar gentemot motståndaren. Har regeln på en annan dator men jag kan maila dokumentet om du vill titta på det.

Tips två blir då att belöna rollspelande som gör spelmötet tufft.

En sak jag tänkt på är hur man får slutstrider balla. Det är nog ofta frestande att så fort man ser skurken offra ett Virtus och skjuta iväg ett skott. Man vill ju gärna låta skurken hålla en monolog om sina planer och om hur illa han tänker göra rollpersonerna och sedan ska rollpersonerna säga "Vi tänker inte låta din ondska plåga invånarna längre furst Vikrat, dina illvilliga planer och ditt liv slutar här!". Man skulle ju kunna bestraffa ocoola handlingar genom att ge minus på handlingen eller låta ärkeskurken ha ett par ess i rockärmen, kanske han råkar ha en mekanurgisk magnetväst som skyddar honom. Jag gillar generellt sett inte att manipulera med spelet till spelarnas nackdel, dessutom märker spelarna det ofta rätt enkelt. Bättre är nog att manipulera spelarna! Låt dem få en riktig relation till skurken så att spelarna verkligen vill hota, skrämma och håna honom.

Tips tre blir alltså att ge skurkarna en personlighet som spelarna verkligen avskyr.

Verkar mina idéer vettiga tycker du?

/Mats

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Zorro [ot]

Var hittade du GURPS Steampunk någonstans? Jag har letat efter den jättelänge nu, det är väl så att den har gått ur tryck?

Man Mountainman

Storsvagåret
GURPS Steampunk!

Hej!

Det finns en ny tryckning, i hårdpärmar, för $34.95. Mer om en kan du läsa här.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Axelsson

Warrior

Har inte det förekommit en diskussion med Zorroanknytning här på Gondicaforumet förresten?

Jag har försökt påbörja en zorro-liknande kampanj som utspelar sig i norra vidonia, har jag tid ska jag försöka få ner den i elektroniskt format.

/Mattias

Mekanurg

Re: Clockpunk

Jag har också läst GURPS Steampunk (häromåret) och håller med om att "clockpunk" är en rätt bra beteckning på Gondicas mekanurgiska teknik. När jag skrev Gondica kände jag dock inte till begreppet. Jag gillar idén med spiralfjärdrar och urverk som drivmekanism för allehanda manicker. Det vore något som är väl värt att skriva om.

Anders

Mekanurg

Jag har försökt påbörja en zorro-liknande kampanj som utspelar sig i norra vidonia, har jag tid ska jag försöka få ner den i elektroniskt format.

Jag skulle jättegärna läsa om din kampanj.

Anders

Rosen

Myrmidon

(kollar...) Enda riktiga tråden om den gode Diego tem-Alejandro ran-Vega som jag hittar verkar vara den här, från april förra året. Kom upp en del rätt matnyttigt i ämnet.

--
Åke

Lambi

Swordsman
Speltillverkare har OT-diskussioner om eget spel

kanske bara jag som är trött... men lite komiskt är det ändå...
ett gott skratt förlänger livet... och det unnar jag mig /images/icons/laugh.gif

Weatherman

Hero
Steampunk [ot]

"Var hittade du GURPS Steampunk någonstans? Jag har letat efter den jättelänge nu, det är väl så att den har gått ur tryck?"

Jag köpte mitt ex. på Tradition i Stockholm. Men nu är det slut med rollspelsshopandet på Tradition iom. att de ska sluta saluföra mindre (och EMM intressantare) rollspel och rikta in sig på säkra kort vad det verkar.

Hobbygames.se har mig veterligen GURPS Steampunk i sitt sortiment.

/Mats, älskar tokig vetenskap. Både Steampunk och Clockpunk.

Weatherman

Hero

"Jag har också läst GURPS Steampunk (häromåret) och håller med om att "clockpunk" är en rätt bra beteckning på Gondicas mekanurgiska teknik"

Men bara tekniken. Världen verkar vara bra mycket mer human och människocentrerad än i teknodyrkande cyber- och steampunkkulturer.

Urverksrustningen i Steampunk känns verkligen som något en eccentrisk mekanurg skulle kunna tänkas iklä sig. Även i GURPS Steam-Tech finns en tingest vis namn "Bomb-Carrying Ornihopter Automaton" som har Tech-Level (4+1) som man mycket väl skulle kunna stöta på i en Gondicakampanj där lite mer otroliga mekanismer kan förekomma.

"Jag gillar idén med spiralfjärdrar och urverk som drivmekanism för allehanda manicker. Det vore något som är väl värt att skriva om."

Verkligen! Komplicerade urverk är fräckt. Leonardo daVinci (som väl är den store inspiratören till mekanurgin) var ju inte helt främmande för dylik teknologi, den fjäderdrivna bilen t.ex.
Måste tillägga att Erik Sieurins (var är han förresten?!) artikel om automata är EMM väldigt Clock-Tech.

Har funderat på att göra ett litet humoristiskt Gondicaäventyr där två mekanurger födda någon gång i slutet på 800-talet A.S. landar med sin fantastiska ångdrivna tidsmaskin i 700-talet. Iklädda jackett, kravatt och chapeau-claque och beväpnade med slaglåsvapen ställer de till med en faslig oreda för att sedan ta med rollpersonen på en resa till antiken /images/icons/wink.gif Jag vet emellertid inte om det går att göra något vettigt av idén och så är tidsresor så jobbiga att handskas med...

/Mats

Mekanurg

Re: Steampunk [ot]

SF-bokhandeln brukar också vara välsorterad. Det var där jag köpte mitt ex av GURPS Steampunk.

Anders

Mekanurg

"Jag har också läst GURPS Steampunk (häromåret) och håller med om att 'clockpunk' är en rätt bra beteckning på Gondicas mekanurgiska teknik"

Men bara tekniken. Världen verkar vara bra mycket mer human och människocentrerad än i teknodyrkande cyber- och steampunkkulturer.

Så sant. Jag hade inga punk-tankar när jag skapade Vidonia. Renässansen, åtminstone legenden om renässansen, handlar ju mycket upp hur människan upptäcker sin plats i kosmos och det var detta jag ville ha med i Gondica.

Urverksrustningen i Steampunk känns verkligen som något en eccentrisk mekanurg skulle kunna tänkas iklä sig. Även i GURPS Steam-Tech finns en tingest vis namn "Bomb-Carrying Ornihopter Automaton" som har Tech-Level (4+1) som man mycket väl skulle kunna stöta på i en Gondicakampanj där lite mer otroliga mekanismer kan förekomma.

Du har helt rätt.

"Jag gillar idén med spiralfjärdrar och urverk som drivmekanism för allehanda manicker. Det vore något som är väl värt att skriva om."

Verkligen! Komplicerade urverk är fräckt. Leonardo daVinci (som väl är den store inspiratören till mekanurgin) var ju inte helt främmande för dylik teknologi, den fjäderdrivna bilen t.ex.
Måste tillägga att Erik Sieurins (var är han förresten?!) artikel om automata är EMM väldigt Clock-Tech.

Erik är tillfälligt off-forum på grund av hemdatorproblem. Han läser inläggen ibland, men har just nu ingen möjlighet att skriva digra svar.

Komplicerade urverk är helt rätt i Vidonia och Chu. Jag önskar att jag hade tid att sätta mig ner och skriva urverksregler för Gondica. <small>(Just nu har jag bara tid att ägna mig åt Bestiariet och Sverox utöver min vanliga plikter på jobbet och som far.)</small> Det vore väl värt att ha med. Finns det någon här som har några förslag på hur detta slags mekanismer borde fungera?

Anders

Weatherman

Hero

"Jag hade inga punk-tankar när jag skapade Vidonia."

Och bra är det. Punkigheten i cyber- och steampunk handlar enligt min mening om hur maskinerna tagit över till stor del och i viss mån blivit viktigare än människan. I Gondica känns det som tekniken är något fantastiskt och positivt (även om ekomantikerna och aristosoferna är tveksamma) som gagnar mäsnkligheten. Min Gondicakampanj vill jag att läget ska te sig optimistiskt och världen är en fantastisk tingest att upptäcka, och som människan till stor del känner kontroll över. Dystopi och tungmod får jag nog av i spel som Gemini och i viss mån Chronopia, men i Gondica hör den inte hemma (än så länge; men vänta tills mekanurgernas konsporation eller aristosoferna tar över /images/icons/wink.gif)
Har emellertid lite anteckningar till ett lite skräckigt äventyr där en mekanurgisk mekanism, över vilken uppfinnaren förlorat kontrollen, är den stora fienden. Lite mer steampunkigt kanske, men det skadar nog inte att variera sig lite.

"Komplicerade urverk är helt rätt i Vidonia och Chu. [...]Det vore väl värt att ha med. Finns det någon här som har några förslag på hur detta slags mekanismer borde fungera?"

Jag är ganska dålig på regel på regelkosntruktion, så där går jag bet... Ska plugga på mekanismkaptilet (och artiklarna) och se om jag kan komma på något.

/Mats

Rosen

Myrmidon

.I Gondica känns det som tekniken är något fantastiskt och positivt (även om ekomantikerna och aristosoferna är tveksamma)

Vad är det som är tveksamt med ekomantikerna..?

--
Åke