Nekromanti Tiraker och jargier

Targon

Hero
Apropå tiraker så undrar jag hur det i allmänhet står till med förhållandet mellan tiraker och jargier. En idé är att jargierna har en starkt rasistisk hållning till tiraker och anser dem ovillkorligen och till naturen vara en ras lämplig endast till slavarbete eller till att utrotas helt från Mundanas yta. I så fall skulle en förenad allians mellan det Cirefaliska samväldet, Asharien och Soldarn även kunna förlita sig på Takalorr vid ett eventuellt storkrig mot det Jargiska kejsardömet.

- Targon, skrivare<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Targon on 2001-06-21 11:51.</EM></FONT></P>

Gorion

Veteran
Jag tror att inget människoland tycker om tiraker i allmänt, så jag tror inte att någon land kommer att frågan om deras hjälp i ett krig...

inte

Veteran
I ett sådant storkrig tror jag att båda sidor kommer försöka värva tirakerna, som legosoldater som man kan sända till farvatten (eller landområden) där man vet att skeppet kommer gå under för eller senare, men den kan ställa till stor skada. men ingen av sidorna kommer nog ha tirakiska enheter i sina arméer, eftersom dessa enheter skulle skrämma stora delar av enheterna bestående av vanarer o.dl.
Tiraker har två anlag som gör dom till perfekta soldater nämligen 1: dom är fanatiska och viker i princip aldrig från en strid 2: Dom gör alt för pengar

Targon

Hero
Jag håller med dig om att tirakiska enheter endast med stor svårighet kan få plats i en armé av vanarer. Jag tänker mig däremot att Takalorr skickar iväg en egen tirakisk armé som bildar en egen front mot Jargien. Tänk på att USA och Sovjetunionen slogs på samma sida mot Tyskland under kriget. Däremot fanns det aldrig några sovjetiska enheter i den amerikanska armén, och den ömsesidiga misstänksamheten mellan USA och Sovjet var ständigt närvarande. Det skulle kunna föreligga ett motsvarande förhållandet mellan Cirefalien och Takalorr vid ett eventuellt storkrig mot Jargien.

- Targon, skrivare

Belzambix

Warrior
det enda tirakerna är lojala mot är pengar. delar av dem skulle kunna ställa upp bägge sidor av kriget och bekämpa varandra. jargien skulle dessutom kunna muta tiraker på andra sidan (bara betala mer än Cirefalien)
tirakerna har ladare men de är ändå rätt självständiga. nått som inte skulle gå (tror jag) är att hyra frakk tiraker från norden, de skulle ta varje changs att röva (även i alierades länder)

Axmir klan Ghor den kraftige (www.naug.50megs.com)

inte

Veteran
Ingen ahr så stor makt på Takalorr så att han/hon kan samlaihop en arme och även om han/hon skulle lyckas skulle armen splitras efter ett par dagar p.g.a. inre stridigheter. men jag tror att tiraker skulle vara villiga ochbra som smår rövarförband som agerar långt inne i ett land

Targon

Hero
Schablonbild av tiraker

Jag tror faktiskt att tiraker är mer komplexa än så. Tirakerna har tyvärr blivit något av Eons onda pajaser: löjliga, dumma, giriga och elaka Jag menar att det är en naivism och bygger på en otillåten sammanblandning mellan vad en genomsnittlig vanar tror sig veta om tiraker och hur det egentligen förhåller sig. Tirakerna är utan tvekan mer intelligenta och komplicerade än vad någon vanar någonsin kan förmå sig att tro. De kan mycket väl sätta upp en egen armé och framgångsrikt föra krig mot vilket land som helst som rubbar deras intressen.

- Targon, skrivare

inte

Veteran
Re: Schablonbild av tiraker

Tiraker är mycket komplexa och civiliserade individer(i dom festa fall) men deras lojalitet liger mot familjen och inte mot en kung eller ett land vilket förhindrar dom att bli mundanas mäktigaste folkslag. Dom lyckades ju lura ihop dvärgar och alver i ett storkrig så dumma är dom verkligen inte.

Targon

Hero
Re: Schablonbild av tiraker

Jag håller med om att klansamhällen (som jag misstänker att tirakernas samhällsstruktur kommer närmast) visserligen ofta ter sig som rena soppan ur politisk synvinkel. Det räcker med att ta sig en titt på det tidigmedeltida Irland, skottarna eller araberna före Muhammed. Men så fort de finner en enad punkt så förvandlas de inte sällan till en riktig nagel i ögat på omgivningen. Vi har ju alla hört historien om William Wallace och läst i skolan om den arabiska expansionen på 600-talet.

- Targon, skrivare

marcus02

Veteran
Jag tycker att mundans folk skall gå som en enad front mot tirakerna och göra dem till det de skapades till att vara....slavar..=)

Ask not what your country can do for you, but what you can do for it.