Jag ska göra ett rollspel som projektarbete och jag undrar om någon har nått tips om arbetsgången? Vad börjar man med? Vad man bör ta upp?
Att göra ett rollspel tar en massa tid, är du säker på att det inte blir för mycket jobb för ett projektarbete?
Om du nu har bestämt dig för att ändå göra ett rollspel har just "Liftarens guide till galaxen" ett bra tips: Ta det lugnt!
Börja med att fundera, fortsätt med det ett bra tag, tills du har en tydlig uppfattning om vad ditt spel ska handla om, vilken stämning du vill ha och hur dina regler ska fungera. Då antecknar du allt detta, tillför anteckningar efter hand tills du verkligen vet vad du håller på med. Då börjar du att faktiskt skriva själva spelet. Skriv saker och ting i en ordning som känns vettig, börja inte med kapitlet "vad är ett rollspel?" börja med regelsystemet. Spreta inte ut för mycket, skriv ner det väsentliga först och börja beskriva detaljer när huvuddelen av systemet är klart, annars är det risk att du fastnar i detaljer och aldrig får något färdigt system.
Bestäm hur du själv vill göra. Alla som skriver saker har olika arbetsgång. Själv bryter jag mot alla tips jag skrivit ner ovan! Det viktiga är att du arbetar på ett sätt som fungerar för dig och att du har någon form av struktur och plan.
Jag vet inte riktigt vad det ska vara för rollspel men ett av alternativen är rollspel om liftarens guide till galaxen. Får man bara ta en bok till exempel och göra ett rollspel om det eller måste man ha tillstånd för att göra det? Jag hade ju inte direkt tänkt att sälja de så... men man vet aldrig.
Om du bara ska spela det med dina kompisar eller visa det för din lärare, använd vilken miljö du vill. Om du ska visa det för någon annan, inklusive lägga ut det på nätet, bör/måste du ha tillstånd. Hitta på något eget istället.
/tobias, förvirrande tipsare