Nekromanti Tirak staden

hatten

Swashbuckler
Satt sent och grupplade tirakerna är fascinerande en liten minoritet ÄR kvinnor resten är män som slåss om kvinnornas gunst.

Så förutom diverse uppenbara samhälls traditioner som exempel viss homosex och sex med mänskliga kvinnor som de mindre framgångs rika Tirakerna sysslar med i brist på Tirak kvinnor.

Så kom jag och tänka på det faktum att Tirakiska kvinnor gifter sig inte utan har ofta många män ( de mest framgångrika ) och de får MÅNGA barn samtidigt... ( EN hel kull ) det betyder att artitekturen för ett hus eller en boning blir annorlunda inredd i jämförelse med hur vi mäniskor inreder husen..
I ett samhälle där kvinnor är SÅ sälsynta och SÅ efterfrågade så kan det vara ohälsosamt att försöka ha monopol på en kvinna alla de andra avundsjuka kan göra att hon ofta blir änka..

Exempel
mat är viktigt de äter mycket vilket betyder stora matföråd coh stor spis för att kunna laga till en STOR portion mat till samtliga medlemmar i familjen.
Köket och vardags rummet är troligen ett och samma rum ganska stort.
De ogillar solen ( Ont i ögonen ) vilket betyder OM Tirakerna får välja så är de uppe nattetid så sovrummet saknar fönser eller har luckor för fönstret.
Tirakiska boningar har mindre mängd lyktor ohc ljus än mänskliga..
När en tirak kvinna får barn blir det MÅNGA bar samtidigt.
Det betyder att plötsligt måste inredningen ändras det behövs flera sängar eller sovplatser..
EN lösning kunde vara att de skärmar av med flyttbara skrämar av trä områden som fungerar som sovrum de har madrasser som ligger direkt på golvet.. Yngre barn sover nära modern äldre i närinliggande sovsalar..
Barn specielt pojkar får nog ETT gemensamt rum som de troligen delar med sina äldre bröder..
Luktsinne Tiraker kan spåra folk på lukten så de har gott luktsinne och troligen är inredningen ÄVEN bland de värsta av barbariska Frakk tiraker grottor snyggt städat..
toan ligger en bra bit bortanför sov och ätplatsen och Tirakerna ser nogrant till att inte lukten ligger kvar i det öppna.

Sen vad mer *hmm*
Aaaa just ja troligen finns det hus gjorda för MÄN och hus gjorda för Kvinnor ( läs: Kvinnor = familj många barn och lyxigare hus än vad dom flesta MÄN bor i )
SÅ vilken typ av hus bor män i ?
personligen skulle jag tro en form av gemensam sovsal flera unga män som delar boning och ofta kan de ha samma mor.
Alternativt en liten "lägenhet" eller motsvarande..

kommer inte på något MEN klockan är 00:25 och jag är trött..

Underskatta aldrig en människas förmåga till aktiv dumhet !

Dandelion

Veteran
Gillar verkligen ditt inlägg!
Eftersom det oftast är kvinnor som styr Tiraksamhällen så misstänker jag att det skulle finnas lite mer ordning och reda..

Två frågor:

Gäller det alla ätter?

Gäller det även Trukher och Gûrder???

Evil Peter

Hero
Luktsinne Tiraker kan spåra folk på lukten så de har gott luktsinne och troligen är inredningen ÄVEN bland de värsta av barbariska Frakk tiraker grottor snyggt städat..
toan ligger en bra bit bortanför sov och ätplatsen och Tirakerna ser nogrant till att inte lukten ligger kvar i det öppna.

Jag kan även komma på en annan teori om luktsinnet. T.ex hundar är ju inte direkt känsliga för illaluktande saker och varelser med bra luktsinne kan känna väldigt små avvikelser från den lukt som dominerar där den är. Alltså behöver tirakerna inte städa så mycket då deras luktsinne förmodligen är opåverkat av det. Detta stämmer även mer in på min bild av tiraker men inte nödvändigtvis på någon annans.

C

hatten

Swashbuckler
*hmm* kanske men tja jag mistänker ändå att de håller lite bättre hygen än många andra barbarfolk..

hatten

Swashbuckler
Troligen gäller det alla ätterna både Frakk, Bazirik och Marnak. Men det finns även Tiraker som inte tillhör de 3 ätterna då Neogames sa att Tiraker ÄR vanligare än både Dvärgar och Alver är gemensamt SÅ finns det GÅTT om Tiraker/Fraker/Gurdher som lever i samhällen som är ALLT från Barbar till Civilicerad..

Frakk
Skillnaden är nog att Frakk som barbarer ofta lever ett halvnomadiskt liv så hus blir tält och grottor..
Troligen har varje kvinna antagligen en egen hörn i en grotta eller ett helt eget tält... Männen måste antagligen dela sina tält med X antal andra män.. ( I kalla områden så kommer även då frakk kvinnorna att dela tält bara för att slippa frysa )
i vissa områden Norr om Asharien och långt söder ut i Momolan kan jag tänka mig att det kan finnas äkta Frakk städer men dessa har nog väldigt annorlunda kultur ände som finns i närheten av Asharien.

Bazirik som lever som fiskare sjömän och pirater är nog de som oftast bygger hus och skepp så det borde vara de som har de Mest typiska tirakhusen.. Bland dom här så kan man nog hitta hela städer där bara tiraker lever där dag tid så sover man och nattetid så är man aktiv..
Sen kan det finnas gott om små fiskebyar där tirakflottor kan ankomma till under vinterhalvåret och bo i.
Specielt vanligt kan det vara för de av Bazirik som lever ett halvnomadisk liv i dessa byar köper de föråd lagar sina skepp och vilar under vinters stormar. Jag skulle tro att i dessa byar utgörs till stor del av innevårnarna av gamla Tiraker/Trukher samt många många Gurdh familjer som sköter odlandet coh fiskandet i byn.

Marnakh som lever bland människorna borde snarare anpassa ett "mänskligt" designat hus efter sina behov så dom kan ha lite svårare att räckans som typiskt tirak..

Sen bland Raserna gurdher, Tiraker, Trukher.. Tänk på att De tre stammarna består av alla de tre raserna..
så är köns fördelningen lite ojämn
Gurdher är de som har FLEST kvinnor i förhållande till män av tio födda så är bara 4 män
Tiraker av tio födda är bara 2 kvinnor
Trukh av Tio födda är bara 1 kvinna..
så saker som Homoerotik ( Tänk mer åt Grekerna och Sparta krigar kultur ) och alternativa sätt att söka kroppslig tillfredställese är nog vanligast bland Trukher coh Tiraker än bland Gurdher fast även bland gurdherna så är det nog inte så vanligare än bland människor.. ( Tiraker beskrivs som att ha starka lustar specielt under våren och vara känslo varelser det i kombination med bristfällig tillgång på kvinnor gör att de logiskt sätt försöker hitta en tillfällig lösning )
Jag skulle tro att en Tirak eller Gurdh man som är lite kvinnlig i kroppen får akta sig om en kåt Trukh kommer förbi..

Sen så jo Kvinnorna både bland gurdher och Truker samt Tiraker ÄR viktigare än män sedan barndommen så har Tirakerna lärt sig att MÄN ÄR MINDRE VÄRDA..
så OM en mänsklig Hjältinna blir tillfrånga tagen av vilda Tiraker/gurdher/Trukher så mistänker jag att HON inte kommer bli dödad eller våldtagen MEN hon kommer inte heller bli frisläppt och många starka Tiraker och Trukher kan tänka börja uppvakta henne och erbjuda diverse fördelar emot att hon är lite snäll mot dom..

Vad jag är mest intreserad är inte HUR deras emotionella kultur ser ut utan HUR deras HUS ser ut.. Hur de bygger saker och gör saker..

Ting jag anser att Tirakerna har uppfunnit i MITT Mundna
1 Solglasögon
2 Självrensande kloaker,, ( samma typ av sten kloaker som rommarna använde )
3 Ost foundy..

Tribble

Veteran
Hälsade på i Illinois i höstas. När de "vita" kom dit ägdes områdena av indianer. Boningshusen/tälten (de var uppbyggda av träslanor täckta med mossa etc) som de kvinnostyrda indianstammarna byggde upp hade britsar utefter väggarna. De yngsta kvinnorna och barnen (framtiden) låg på britsarna längst in i huset så långt från öppningen som möjligt. På mitten låg mödrarna (nutiden) och närmast öppningen på britsar låg de gamla far- och mormödrarna (dåtiden). De hade ju redan levt sitt liv och kunde därför offras vid ett eventuellt anfall.

Männen då... Tja de fick ligga på golvet... Om de inte hade förargat kvinnorna, då blev han kickad och fick lämna boningen för att söka sig någon annanstans att sova. Kanske t o m leta upp en annan stam.

Kan detta dra igång fler tankar måhända? Visserligen fanns det ungefär lika många kvinnor som män, så fördelningen för tiraker kanske är annorlunda.

- Snart dags att börja slå på åldringstabellen -

hatten

Swashbuckler
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Inläggare: Tribble
Hälsade på i Illinois i höstas. När de "vita" kom dit ägdes områdena av indianer. Boningshusen/tälten (de var uppbyggda av träslanor täckta med mossa etc) som de kvinnostyrda indianstammarna byggde upp hade britsar utefter väggarna.
De yngsta kvinnorna och barnen (framtiden) låg på britsarna längst in i huset så långt från öppningen som möjligt. På mitten låg mödrarna (nutiden) och närmast öppningen på britsar låg de gamla far- och mormödrarna (dåtiden). De hade ju redan levt sitt liv och kunde därför offras vid ett eventuellt anfall.
Männen då... Tja de fick ligga på golvet... Om de inte hade förargat kvinnorna, då blev han kickad och fick lämna boningen för att söka sig någon annanstans att sova. Kanske t o m leta upp en annan stam.<p><hr></blockquote><p>Låter klart användbart för Tiraker Tirakkvinnors sociala rang avgörs genom hur många barn hon har fött och uppfostrat så att även Tirakpojkar ÄR värdefulla i en Tirakkvinnas ögon.
givet viss så är Tirakflickor MER värda.

Men låter klart likt hur de skulle kunna sova hos de nomadiska samhällena *hmm* TACK kan redan nu se hur de kan ligga..
Unga Tirak och Trukh kvinnorna och barnen samt unga Gurdhkvinnor ligger längst in så långt från husets/tältet öppning som möjligt. På mitten nära eldstaden ligger Mödrana ju fler barn desto bättre liggplats. ( ju flera barn desto heligare är man )
På andra sidan ligger männen och sover på golvet enstaka "hjältar" kan sova tillsammans med en Tirakkvinna som fattat tycke.
Närmast öppningarna ligger de gamla och Gurdh mänen somkan offras under ett annfall...

Sen bland de Bofasta
Så har de antagligen flera utgångs dörrar i närheten av varje Utgångs dörr sover på golvet sover Gurdher män och Tirak män med låg rang.
I andra rum längre ut nära utgångarna så finns det gemensama sovsalar för de modigaste av männen när man gått genom dom rummen kommer man in till ett område där En stor sovsal finns och flera små sovrum.
barnkamrare är den stora Sovsalen där de unga kvinnorna ( de som ej har fött ett barn ännu ) sover tillsammans med barnen sen så finns det sovsalar där gurdh kvinnorna ( som fött barn ) sover alla till sammans i gemensam sov"säng".
Tirakkvinnor som fött barn sover kanske två och två i ett rum med "säng" och Trukh kvinnorna sover i enskild rum.
utanför varje kvinnas rum och barnens rum sover unga krigare ( Tiraker, Trukher, Hjälte Gurdh ) i små sovsängar.
Barnkammaren används under kvällen som "frukost rum och kök" skafferiet finns ofta i närheten av krigarnas rum.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Kan detta dra igång fler tankar måhända? Visserligen fanns det ungefär lika många kvinnor som män, så fördelningen för tiraker kanske är annorlunda.
- Snart dags att börja slå på åldringstabellen -
<p><hr></blockquote><p>Jo fördelningen borde vara annorlunda men tack för tippset *hmm* Önskar att jag var skiclig inom arkitektur..