Nekromanti Tipsa mig om spel med begränsade spelarval

Doctor_Hell

Veteran
Har på senare tid upptäckt att min toleransnivå för alldeles förmycket fluff blivit väldigt låg ..

jag formeligen hatar när spelarna ska sitta och kolla igenom 10 olika böcker för att bestämma sig för en spelarras att spela och sen när dom väl bestämmt sig för säg alv så finns det en uppsjö av olika undergrupper av alver allt från mörker till ljusalv ...

sen när dom väl gjort det så finns det en uppsjö yrken och förmågor och specialgrejor att välja till sin karaktär ...

jag vet att det går att bara spela med grundböckerna och undvika alla tillägsböcker osv eller att skapa karaktärer innan men när man bor i olika städer och kanske endast en person har tillgång till böckerna blir det svårt att genererna karaktärer innan och hela spelmöten går ått till att vänta på att nån seg spelare ska ge ifrån sig boken ....

och nej jag tycker inte karaktärskapande e roligt jag vill komma igång fort och spela ....

helst av allt så skulle jag vilja ha ett spel helt utan några val som tar tid utan ett spel som säger här e din karaktär du är en jägare du är alv du är sån och sån bra du är klar inga val var nöjd spela

så ge mig gärna tips på spel med färdiga arketyper eller slumpsystem där allt slåss fram med några enkla slag / val

Möller

Hubert Hortlax
Operation: Fallen Reichs life board har mycket slump med några enkla val inblandade.

Men vill du komma igång riktigt snabbt så är det Null State som du ska spela. Rollpersoner + scenario på en halvtimme, spelet avklarat på en timme.

Wilmer

Hero
Apocalypse World

Svaret, som svaret på så många frågor idag, är naturligtvis Apocalypse World.

Det finns i grundboken 9 klasser och alla val man kan göra finns på rollformuläret (inklusive namn, kön, utseende och ens relation till de andra rollpersonerna). Är du ambitiös eller fjäskar för någon som har dem kan du få tag i ytterligare 4 klasser. Två spelare får inte spela samma klass heller så det blir lättare och lättare att välja klass ju veligare man är. Alla är coola dock så det är lätt att välja åtminstone en.

Det enda som kan vara lite jobbigt är att när man levlar kan man välja moves från alla klasser så då kan spelaren behöva bläddra i alla 9 (eller 13) papper.

Länk till klasserna/rollformulären.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Möller said:
Men vill du komma igång riktigt snabbt så är det Null State som du ska spela. Rollpersoner + scenario på en halvtimme, spelet avklarat på en timme.
Dessutom botar det cancer och kan mycket väl leda till permanent världsfred.

Så dra till den officiella hemsidan, ladda ner spelet gratis och läs, och köp sen spelet. Det kostar typ som en pizza plus cola. Eller mer, om man tycker det är värt mer.

//Krank, skamlös

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Dungeons & Dragons, versionen från 1978! Slå 3t6 sju gånger (stats – i ordning förstås – och hur mycket guld du har från början), väljen en klass eller ras, gå ner i en grotta och få spö. Awesome!

G

Guest

Guest
DeBracy said:
Dungeons & Dragons, versionen från 1978! Slå 3t6 sju gånger (stats – i ordning förstås – och hur mycket guld du har från början), väljen en klass eller ras, gå ner i en grotta och få spö. Awesome!
Det är så man blir tårögd över enkelheten - exakt sådär ska rollspel spelas.

Rickard

Urverk speldesign
Typ alla indiespel är så. Här är ett med citerad förklaring från hemsidan.

"Lady Blackbird is a steampunk adventure module for 2-6 people. It contains a starting situation, setting, pregen characters, and quick-play rules perfect for a no-prep game of 1-6 sessions or more."

/Han som förvisso antar att det är fantasyspel som eftersökes

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Reign kanske? Slå 11t10 och läs av vilken roll du spelar i tabellerna. Det är några mindre val också har jag för mig, men grovarbetet görs av de där t10:orna.

Andy

Vila i frid
Saga - medeltidsfantasy med enkla regler och några få val
Noir - mysteriespel i Noirgenren, här finns lite val att göra men ibland känns det som om karaktären bygger sig själv. Det finns bara 1 bok. Alla ska ha var sin. KÖP.
Dragon Age - ett enklare och bättre D&D. Darkfantasy med en genomtänkt värld. Enkla highfantasyregler.
Gemini - mörk demon fantasy på svenska. Rollpersoner under timmen, finns 1 regelbok, en magibok och en världsbok (som bara beskriver ett land).

Kör!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Andy said:
Noir - mysteriespel i Noirgenren, här finns lite val att göra men ibland känns det som om karaktären bygger sig själv. Det finns bara 1 bok. Alla ska ha var sin. KÖP.
Dragon Age - ett enklare och bättre D&D. Darkfantasy med en genomtänkt värld. Enkla highfantasyregler.
Gemini - mörk demon fantasy på svenska. Rollpersoner under timmen, finns 1 regelbok, en magibok och en världsbok (som bara beskriver ett land).

Kör!
Appropå det så gick jag förbi Dragons Lair förra veckan och la märke till att de sålde ut Gemini för typ 30 spänn.

Rickard

Urverk speldesign
Andy said:
Hur tycker du Noir kvalar in på att rollpersonsskapandet ska gå snabbt?

/Han som tyckte att det var ett evinnerligt bläddrande när han gjorde en karaktär

Mogger

Hipsteranka
Han said:
Andy said:
Hur tycker du Noir kvalar in på att rollpersonsskapandet ska gå snabbt?

/Han som tyckte att det var ett evinnerligt bläddrande när han gjorde en karaktär
Det finns färdiga karaktärer har jag för mig.

Xyas

Swashbuckler
Nu har jag inte boken framfør mig, men Skymningshem har ganska vældefinerade roller som man væljer från. Liten bok också.

Arfert

Facit
DeBracy said:
Amen. Finns dessutom i moderna versioner som Swords & Wizardry och Lamentations of the Flame Prinsess.. Med flera.

Krille

Super Moderator
  • Sätt ut värdena 5, 4, 3, 2 och 1 i var och en av de fem elementpölarna.
  • Bestäm horoskoptecken, blodgrupp, hobby och hur familjen ser ut.
  • Välj karaktärsdrag beroende på högsta elementpölen, familjen, hobby, blodgrupp och horoskoptecken.
  • Bestäm två agendor.
  • Bestäm vilken annan rollperson som är din bästis, och vilken annan rollperson som är din rival.
  • Bestäm om du har psykiska krafter eller inte.
  • Sätt namn.
  • Börja spela, genom att rösta vem som är mest populär och minst populär.

Arfert

Facit
Vitulv said:
Andy said:

Kör!
Appropå det så gick jag förbi Dragons Lair förra veckan och la märke till att de sålde ut Gemini för typ 30 spänn.
Det är ett kap. Ett annat är att de sista Saga finns på SF för typ nittio spänn. Sen får man vänta på nästa edition, och det kan ta tid.

Doctor_Hell

Veteran
tack för alla tips , mouse guard äger jag och har ögnat lite i men det tilltalar mig inte riktigt att spela nån sorts mus gardist så fattade aldrig riktigt what the raves about i det fallet ...

Äger även dragon age och det är väl hyffsat bortsett en del mindre flaws

Noir äger jag det med och det är en riktigt bra spel

tror faktiskt även att jag äger gemini och alla böcker till det men har dock aldrig spelat det ...

det jag iaf vill komma ifrån är symptomen som uppstår i spel som dungeons and dragons och pathfinder där varje spelare har för många val att välja på. det finns så många så man drunknar i dom i princip ,utan det ska finnas ett begränsat antal val eller så ska allt styras med slumpen

det ska inte finnas nått steg i processen där spelaren måste stanna upp och reflektera över hur han ska sätta ut poäng eller välja nån specialförmåga eller liknande