Försöker hålla mig borta från "golden age", och skulle vilja föreslå följande:
A Deepness in the Sky, av Vernor Vinge. Kan vara min favoritbok alla kategorier. Egentligen del två i en serie, där första delen (A Fire Upon the Deep) också är grymt bra. Denna går dock att läsa fristående. Helt fantastiskt bra interstellär hård scifi som jag läser om med ojämna mellanrum och som inspirerat mig till massor med olika saker. Den som inte tycker den är bra har objektivt fel. Sådetså.
The Long Way to a Small Angry Planet, av Becky Chambers, är rent scifiguld. Mer positivt och mer rymdopera än hårt, men grymt bra. Uppföljarna är också väldigt bra och utspelar sig i samma universum.
Ancillary Justice, av Ann Leckie, är helt fantastiskt bra. Fastnade inte för resten av serien, för det blev mer "standard" rymdopera efter första boken, men den första boken borde nästan vara obligatorisk läsning för den som gillar SF!
The Windup Girl, av Paolo Bacigalupi. Clifi/biopunk med en riktigt intressant premiss och en framtid som känns som en läskig extrapolering av vår nutid.
Hardwired, av Walter Jon Williams. Rollspelet Cyberpunk är stenhårt influerat av den här boken. Lite spretig, men skoj 80-talsskildring av hur en högteknologisk framtid kan se ut. Settingen är svincool.
Böckerna Singularity Sky och Iron Sunrise, av Charles Stross. Två halvt fristående berättelser från ett intressant rymduniversum.
Tycker att Expanse-böckerna, skrivna under författarnamnet James S. A. Corey, är riktigt bra, men har bara läst tre av dem så kan inte uttala mig om hela bokserien än.
Gillade Blue Remembered Earth och resten av den trilogin, av Alastair Reynolds. En mer optimistisk framtid med intressanta takes på många saker.
Ghost Fleet, av P.W. Singer och August Cole, utspelar sig i en nära framtid och kallas snarare 'techno-thriller' än science fiction. Men författarna har sedan släppet fått agera konsulter åt Pentagon för att försöka utröna framtida hot. Säger en del om bokens trovärdighet!
Skyward, med uppföljare, av Brandon Sanderson, är väl mer YA än hård SF, vilket gör den till en udda bit av läsning för min del, men den var suveränt underhållande och kan starkt rekommenderas!