Nekromanti Tirakhat

Ignatius

Veteran
Joined
15 Dec 2000
Messages
118
Location
Daval, Jargien
Varför detta hat mot Tiraker? Tiraker är enligt mig en av de absolut bästa och tuffaste raserna. En del ser dem som primitiva och dumma. Varför? Det är ju bara truhkerna som är lite trögtänkta.

- Ignatius
 

skildran

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
71
Location
Stockholm
Jag håller med. Tirakerna har efter "Mörkrets döttrar" verkligen stigit i graderna hos mig. De platsar i mina ögon bland de 3 tuffaste och absolut mest intressanta varelserna i Mundana. Vem är det som inte tycker om dem?

[color:white]Skildran</font color=white>
[color:white]www.offplanet.net/skildran</font color=white>
 

Tegrevan

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
134
Location
Norrland
Antar att det är en klassisk fantasymotsättning som följt med sedan tidigare rollspel i inställningen från spelarnas sida. Många tycker att det ska finnas en ras som är helt legitim att avreagera sig på i fantasysammanhang, till exempel svartfolken i Drakar och Demoner 4.0. Att det påverkar Eon är synd, då det i reglerna faktiskt framhålls att de är ett eget folk med egen kultur, och inte kanonmat för aggressiva spelare. Jag tror att hatet är mer tradtionsbundet än förankrat i spelets verklighet.

Samtidigt finns det ju åtskilliga exempel på hur tiraker verkligen plundrat människobyar (och andra för den delen) vilket gör att det florerar en hel del sagor för att skrämma barnen, och är det den allmänna uppfattningen hos alla barn i dagisåldern följer det antagligen med upp i vuxen ålder också, vilket är alltför vanligt även irl...

//Tegrevan
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
"Varför detta hat mot Tiraker?"

Tirakerna har en mycket våldsam historia. Och många länder har blivit utsatta för tirakiska plundrings och erövningståg.

"En del ser dem som primitiva och dumma. Varför?"

Jämnför ett dvärgfäste med ett frakktiraksfäste. Alla tiraker är inte primitiva, men frakktirakerna har givit sina systrar dåligt rykte.



Bela
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Filip..

...envisas med att kalla dom andra spelarna för landkrabbor med teckenspråket. /images/icons/wink.gif


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ja-aa-aa!

Så konstruktivt! (Thumbs up!) /images/icons/laugh.gif


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 
G

Guest

Guest
"En del ser dem som primitiva och dumma. Varför? Det är ju bara truhkerna som är lite trögtänkta."

uhu? både truhker och gûrder är ju lika smarta som stenar... och frakk tiraker är inte så intligenta dom heller...

Mvh Ezzy
 

Allanon

Veteran
Joined
17 Jan 2001
Messages
62
Location
Kramfors
Ignatius jag håller fullständigt med dig. tiraker är överlägset den roligaste och "bästa" rasen.

I'm the chosen
I'm the one
I'm the child of KoRn
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,221
Location
Göteborg
Djuriskhet

Det är väl bara Manarkhtiraker som inte har minus i <PSY>. Jag är inte säker, kanske har Bazirktiraker också +- noll i <PSY>. I varje fall så är Frakk den största ätten och även den som är lättast att hata, de är djuriska och passar helt enkelt inte in i varken alvernas, människornas eller dvärgarnas värld. Men Manarkh är ju helt okej, de ser ju bara lite annorlunda ut men är inte djuriska till sättet.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Varken truhker och gurder är särskilt dumma, truhker är bara trögtänkta men när de väl bestämt sig så är de lika smarta som alla andra. Gurder är jävliga och lite barnsliga men inte dumma. Tänk bara på deras sattyg, de är ju listiga som stryk.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Filip..

Suger? Det var det löjligaste argument jag någonsin hört! Om du inte kan precisera dig lite mer så tycker jag att du inte ska lägga dig i den här diskussionen.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Nauseam

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
147
Location
De mörka skogarna i Östanled.
Beror ju på

Huruvida Tiraker är den"bästa rasen" är ju helt och hållet beroende på vad man vill spela för karaktär... Vill man vara en liten och pigg rackare som kommer med fräcka komentarer och jäklas med alla är väll mislor "bäst", om man vill spela en fet och girig handelsman passarväll människor och vill man vara girig och arg regerar ju dvärgar... Till krigare är väll tiraker bra då de har så in i helsingfors med + på styrka och sont, men att kalla den objektift bäst är ju som att säga att bananer är godast, det beror ju på vad man är sugen på.

~~nauseam~~~~~~~
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A>
 

Ignatius

Veteran
Joined
15 Dec 2000
Messages
118
Location
Daval, Jargien
Re: Beror ju på

Jag tycker att Tiraker passar till det mesta du listade upp där. Liten och pigg: Gûrd, Fet och girig: en vanlig Marnakh - tirak, förutom fet förstås.

- Ignatius
 
Top