Nekromanti Tipsa mig om något färdigskrivet

Mattis

Swordsman
Tjenahej.

Vi ska åka till en stuga och spela rollspel i två nätter om några veckor. Förra gången spelade vi igenom Vildhjarta och det var väldigt lyckat. Nu letar vi efter något bra att spela till den här vändan. Har funderat på Snösaga, men när jag läste igenom det upptäckte jag att bara första halvan är spelbar, och vi vill gärna ta oss igenom en hel historia. Av samma anledning går monsterkampanjer i stil med CoCs Mountains Of Madness bort.

Däremot spelar inte spelvärld och -system särskilt stor roll. Allt är gött. Vi har spelat mycket såna indiespel på senaste tiden där man liksom hittar på allteftersom, men inför det här tror jag det blir goare med ett mer traditionellt förberett scenario. Ett äventyr.

Såatte.. hit me!

Eksem

Champion
Death Frost Doom:

http://www.lotfp.com/RPG/products/death-frost-doom

Kan antagligen spelas med vilket traditionellt system som helst (och en hel del mindre traditionella sådana med, för den delen), men är skrivet för gammaldags Dungeons and Dragons.

Det är på sätt och vis ett gammaldags dungeoncrawl, fast på samma gång också någonting väldigt eget. Det är i någon mån en skräckmodul. Fokus ligger helt klart på atmosfär, och utmaningarna ligger mer i att hantera sina nerver än något annat.

Möller

Hubert Hortlax
Jag tycker Riotminds Galtevår är rätt habilt. Jag har inte spelat det, men det verkar funka.

Dessutom har Medusa Games massor med äventyr, men det visste du säkert.

Christoffer

It's all pig.
The Mountain Witch, eget spel, egen kampanj, skulle sitta som en smäck. Jag och Debby har skrivit om det här på wrnu tidigare.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag spelar aldrig färdigskrivna äventyr (eller spel som ens kan ha färdigskrivna äventyr), men de stora klassikerna som brukar få massor av ros är väl The Enemy Within till Warhammer och en massa till CoC (Tatters of the King och Horror on the Orient Express). Men jag misstänker att de är långa kampanjer som det blir svårt att spela igenom på en helg. Men man kan ju plocka nå't äventyr och spela fristående, kanske?

Den längsta marschen till M:UA har jag faktiskt spelat (den enda färdigskrivna kampanj jag någonsin spelat). Om man gör som jag gjorde och släpper tyglarna en del och hoppar över de tråkiga bitarna så kanske man kan klämma ihop det på en helg? Eller om man vill spela i mer detalj kan man köra introäventyret i Ulvriketboken. Det är skrivet av Måns här på forumet och är väl så vettigt ett färdigskrivet scenario kan bli under rådande konventioner.

claes

Swordsman
Dark Heresy, Rogue Trader, Deathwatch och Black Crusade - fyra spel, samma regelkärna, Warhammer 40000-universat. Finns färdigskrivna äventyr/kampanjer till alla förutom sista, Black Crusade, som släpptes bara för någon vecka sedan. Fantastisk atmosfär och riktigt bra spel.

Mattis

Swordsman
Tack för tipsen!

Om du inte upplevt roliga färdigskrivna scenarion vill jag passa på att rekommendera Upsala-sviten.

Caligo

Swashbuckler
Ravenloft (till AD&D) är ett grymt bra äventyr. Rekommenderas varmt. Bra story, bra setting och det bästa "dungeonscrawlet" man kan få för pengar.

Är själv inte så förtjust i AD&D så jag rekommenderar att äventyret anpassas till nåt av dina favoritfantasyspel.

Hunk

Hero
Alla Raggis äventyr, förutom Weird New World, tycker jag verkar oerhört bra efter att ha läst genom dem, men tyvärr inte spelat dem. Kanske lite korta för en hel helgs spel, men börjar man med Tower of the Stargazer och fortsätter med Death Frost Doom så tror jag att man har helgen räddad.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Hunk said:
Alla Raggis äventyr, förutom Weird New World, tycker jag verkar oerhört bra efter att ha läst genom dem, men tyvärr inte spelat dem. Kanske lite korta för en hel helgs spel, men börjar man med Tower of the Stargazer och fortsätter med Death Frost Doom så tror jag att man har helgen räddad.
Man bör dock se till att ha med gott om rollformulär eller ett bra suddgummi, om ryktena stämmer. :gremsmile:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Till de spelen finns det väl dessutom quickstart-böcker att ladda ner gratis på FFs hemsida?

Med färdiga roller och allt, bara att köra igång och spela ett sammanhängande äventyr utan att behöva köpa några böcker.

Hunk

Hero
DeBracy said:
Hunk said:
Man bör dock se till att ha med gott om rollformulär eller ett bra suddgummi, om ryktena stämmer. :gremsmile:
För en helgs spel är ju dock detta perfekt :gremsmile:. Jag tänker använda Raggis äventyr som inledning på min nästa kampanj för att "sätta tonen". Folk brukar vara mindre känsliga för sina rollfigurers död på level 1 än på högre nivåer. Ett Raggiäventyr som också är riktigt bra som intro är The Tower of Duvan’Ku från Fight On! Magazine #4. Det är egentligen inget fullskaligt äventyr - chansen är hög att det blir tämligen händelselöst, men har en mycket charmig twist.

Möller

Hubert Hortlax
Det kan också vara värt att nämna att flera av Pelgrane Press' Gumshoe-spel har flertalet scenarion.

Föredrar man sitt Trail och Cthulhu pulpigt finns ett rikt utbud, medan antalet icke-pulpiga äventyr till samma spel lär vara mindre. Jag har dock ingen aning om något av äventyren är bra.

Mutant City Blues har två äventyrssupplement. Jag har hört att minst ett av de i Hard Helix är bra. Själv läser jag första fallet i Brief Cases (pun intended) och gillar det hitintills.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Hunk said:
DeBracy said:
För en helgs spel är ju dock detta perfekt :gremsmile:.
Ja, absolut! Jag diggar det.

Hunk said:
Ett Raggiäventyr som också är riktigt bra som intro är The Tower of Duvan’Ku från Fight On! Magazine #4. Det är egentligen inget fullskaligt äventyr - chansen är hög att det blir tämligen händelselöst, men har en mycket charmig twist.
Åhå, då vet jag vad jag ska läsa ikväll. Jag har inte kollat på det tillräckligt noga för att minnas någon twist (eller nåt mer än ett torn ens).