Nekromanti Tipsa Dante om old school-spel!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag tycker mig se att den amerikanska old school-vurmen börjat ta fart även här på Rollspel.nu (åtminstone hos vissa användare). Så pass att vår egen Arfert sedan ett tag snickrar på ett svenskt old school-spel – Fantasy!– vilket är lite lustigt då vi i Sverige egentligen inte haft några inhemska spel av den typen (om man undantar Oldtimers gamla översättning av D&D BECMI [fast utan C, M och I]). <div>
</div> <div>Jag prenumererar på flöden från en hel trave jänkistanska och kanadickiska old school-bloggar och passade på att snacka lite med James Edward Raggi IV(upphovsperson till Lamentations of the Flame Princess) på senaste SSK. Men jag är säker på att jag inte har koll på alla old school-spel och OD&D-kloner som finns därute. </div> <div>
</div> <div>Därför ber jag nu er, den bästa av läsekretsar, om assistans: Tipsa mig om nyproducerade old school-spel! (Helst med länkar). </div> <div>
</div> <div><font class="Apple-style-span" size="1">Förkortningar</font> </div> <div><font class="Apple-style-span" size="1">D&D = Dungeons & Dragons</font> </div> <div><font class="Apple-style-span" size="1">BECMI = Basic, Expert, Companion, Master, Immortal</font> </div> <div><font class="Apple-style-span" size="1">SSK = Stockholms spelkonvent</font> </div> <div><font class="Apple-style-span" size="1">OD&D = Original Dungeons & Dragons</font> </div>

anth

Vetefan
Det här låter som en skitkul tråd.
Jag har märkt på WRNU att det skapas trådar om nya old school-spel, men jag har inte följt med så noga, d.v.s. jag känner igen "Lamentations of the Flame Princess" när du nämner det, men inte mycket mer.

Kan du inte föregå med gott exempel och lista de spel som du känner till?

Paxen

Veteran
Intressant. Men för mig som inte är så hemma med tugget här undrar lite vad som faller inom ramen av old school-spel? Menar ni spel som skapas idag men som använder sig utav äldre spelkonstruktioner med en traditionell rollspelsdesign? Alltså, Spelledare, spelare, spelgrupp som består av en tjuv, krigare, magiker och en jägare, grottkräl och skatter etc?

=)

Nyfiken.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Just så

Giladi said:
Menar ni spel som skapas idag men som använder sig utav äldre spelkonstruktioner med en traditionell rollspelsdesign? Alltså, Spelledare, spelare, spelgrupp som består av en tjuv, krigare, magiker och en jägare, grottkräl och skatter etc?
<div>Spot on! </div> <div>
</div> <div>(Även om jag själv nog skulle klassa såväl »Deds bok« som »Bläck« som lite old schooliga.) </div>

Krille

Super Moderator
Dragon Age RPG

Det är väldigt old school - det har en box för level 1-5 och det kommer en box för level 6-10 "snart", det har levels, det har initiativ, det har dungeons, det har alver, dvärgar och slemmos et cetera, och världen är en jättehyllning till old school fantasy.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Dåligt med tid nu men vill absolut tipsa om Geoffrey McKinney grejer, nu finns ju typ inget, Carcosa är ur print och Isle of the Unknown är inte utkommet änmen den där finnen ska ju ge ut dom båda, kommer väl till vår tror jag.

Sword & wizardry finns i tre olika versioner:
White box som är mycket avskalat, väldigt odd men med lite husregler, bara ett räddningsslag.
Core Rules är väl odd med några av de första supplementen
sen ha ju Frog god games gett ut Complete Rulebook som verkar vara ännu mer fläskig.

äh hinner inte några mer å inga länkar fick du
men lite ord att söka på är:
Goblinoid games
http://www.grey-elf.com/dnd/
http://www.philotomy.com/
http://underdarkgazette.blogspot.com/
fight on
Knockspell
Spellcraft & Swordplay

http://www.oldschoolhack.net/ nytt och modernt :gremsmile:

Arfert

Facit
DW har visserligen kommit i en ny upplaga häromåret. Men spelet är från 80-talet. Och skitbra.

Om jag inte fått stroke hade folk kunnat bläddra i FANTASY! nu förresten.

solvebring

Superhero
Arfert said:
DW har visserligen kommit i en ny upplaga häromåret. Men spelet är från 80-talet. Och skitbra.

Om jag inte fått stroke hade folk kunnat bläddra i FANTASY! nu förresten.
Tja, din hälsa går ju före alla rollspel här i världen så vi väntar med tålamod och väljer att peppa dig för rehabprocessen istället. =)
En kry Arfert = Nya awesome rollspel. Helt enkelt, vi tjänar på att peppa dig. :gremwink: Och du också såklart, sen när du lurar oss på pengar och säljer dina spel till oss.

Kul att se dig skriva inlägg igen, det är riktigt skönt att se ärligt talat. Känns som ett positivt steg.
... Första inlägget jag ser dig skriva iaf, så om du hunnit med flera innan så observera missen.

Storuggla

Champion
"Efter hjälp av de kunniga i lådan: Warrior rogue mage."

I de flesta fall finns det något med Old School som jag inte gillar (det är lite som att vurma för zeppelinare eller som Herr Nils en gång beskrev det, "evolutionära återvändsgränder" - Herr Nils gillar inte zeppelinare tydligen, ety han är en kall och besynnerlig man). Men nu läste jag Warrior Rogue & Mage och... fan, det där kan jag inte bara tänka mig spela, utan till och med spelleda! Kan man skriva ut det på något sympatiskt vis så man slipper bära runt på en dator bara?

Storuggla, finns det affärer för sådant

shotgun_ramadan

Fåntratt
Dragon Warriors är ju som ovan nämnt väldigt trevligt. Det är nedtonad, mer historisk fantasy, men det finns fortfarande en del onkytt att fajtas mot. Du hittar ett gratis introductory-set här.

Dragon Age är enligt min mening riktigt bra - det är rätt så retro tack vare utofmrningen (som Krille skrev), men reglerna känns ändock rätt så moderna. Systemet för stunts ger det många plus. Vill du köpa det finns det billigast här.

Castles & Crusaders släpper böcker rätt regelbundet, och har fått bra kritik. Har dock själv aldrig spelat det. Quickstart hittar du här.

Sen finns det ju en del varianter som är 'gratis-for-free', dessa har jag dock heller inte provat.
<ul style="list-style-type: disc">[*]Dark Dungeon är ett maffigt spel på 350 sidor, som överlag fått bra kritik.[*]Labyrinth Lord är en annan variant. Det finns att köpa, men kan laddas hem som pdf utan bilder.[*]Basic Fantasy tycker jag verkar lovande. Det finns en ordentlig fanbase som skriver material.[*]Sword & Wizardy är även det gratis och retro.[*]Warrior, Rouge & Mage verkar stenhårt - lite mer "modern retro" kanske, men jag gillar't.
[/list]

Och glöm för guds skull inte Zhoria!! :gremwink:

shotgun_ramadan

Fåntratt
Storuggla said:
Kan man skriva ut det på något sympatiskt vis så man slipper bära runt på en dator bara?
Det är väl bara 40 sidor långt tror jag, och PDF-filen är väldigt tung så jag rekommenderar dig verkligen till att skriva ut det - hellre ödsla lite toner än att bläddra i ultrarapid i en PDF.

Storuggla

Champion
Re: Old school-länksamling!

"Bra länkar. Men vad finns det för old school-SF?"

Tja. Traveller bok 0 ges ut av Mongoose, räknas den?

Storuggla, 32 sidor tror jag

Storuggla

Champion
"Det är väl bara 40 sidor långt tror jag, och PDF-filen är väldigt tung så jag rekommenderar dig verkligen till att skriva ut det - hellre ödsla lite toner än att bläddra i ultrarapid i en PDF."

Ja. Om man lägger till supplementen blir det nästan ändå så få sidor... men finns det platser där man kan få en pdf i utskriven i ett vettigt format? Limmad eller något dylikt. Äh, det duger väl med en pärm antar jag. Ska hitta en skrivare bara. Med färg.

Storuggla, eller så stoppar jag huvudet i en stekpanna