Tiraker har faktiskt ett både fysiskt och nummerärt övertag. Om de kunde organisera sig, och enas, plus ta vara på sina allianser med grottroll, vättar, ulvar och dessutom lyckas bemästra t.ex vrakher. Skulle det inte vara mycket som skulle stå emot dem. (Möjligen dvärgarna, ärligt talat fattar jag inte varför ens de försökt ge sig på dem, när det kommer till fästningarna, är det som att slå på en sten med en yxa och tro att den ska gå sönder). Alverna är nästan bara ett problem om man slåss på deras vilkor. Även om Thism skulle kunna göra bra motstånd, särskilt om Sanaris magiker skulle backa upp dem.
Eftersom nästan alla vet hur man bekämpar tiraker, d.v.s defensivt, så blir det nog problem att försöka locka ut dvärgar och människor ut ur sina befästningar, och få alverna ur skogen. För de vet hur chanslösa de skulle vara i öppen strid. Dessutom har tiraker en förmåga att inte kunna hålla si, utan rusa rakt på, och de flesta andra raser har nog bättre tålamod. Men det är sant att Asharien skulle få problem om en samlad tirakhär skulle få för sig att anfalla, Soldarn skulle ha bättre chans, då de är lite bättre tränade och bättre befästa. Men de skulle inte klara ett massivt anfall.
Jag har faktiskt spellett ett intressant fältslag där ena delen av spelarna var tiraker och andra människor. Ledaren för tirakerna (en RP) var en oerhört erfaren och skicklig ledare, och hade fårvånande bra pli på sina krigare. Hans diplomatiska kunskaper och rävspel hade även gett hans stam understöd från grottroll och ulvar. Och jag kan säga att även fast de fortfarande inte var fullt organiserade, så hade inte människorna en suck, trots att de var bättre utrustade, bättre tränade och befästa. Om de tirakerna lyckas med taktik... är de livsfarliga.