Re: tirak(igen) [edited]
Jag skall svara ärligt och subjektivt:
Innehåll, kortfattat:
Kapitlen heter följande: Tirakerna (6 sidor), historia (8 sidor), Sakhra (språket - 4 sidor), samhälle & kultur (20 sidor), rollpersonen (12 sidor), krigare (8 sidor), pirater (8 sidor) berömda tiraker (6 sidor), hemligheter (4 sidor), ulvar (3 sidor).
Tirakerna handlar om tirakernas fysionomi och mentala egenskaper - alltså gûrderna, tirakerna och trukherna. Mycket finns inte att säga, en sida per tiraksort och lite ursprung. Mycket vital information som inte finns i vare sig Mundana eller någon annat modul.
Historia: Krigen, "fienden", folkvandringarna... med mera. Historia, helt enkelt. Och lite torftig information om modern historia, samt en kronologi på en sida (från 730 till idag). Historiska tiraker och fornlämningar finns också. I mina ögon så är detta kapitel värt guld och gröna skogar, men jag tycker att historien är lite "klen" - men man kan ju inte få plats med allting. Det duger, skulle jag säga.
Språket: Sakhra. Detta kapitel ger dig ett ungefärligt hum om hur saker uttalas och vad ord heter. Samt det tirakiska teckenspråket.
Kultur handlar bland annat om tirakernas samhällen, vilket jag tror att du tycker är mycket viktigt nu när du ska göra en tirakisk rollperson - och verkar bry dig om lite mer än hack'n'slash. Denna information är helig, alltså. Tillsammans med de tre ätterna beskrivs även seder och bruk (bra!), gudinnan (även om du har religioner så finns här lite unik info), tirakiska lekar, konst och musik, och överraskande nog... mat och dryck! Detta kapitel slår hål på den allmänna uppfattningen om "orcher" som plundrar, dödar och våldtar till vardags. Det ger helt enkelt mycket färg till de annars så torftigt (i de andra modulerna alltså, några sidor i Mundana närmare bestämt) beskrivna tirakerna.
Takalorr beskriver ön och Tiban, men inte bara det. Fauna, klimat, äventyrsuppslag och lite mer finns där. Håller neoGames-kvalitet (MVG+ alltså).
Kapitlet rollpersonen innehåller allt du behöver för att göra en tirakisk rollperson och få "liv i honom". Ett måste för tiraken /images/icons/smile.gif.
Kapitlet krigare beskriver lite om tirakernas krigsmakt, samt vapen och rustningar. Inte riktigt något som jag jublar när jag slår upp, men det är ju nödvändigt främst om man ska spela Frakk eller Bazirk, eller en våldsam Marnakh.
Kapitlet om pirater får kapitlets namn beskriva - men jag ska också nämna att det finns med några olika tirakiska fartyg (vänta dig inte för mycket dock, du kommer finna fyra stycken /images/icons/frown.gif).
Berömda tiraker - ja du... det är ett mycket välgjort kapitel med en del väldigt coola äventyrsuppslag och personligheter. /images/icons/smile.gif
Kapitlet om hemligheter skall nog din spelledare läsa igenom, och inte du, och kapitlet om ulvar är praktiskt taget bara intressant om du är ulvryttare eller någon udda schaman.
Mycket kortfattad översikt:
Jag tycker att detta är en mycket bra bok! Och för att betygsätta den på ett bekant sätt, så får den ett starkt MVG som inte går av för hackor. Det mesta, nästan allt, finns mycket utförligt beskrivet, du kommer inte bli besviken. Bibeln... hrm... modulen ligger på 96 sidor, och om du är funtad ungefär som mig kommer du förälska dig totalt i de håriga bestarna! Det finns inte mycket mer att säga utan att citera direkt från boken. Den är välskriven, genomtänkt och logisk! Köp den! En ny värld kommer öppna sig!
Får jag fråga förresten, vad hade du tänkt ha som yrke med tiraken som du planerar?
När du nämnde två svärd och religiös, så slog det mig som en blixt: Vilken mindre nogräknad religion hade inte velat ha en tirakisk krigarpräst? De är fysiska, vana vid hårt arbete, hängivna, kan passa in någorlunda i ett samhälle... det enda som saknas är respekt bland folk. Men men. Bara nyfiken /images/icons/smile.gif.
[edited]
Här finns också en bättre recenssion.