Nekromanti Tiraker, genetisk klon eller bortglömda stackare?

Badanka

Veteran
Hejsan, jag har efter att ha tittat på sagan om ringen (racka inte på sagan om ringen i era svar tack :gremwink: ) lagt märke till att orcerna i dessa filmer har en väldigt stor variation beroende på varifrån de kommer, exempelvis är orcerna i Moria urgilliga med sina stora ögon och små näsor, medan morgul orcherna ser ut som... ja någonting annat..

jag uppskattar att neogames har delat upp orcerna i de olika grupper som finns, och att det finns kulturella skillnader emellan de olika folken.. Men jag tycker att det borde finnas större skillnader beroende på varifrån de kommer, eftersom tiraksamhället är så pass styrkeorienterat så borde ju olika förmågor rankas högre i de olika grupperna, exempelvis kan den största, starkaste och mest mean-looking frakk-tiraken få hur mycket kvinnor han vill när det kommer till att röja i Kiaz, medan den som är bäst på att segla och snor med sig mest byte från de cirefaliska handelskeppen som passerar i takalorrsundet få mest jum-jum hos bazirk,
för att inte tala om marnakh, där ,ve och fasa, kanske den som passar bäst in i gruppen de lever i är den som får flest kvinnor på fall, kanske inte bara tiraker för den delen heller.

På vilket jag tycker som följande, och som jag spelar med själv, sedan jag kom på detta för några timmar sen..

att Frakktirakerna har en kraftig representation av tiraker med den gråsvarta hudfärgen, uteslutande svart hår och mer kroppshår, de har även mer kompakta huvuden, och en tendens till tjurnacke, näsan är generellt mycket platt, ibland bara två näshål, och öronen är även de små, de har också de mer typiskt "tirakiska" "betarna" som sticker upp ur underkäken. kulturellt så sysslar de mycket med scarrification, dvs ärr. och en stor binderakk kan mycket väl ha hela sin kropp täckt av stora kraftiga ärr som visar symboler för vunna slag, detta finner många tirakkvinnor mycket sexigt, även suspensions, där krokar förs igenom köttet och lyfter upp tiraken från marken är populärt..

Bazirk har en längre och smalare profil än Frakk, de har mer långsmala kroppar och de bulkiga musklerna har fått ge plats åt seniga armar och ben, deras hud går från den hos frakk vanliga svarta till en grön hud. de har riktiga näsor, som varierar från normala till längre, deras tänder är vassare i båda käkarna, medan "betarna" inte sticker upp utanför munnen, deras hårfärger är oftast svarta, men även rött och vitt hår förekommer. de bär ofta tatueringar i ansiktet.

Marnakh tirakerna har under många generationer både levt och blandats upp med människosläktet, de har därför en betydligt ljusare hud än de andra, ibland till och med den ljusa nyansen som "vita" människor har, deras utseende ligger närmare frakk än bazirk, med kraftigare kroppar och oftast svart hår, de har ofta "betar" och små näsor/öron. men det händer även att de får ett nästan helt mänskligt utseende, detta är vanligast hos gûrderkvinnorna. Deras kroppsbehåring är i en tiraks ögon sparsam, men i en människas så är de fortfarande hårigare än vad som är trevligt, detta är nästan alltid rakt. håret på en marnakhtrukhs rygg liknas ofta vid svinpäls, eller en sliten borste.

Det är iaf en början på vad jag tänkt..

svar och tankar uppskattas. MVH Fredrik

Hjalle

Swashbuckler
Re: Tiraker, varken eller.

"jag uppskattar att neogames har delat upp orcerna i de olika grupper som finns, och att det finns kulturella skillnader emellan de olika folken.. Men jag tycker att det borde finnas större skillnader beroende på varifrån de kommer, eftersom tiraksamhället är så pass styrkeorienterat så borde ju olika förmågor rankas högre i de olika grupperna, exempelvis kan den största, starkaste och mest mean-looking frakk-tiraken få hur mycket kvinnor han vill när det kommer till att röja i Kiaz, medan den som är bäst på att segla och snor med sig mest byte från de cirefaliska handelskeppen som passerar i takalorrsundet få mest jum-jum hos bazirk, för att inte tala om marnakh, där ,ve och fasa, kanske den som passar bäst in i gruppen de lever i är den som får flest kvinnor på fall, kanske inte bara tiraker för den delen heller."

Det här håller jag med dig om, på sätt och vis. Det här är ju kulturella skillnader. Men tirakerna är en väldigt särpräglad art, som i min version faktiskt sattes till världen för att bekämpa Mörkret, och alla ser någorlunda likadana ut (det vill säga, ungefär så lika som olika människor med samma hudfärg är). Trukher och gûrder är ovanliga - det där med att ungen till två av tirakfolket av olika sort skulle bli samma sort som morsan har jag delvis kvar, men man ärver mer av fadern än i det officiella. Detta gör att tiraksläktet är ganska uppblandat. Dessutom verkar det som att grottroll faktiskt kan få ungar ihop med tiraker, även om det är svårt och tiraker finner trolls lukter motbjudande (dessutom är det sällan det blir barn av det hela, alls), vilket gör att en riktig baddare faktiskt kan ha trollblod i ådrorna.

Men.

Inte så stor skillnad mellan stammarna, alltså. Tiraker kan faktiskt inte ens i mitt Mundana få barn med människor, så idéerna om marnakh går bort hos mig. De är klenare på grund av livsstil och arv efter föräldrarnas livsstil, och ibland vill de smälta in hos människor så att de klipper sig i människofrisyrer och klär sig som människor. Jag kan till och med tänka mig att vissa riktigt extrema exemplar sminkar sig så att de blir blekare, men deras naturliga hudfärg står klar.

Lite typiskt är det också att frakk ska ha gråsvart hud och svart hår. Nåja, det får jag leva med antagligen - det har de i mitt Mundana också, även om de kan ha andra hårfärger också, främst i skalan svart-grått-vitt emellertid. De är också för det mesta muskulösa och smidiga i kroppen, och mycket håriga. Vad gäller färger skiljer de sig emellertid inte så mycket. De är ofta måna om att se vackra ut, med smycken, frisyrer och huddekorationer. Vad som är vackert hos frakk skiljer sig inte så mycket som hos vad som är vackert hos människor, även om ärr och rödgula ögon kanske är mer uppskattat hos frakk. Sen får man också komma ihåg att lukter är mer dominerande hos alla tiraker, så trots att man kanske har samma skönhetsideal som människor så går man mycket mindre efter dem, och trots att en riktigt snygg människa kan vara riktigt snygg också i en tiraks ögon så luktar han eller hon sällan så mycket att hon eller han är ens halvintressant i sexuell synvinkel.

Bazirk kan ha samma hårfärger och hudfärger, eller har samma hårfärger och hudfärger, även om de är mer... piratlika i många fall. De vill gärna se skräckinjagande ut på havet, och man anser att ju hemskare desto bättre, i många fall. Liksom frakk är de svaga för utsmyckningar, men använder dessa snarare utöver obskyra tatueringar, rastaflätor uppsatta med benknotor, järnspett genom näsan och små piercingar i tungan som går att tända eld på i strid. Bazirk är alltså ofta väldigt påbyltade, även om de skulle råka ha bar överkropp. Liksom frakk är de muskulösa och smidiga, och idén om profil godtar jag med ett "sure" - det ger en extra krydda som gör att man kan skilja tiraker från tiraker. De låter dessutom ofta göra dreads av sitt hår, inte sällan med rökelse i topparna när det kommer till bordning och plundring. Många bazirk har dessutom en vassare och mer utskjutande haka, utöver underbettet.

Nej, olika hudfärg är inte min kopp med te vad gäller just tirakiska ätter. Olika hårfärg förekommer hos alla ätter, det har jag alltid kört med sedan jag fick en bild av en tjock, gröndreadsig Dhakka av Mahko (äh, okej, grönt hår har de inte, jag lovar). Olika kroppsbyggnad är ganska naturligt, men framförallt är det juh hur man själv väljer att se ut som är det avgörande. Inte grundutseendet hos de olika folken.

-Hjalle, tiraker är ett intressant ämne - bra!

Badanka

Veteran

En fråga jag har angående tiraker och sådant är hur pass skilda de tre stammarna är, om de har något kulturellt utbyte med varandra över huvud taget.

för om de varit skilda från varandra större perioder så bör de ha utvecklats åt en aning olika håll. då tiraker har en rätt så snabb reproduktionstakt (har jag för mig iaf).

jag gillar det du skrev om rökelsen i håret och sånt. vad skulle du sätta som "standard" utsmyckningar för bazirk och frakk?

för min del så bör inte en bazirk ha smycken som mr.T utan snarare mindre saker ex. ringar, dreadsringar och ben.
medan frakk kan bära tyngre saker, ex kedjor och spännen.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Om jag inte minns fel så lever de olika tirak stammarna långt ifrån varandra och har ingent eller ett mycket lite utbyte av kultur. Då avser jag mest Bazirk och Marnakh och då endast när Bazirk går iland i någon människostad för att festa, handla eller plundra och Frakk lever mest för sig själva.

Hjalle

Swashbuckler
Re: Tiraker, sexiga.

I mitt Mundana, inte så himla skilda. Tirakstammarna är ganska luddiga, många stammar tillhör ingen eller alla ätter. Det finns renodlade frakk, renodlade marnakh och renodlade bazirk, men många tiraker är också bara tiraker. Frakk centreras mest kring Kiaz och kring Krolimbergen, de flesta tiraker längs Takalorrs kust är renodlade bazirk och i handelsstäderna på Asharina är marnakh marnakh. Hur ofta de renodlade ätterna träffas varierar från stam till stam. Marnakh träffar mer frakk än vad bazirk gör och mer bazirk än vad frakk gör, men i Tiban är allt en salig blandning. Förhållandevis mycket kontakt emellertid, skulle jag säga.

Poängen är att inte dela in alla tiraker strikt. Stammarna bör mer användas som riktlinjer, och snarare att om tiraker uppför sig så, så eller så så tillhör de dem, dem respektive dem, inte att alla tiraker uppför sig så, så eller så.

Standardutsmyckning är som sagt mycket vad människor tycker är läckert. Smycken, ringar, pärlor, vackra frisyrer och så vidare. Man tager vad man haver förstås när det gäller material - många frakk har benutsmyckningar, och bazirk också för den delen även om det då mer handlar om att se skräckinjagande ut. Tatueringar är också vanliga, och man rakar ofta mönster i hår och päls. Ibland ristar man figurer i sig, som sedan bildar ärrtatueringar.

Betänk att bazirk är fruktansvärt uthålliga, mycket starka och ganska smidiga. De klarar att simma med lite guld på kroppen. Betänk sedan att de är pirater. De tar och plundrar och har väldigt mycket mer gott om smycken än frakk, eller till och med marnakh och de flesta människor. En fruktad pirat ska givetvis visa upp att han har tagit mycket och således bär de flesta bazirktiraker mängder av smycken, i tyngsta guld eller smäckraste pärlemor kvittar, helt öppet. De bär dessutom ofta baklarustning, bronsplattor som dessutom kan användas som betalningsmedel. Bazirk är inte dumma och har märkt att människor sällan dödar sina offer direkt och tar deras saker, som vilken vettig varelse som helst skulle göra med sina, så ofta kan man köpa sig fri för ett par vackra smycken och sedan gå någorlunda helskinnad därifrån. Väldigt lustigt, tycker bazirk, som förstås inte är sena att utnyttja detta till sin fördel.

Därav, förutom den rena tillgången, att bazirk är mer utsmyckade än frakk.

-Hjalle, godnatt.

Wilmer

Hero
Tiraker, fanatiska.

När min grupp just börjat spela Eon hade vi mycket problem med tirakerna.

"Två orch...eh tiraker står och hänger vid bardisken."

Fast nu för tiden är det mer:

"I Agband skapades tirak... eh orcherna."

Förr var mina tiraker precis som människor med egna mål och personligheter (och precis som alla mina SLP var de livströtta och cyniska). Sedan jag läst Tiraker har de steriotypiserats betydligt och antagit rollen av kanonmat. Jag tycker Tirakers version av Mahktadyrkan till största delen är POS och borde ignoreras.

Nej, civlisiserade orcher hjälper spelvärlden mycket bättre än konstant jihad. Tänker nog låta frakk bli en lantligt kuriositet, bazirk hålla sig på sin ö och Marnakh frodas och bli aningen talrikare än sina 200k skallar.